در سیره ی نبیّ مکرّم اسلام آمده است که وقتی این بزرگوار می خواستند فرزند دار شوند، خصوصاً برای وجود مبارک و نازنین حضرت صدیقه ی کبری سلام الله علیها، دو نوع مراقبت انجام دادند؛ ۱. مراقبت معنوی .۲ مراقبت تغذیه ای؛ به این صورت که ایشان چهل روز را روزه گرفتند و بعد از چهل روز، سیبی را که از بهشت آمده بود تناول کردند.

چند مورد در مراقبت قبل از بارداری

ما هم به پیروی از پیامبر بزرگ اسلام صلّی الله علیه و آله به پدر و مادر ها این توصیه را می کنیم که دو نوع مراقبت، قبل از بارداری باید اتّفاق بیفتد:

  1. ۱. مراقبت های معنوی؛ مانند روزه گرفتن، نماز خواندن، انس با قرآن داشتن، تهذیب نفس و…
  2. ۲. مراقبت های تغذیه ای؛ چراکه ما می خواهیم جسمی را برای دمیده شدن روح آماده کنیم؛ لذا باید آن جسم، مناسب، سالم و حتّی زیبا باشد؛ در روایات ما نسبت به همه ی این موارد توصیه شده است.
  3. ۳. زمان انعقاد نطفه؛ چراکه زمان هایی برای انعقاد نطفه مکروه و زمان هایی مستحب است.

 

اعمال مکروه در هنگام آمیزش

در این جلسه می خواهیم چند مورد از مکروهات را در هنگام انعقاد نطفه مورد بررسی قرار دهیم؛

الف.پشت یا رو به قبله بودن

یکی از مکروهات در هنگام آمیزش، پشت یا رو به قبله بودن است. قبله برای ما مسلمانان احترام خاصّی دارد؛ لذا در دستورات دینی ما آمده است، موقعی که انسان ناپاک است، رو یا پشت به قبله نباشد؛ همانند بیت الخلاء. در حین عمل آمیزش نیز توصیه می شود که زن و شوهر رو یا پشت به قبله نباشند؛ حتّی در روایات داریم که اگر این اتّفاق بیفتد، ممکن است زن و شوهر مورد لعن ملائکه و خداوند واقع شوند.

ب. حضور نداشتن فرزند

دوّمین نکته ای که باید زن و شوهر به آن توجّه کنند، این است که عمل آمیزش نباید در جایی انجام شود که فرزند در آن جا حضور داشته باشد؛ لذا ما به والدین توصیه می‌کنیم که اتاق بچّه ها از حدود یک سالگی به بعد جدا از اتاق آنها باشد؛ این کار هم به نفع بچّه و هم به نفع پدر و مادر است. در روایت  آمده است که  اگر فرزند صحنه‌ی عمل زناشویی را دید و در آینده دچار انحراف شد، پدر و مادر غیر از خود کسی را سرزنش نکنند.

ج. همراه نداشتن آیات قرآن و یا نام خدا

نکته ی دیگر، در دست نداشتن انگشتری است که نام خدا داشته باشد یا اینکه آیه ای از قرآن همراه شخص نباشد؛ مثلاً بعضی ها ادعیه ی قرآن را درون یک کیف می گذارند و آن را به گردنشان آویزان می کنند؛ خب این ادعیه نباید در حین عمل آمیزش همراه شخص باشد. همچنین لمس کردن آیات قرآن یا اسم خدا بعد از احتلام حرام است.

د. سخن نگفتن

نکته ی دیگر این است که زن و شوهر در حین عمل آمیزش از سخن گفتن بپرهیزند. فقط یک سخن گفتن در حین عمل جایز است و آن ذکر خداست. یکی از نکاتی که در آموزه های دینی ما به آن تاکید شده است، یاد خدا در همه ی لحظات زندگی است؛ حتّی مکان هایی که انسان حس می کند پست است؛ در آن جا آدابی ذکر شده است که یاد خدا در آن وجود دارد.. لازم نیست انسان در حین عمل آمیزش ذکر خدا را بلند بگوید؛ بلکه اگر از ذهن خود هم بگذراند کافی است؛ البته یاد و ذکر الهی بر زبان باشد، بهتر است. تمام این ها کمک می کند که ان شاالله از آن نطفه فرزند صالحی بوجود بیاید.

دائم الوضوء بودن

نکته ی بعدی این است که پدر و مادر در حین این عمل با وضو باشند؛ البته این مورد نه جزء مکروهات است و نه جزء مستحبّاب. با وضو بودن در همه جا خوب است. مادر صبح که بلند می شود و می خواهد صبحانه برای بچّه اش آماده کند، وضو بگیرد. والدین می خواهند بخوابند، وضو بگیرند؛ لذا این علی الطهاره و این دائم الوضوء بودن، برکت را زیاد می کند؛ حتّی یکی از عوامل زیاد شدن روزی، دائم الوضوء بودن است. یکی از توصیه هایی که مرحوم شهید مطهری رضوان الله تعالی علیه به فرزند خود داشتند این بود که: همیشه با وضو باش“.

چگونه دائم الوضو باشیم؟!

دائم الوضو بودن، راحت است؛ کسی که نماز می خواند، روزی سه نوبت وضو می گیرد، اگر سه نوبت دیگر هم چاشنی آن بکند، می بیند که همیشه با وضو است و چه قدر خیرات و برکات را برای زندگی می تواند به دنبال داشته باشد.