بعد هم این جنگ واقعاً جزوِ معجزاتِ انقلاب است، جزوِ معجزاتِ قرآن کریم است، جزوِ معجزاتِ تشیّع است. هر قدرتی بود تسلیم می‌شد، مانندِ «دو دو تا چهارتا است»، مگر در برابرِ سلاح‌های شوروی و امریکا و انگلیس و آلمان و ایتالیا و فرانسه… که حال برخی از تجهیزاتِ نظامیِ این‌ها در بُعدِ نیروی هوایی و جاسوسی مطرح است، ما حتّی نامِ خیلی از آن‌ها را هم نمی‌دانیم، ولی این‌ها آمدند و در عراق سرمایه‌گذاری کردند و کشورهای عربی هم پول دادند و هم نیروی نظامی دادند، ما از هجده کشور اسیر گرفته‌ایم، رسماً هجده کشورِ عربی مستقیماً وارد جنگ با ما شدند.

ما هم در داخل، هم جریانِ نفاق بود، مجاهدینِ خلق بود، که این شبکه‌ی جهنّمی جوان‌های کشور را شکار کرده بودند و خطرناک هم بودند، تشکّل‌های دیگری هم بودند که آن‌ها هم بی‌خطر بودند، بعلاوه به دولتِ موقت مبتلا بودیم، بعد از آن هم به بنی‌صدر مبتلا شدیم، یعنی همه‌ی امکانات و خزینه‌ی ما به دستِ کسانی بود که نه عقیده به جنگ داشتند و نه عقیده به ولایت فقیه! یک کشور در چنین شرایطی هشت سال پنجه در پنجه‌ی گرگ‌های خطرناکِ مجهّزِ روی امکانات نشسته قرار بگیرد و خَم به ابرو نیاورد. واقعاً «عَمِیَتْ عَیْنٌ لاَ تَرَاکَ وَ لاَ تَزَالُ عَلَیْهَا رَقِیباً وَ خَسِرَتْ صَفْقَهُ عَبْدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّکَ نَصِیباً»[۱]، باید خدای متعال را دید، و خدای متعال خود را در این دوران دفاع مقدّس نشان داد، «فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ»[۲]، جای این است که ما بیدار بشویم، بدانیم که کار به دستِ اوست، «مَا شَاءَ اَللَّهُ کَانَ وَ مَا لَمْ یَشَأْ لَمْ یَکُنْ»[۳]، جزئی و کلّیِ امور عالَم از مجرای مشیّتِ بالغه‌ی خدای متعال عبور می‌کند و قهّاریتِ خدای متعال همه‌ی قدرت‌ها را آب می‌کند. یکی از کلاس‌های نابِ توحید این هشت سال دفاع مقدّس بود که موحّدان به توحیدِ کامل نائل شدند و بر عرفای سالیانِ سال با استاد سیر و سلوک کرده را جای گذاشتند و پریدند و رفتند. لذا شما هرچه در حالاتِ شهدای بزرگوارِ دوران دفاع مقدّس مطالعه کنید، شرایطِ شروع جنگ را ببینید، وضعیّتِ این کشور را، و انسجامِ همه‌ی قدرت‌های بزرگ را، یکدستیِ آن‌ها را در برابرِ ما… شوروی و امریکا همیشه رقیبِ یکدیگر بودند، دو قطبِ متنازع بودند، ولی در نابودیِ ما هیچ اختلافی نداشتند و با یکدیگر هماهنگ بودند، و قدرت‌های اتمی بدونِ استثناء آمده بودند که این آتش را خاموش کنند، ولی دیدید «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ»[۴].

 

در این جنگ اشخاصی که جمالِ امام زمان ارواحنا فداه را دیدند و با رجال الغیبِ امام زمان ارواحنا فداه مرتبط شدند، کسانی که کاملِ جان‌شان با شربتِ نمازِ شب، نمازِ اولِ وقت، ناله‌های جانسوز در سنگرهای دفاع، محشر بود… که این فتح الفتوح هم همین بود. امریکا و شوروی آدم نبودند، غلبه‌ی بر این‌ها هنر نیست، ولی هنر این نفسِ امام خمینی رحمه الله تعالی علیه بود که نفوس را قدسی و عرشی و آسمانی کرد، این‌ها خدای متعال را با همه‌ی وجود یافتند، و عشقِ خدای متعال، ما سوی الله… که خودشان هم یکی از ماسوی‌الله بودند همه را خاکستر کردند، بجز خدای متعال را نداشتند، بجز خدای متعال را ندیدند. این فتح الفتوحی بود که حوزه‌های ما هم بیش از پنج هزار کبوترِ خونین‌بال به معراج اعزام کردند. و جای دارد که همواره ما این آیه‌ی کریمه را که حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه بعد از شهادت حضرت حمزه‌ی سیّدالشّهداء علیه السلام و شهدای احد تلاوت می‌کردند و چشم به راه بودند… «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»[۵]، حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه هم روز عاشورا مکرر به بالینِ هر شهیدی که می‌رفتند در چند مورد این آیه را به زبان مبارکشان آوردند، «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ…»، این غیر از فتوحاتِ خاکی است، قرآن کریم چه چیزی را برجسته می‌کند؟ «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا».


[۱] بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار علیهم السلام، جلد ۶۴، صفحه ۱۴۲ (وَ فِی کَلاَمِ سَیِّدِ اَلشُّهَدَاءِ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحُسَیْنِ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَى جَدِّهِ وَ أَبِیهِ وَ أُمِّهِ وَ أَخِیهِ وَ عَلَیْهِ وَ بَنِیهِ مَا یُرْشِدُکَ إِلَى هَذَا اَلْعِیَانِ بَلْ یُغْنِیکَ عَنْ هَذَا اَلْبَیَانِ حَیْثُ قَالَ فِی دُعَاءِ عَرَفَهَ: کَیْفَ یُسْتَدَلُّ عَلَیْکَ بِمَا هُوَ فِی وُجُودِهِ مُفْتَقِرٌ إِلَیْکَ أَ یَکُونُ لِغَیْرِکَ مِنَ اَلظُّهُورِ مَا لَیْسَ لَکَ حَتَّى یَکُونَ هُوَ اَلْمُظْهِرَ لَکَ مَتَى غِبْتَ حَتَّى تَحْتَاجَ إِلَى دَلِیلٍ یَدُلُّ عَلَیْکَ وَ مَتَى بَعُدْتَ حَتَّى تَکُونَ اَلْآثَارُ هِیَ اَلَّتِی تُوصِلُ إِلَیْکَ عَمِیَتْ عَیْنٌ لاَ تَرَاکَ وَ لاَ تَزَالُ عَلَیْهَا رَقِیباً وَ خَسِرَتْ صَفْقَهُ عَبْدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّکَ نَصِیباً وَ قَالَ أَیْضاً تَعَرَّفْتَ لِکُلِّ شَیْءٍ فَمَا جَهِلَکَ شَیْءٌ وَ قَالَ تَعَرَّفْتَ إِلَیَّ فِی کُلِّ شَیْءٍ فَرَأَیْتُکَ ظَاهِراً فِی کُلِّ شَیْءٍ فَأَنْتَ اَلظَّاهِرُ لِکُلِّ شَیْءٍ اِنْتَهَى.)

[۲] سوره مبارکه حشر، آیه ۲ (هُوَ الَّذِی أَخْرَجَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ مِنْ دِیَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ۚ مَا ظَنَنْتُمْ أَنْ یَخْرُجُوا ۖ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا ۖ وَقَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ ۚ یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُمْ بِأَیْدِیهِمْ وَأَیْدِی الْمُؤْمِنِینَ فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ)

[۳] الکافی، جلد ۸، صفحه ۸۱ (حُمَیْدُ بْنُ زِیَادٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْکِنْدِیِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُدَیْسٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِی اَلصَّبَّاحِ قَالَ: سَمِعْتُ کَلاَماً یُرْوَى عَنِ اَلنَّبِیِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ عَنْ عَلِیٍّ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ وَ عَنِ اِبْنِ مَسْعُودٍ فَعَرَضْتُهُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ هَذَا قَوْلُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَعْرِفُهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ اَلشَّقِیُّ مَنْ شَقِیَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ وَ اَلسَّعِیدُ مَنْ وُعِظَ بِغَیْرِهِ وَ أَکْیَسُ اَلْکَیْسِ اَلتُّقَى وَ أَحْمَقُ اَلْحُمْقِ اَلْفُجُورُ وَ شَرُّ اَلرَّوِیِّ رَوِیُّ اَلْکَذِبِ وَ شَرُّ اَلْأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا وَ أَعْمَى اَلْعَمَى عَمَى اَلْقَلْبِ وَ شَرُّ اَلنَّدَامَهِ نَدَامَهُ یَوْمِ اَلْقِیَامَهِ وَ أَعْظَمُ اَلْخَطَایَا عِنْدَ اَللَّهِ لِسَانُ اَلْکَذَّابِ وَ شَرُّ اَلْکَسْبِ کَسْبُ اَلرِّبَا وَ شَرُّ اَلْمَآکِلِ أَکْلُ مَالِ اَلْیَتِیمِ وَ أَحْسَنُ اَلزِّینَهِ زِینَهِ اَلرَّجُلِ هَدْیٌ حَسَنٌ مَعَ إِیمَانٍ وَ أَمْلَکُ أَمْرِهِ بِهِ وَ قِوَامُ خَوَاتِیمِهِ وَ مَنْ یَتَّبِعِ اَلسُّمْعَهَ یُسَمِّعِ اَللَّهُ بِهِ اَلْکَذِبَهَ وَ مَنْ یَتَوَلَّ اَلدُّنْیَا یَعْجِزْ عَنْهَا وَ مَنْ یَعْرِفِ اَلْبَلاَءَ یَصْبِرْ عَلَیْهِ وَ مَنْ لاَ یَعْرِفْهُ یَنْکُلْ وَ اَلرَّیْبُ کُفْرٌ وَ مَنْ یَسْتَکْبِرْ یَضَعْهُ اَللَّهُ وَ مَنْ یُطِعِ اَلشَّیْطَانَ یَعْصِ اَللَّهَ وَ مَنْ یَعْصِ اَللَّهَ یُعَذِّبْهُ اَللَّهُ وَ مَنْ یَشْکُرْ یَزِیدُهُ اَللَّهُ وَ مَنْ یَصْبِرْ عَلَى اَلرَّزِیَّهِ یُعِنْهُ اَللَّهُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اَللَّهِ فَحَسْبُهُ اَللَّهُ لاَ تُسْخِطُوا اَللَّهَ بِرِضَا أَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ وَ لاَ تَقَرَّبُوا إِلَى أَحَدٍ مِنَ اَلْخَلْقِ تَتَبَاعَدُوا مِنَ اَللَّهِ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیْسَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ أَحَدٍ مِنَ اَلْخَلْقِ شَیْءٌ یُعْطِیهِ بِهِ خَیْراً وَ لاَ یَدْفَعُ بِهِ عَنْهُ شَرّاً إِلاَّ بِطَاعَتِهِ وَ اِتِّبَاعِ مَرْضَاتِهِ وَ إِنَّ طَاعَهَ اَللَّهِ نَجَاحٌ مِنْ کُلِّ خَیْرٍ یُبْتَغَى وَ نَجَاهٌ مِنْ کُلِّ شَرٍّ یُتَّقَى وَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ ذِکْرُهُ یَعْصِمُ مَنْ أَطَاعَهُ وَ لاَ یَعْتَصِمُ بِهِ مَنْ عَصَاهُ وَ لاَ یَجِدُ اَلْهَارِبُ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَهْرَباً وَ إِنَّ أَمْرَ اَللَّهِ نَازِلٌ وَ لَوْ کَرِهَ اَلْخَلاَئِقُ وَ کُلُّ مَا هُوَ آتٍ قَرِیبٌ مَا شَاءَ اَللَّهُ کَانَ وَ مَا لَمْ یَشَأْ لَمْ یَکُنْ فَ‍ «تَعٰاوَنُوا عَلَى اَلْبِرِّ وَ اَلتَّقْوىٰ وَ لاٰ تَعٰاوَنُوا عَلَى اَلْإِثْمِ وَ اَلْعُدْوٰانِ وَ اِتَّقُوا اَللّٰهَ إِنَّ اَللّٰهَ شَدِیدُ اَلْعِقٰابِ» .)

[۴] سوره مبارکه صف، آیه ۸

[۵] سوره مبارکه احزاب، آیه ۲۳