- ثقلین - http://thaqalain.ir -

دلیل عدم تحریف ، تصحیف و تغییر قرآن
پرسش و پاسخ٬ طباطبایی٬ علامه‌ طباطبایی٬ علامه طباطبایی قدس سره

سوال – آیا قرآن تحریف یا تصحیف و یا تغییر پیدا کرده است ؟


 مشهور میان فریقین (شیعه و سنی ) عدم تغییر در قرآن است ، و تنها عده معدودی از از خاصه و عامه قایل به تغییر هستند . و حق در نظر ما این است که هیچ گونه تغییری در آن واقع نشده ، و حتی یک کلمه از قرآنی که بر پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم نازل شده ناقص نگردیده است ؛ زیرا اگر در هر آیه ای احتمال بدهیم که کلمه ای ساقط و حذف شده است ، ظواهر آیات قرآن از حجیت ساقط می گردد ، و اگر قرآن از حجیت ساقط شود ، گفتار پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم که به واسطه قرآن است از حجیت و اعتبار ساقط می شود ، و اگر گفتار پیغمبر صلی علیه و آله و سلم از حجیت افتاده و اعتبار نداشته باشد ، سخن امام علیه السلام نیز که به نص و تعیین پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم اعتبار پیدا کرده ، از اعتبار ساقط می گردد ، و قهرا روایاتی که مضمون آنها تحریف قرآن است از اعتبار می افتد .
بنابراین ، از وجود و اعتبار این دسته از روایات ، عدم اعتبار آنها ثابت می شود . و در نتیجه این روایات به هیچ وجه نمی تواند تحریف قرآن را ثابت کند .

منبع: ۶۶۵ پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی قدس سره؛ نشر نهاوندی؛ مؤلف: محمدحسین رخ‌شادَ


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%b9%d8%af%d9%85-%d8%aa%d8%ad%d8%b1%db%8c%d9%81-%d8%8c-%d8%aa%d8%b5%d8%ad%db%8c%d9%81-%d9%88-%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.