- ثقلین - http://thaqalain.ir -

دلیل زیاد شیر خوردن کودک
پرسمان کودک-استاد تراشیون

سؤال: فرزند یک ساله‌ای دارم که زیاد شیر می‌خورد. چگونه باید با این مشکل برخورد کنم؟

جواب:

کودکان ممکن است به چند دلیل زیاد شیر بخورند:

الف. تغذیه‌ی نامناسب آن‌ها در شب

مادران باید به شام خوردن بچّه‌ها خیلی توجّه داشته باشند. ما همیشه در اولیت بندی تغذیه می‌گوییم: اوّل صبحانه، دوّم شام و سوم ناهار؛ البته منظور ما این نیست که بچّه‌ها ناهار نخورند؛ بلکه می‌خواهیم به والدین بفهمانیم که شام بعد از صبحانه جزء مهم‌ترین وعدهای غذایی محسوب می‌شود. یکی از علت‌های این که کودکان خواب راحت ندارند و نیمه‌های شب از خواب بلند می‌شوند و جیغ می‌زنند شام نخوردن است.

گاهی اوقات پدر و مادرها اهمیّتی به شام خوردن فرزندشان نمی‌دهند؛ در صورتی که ما در روایات دینی خود داریم: میخ بدن شام است یعنی آن چیزی که شاکله‌ بدن را حفظ می‌کند، شام است. لذا در بچّه‌ها این نیاز بیشتر است؛ چراکه بنیه‌ی آن‌ها ضعیف است و رشدشان کامل نشده است.

ب.ایجاد ارتباط عاطفی با مادر

برخی از بچّه ‌ها به دلیل این که می‌خواهند با مادر رابطه‌ی عاطفی برقرار کنند، زیاد شیر می‌خورند؛ لذا ما به مادران توصیه می‌کنیم که در زمان خواب فرزندشان ارتباط عاطفی با او برقرار کنند؛ مثلاً به بالا سر او  بروند و نوازشش کنند یا رو انداز او را درست کنند؛ حتّی همان لحظاتی که بچّه در خواب سنگین است می‌توانند چند جمله‌ی عاطفی و زیبا هم بگویند. این رفتار‌ها باعث می‌شود که وابستگی کودک به مادر کمتر شود.

ج. باهم خوابی

یکی از دلایل وابستگی کودک به شیر مادر، بحث باهم خوابی است. بچّه‌هایی که نزدیک به پدر و مادر می‌خوابند، بیشتر به شیر مادر وابسته هستند؛ لذا توصیه‌ی ما این است ‌که والدین در این سن و قبل از این‌که او را از شیر بگیرند؛ اتاق خوابش را جدا کنند؛ ولی به شرط این‌که بچّه خسته به رختخواب برود و سیر بخوابد.


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%b2%db%8c%d8%a7%d8%af-%d8%b4%db%8c%d8%b1-%d8%ae%d9%88%d8%b1%d8%af%d9%86-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.