درباره بخشی دیگر از نقش بی بدیل حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در دفاع از ولایت باید به این موضوع اشاره کنیم که هم در منابع شیعه آمده است و هم منابع سنی به آن اشاره کرده‌اندپس از توطئه غصب خلافت، امیرالمومنین علیه‌السلام، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها را چند شب بر مرکبی سوار می کرد و دست امام حسن و امام حسین علیهماالسلام را می‌گرفت و به در خانه مسلمانان به ویژه انصار میرفت و از آنها برای مقابله با غاصبان و احقاق حق، استمداد می‌کرد. حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در این امر مردم را به یاری امیرالمومنین علیه‌السلام فرا می‌خواند اما آنها در جواب می‌گفتند ای دختر رسول خدا کار بیعت با ابوبکر تمام شده و اگر پسر عمویت پیش از ابوبکر از ما بیعت می‌خواست جز او کسی را نمی‌پذیرفتیم.  امیرالمومنین علیه السلام هم در پاسخ میفرمود: آیا شما انتظار داشتید پیکر پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم را من (که وصی او بودم) بدون غسل و کفن و دفن رها کنم و برای حکومتی که از او باقی مانده نزاع می‌کردم.

 

طبق نقل منابع شیعه در این چند نوبتی که سخنان امیرالمومنین و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را مردم می شنیدند و سفارش‌های پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و مراسم غدیر خم را که یاد آوری می‌شد، به یاد می‌آوردند و منقلب شده و گریه می‌کردند و قول حمایت و همکاری با حضرت علی علیه‌السلام را می‌دادند. آن حضرت هم با آن‌ها برای قیام قراری می‌گذاشت و می‌فرمود که همه برای قیام بر ضد غاصبان در موقعیتی مشخص و ساعتی معلوم با سرهای تراشیده حاضر شوند.

 

اما هنگام قرار بجز همان کسانی که در خانه امیرالمومنین علیه‌السلام تحصن کرده بودند و بنا به نقلی فقط ۴ نفر یعنی سلمان، ابوذر، مقداد و عمار، کسی حاضر نمی‌شد. در منابع سنی آمده است که امیرالمومنین علیه‌السلام با حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها و حسنین علیهما‌السلام فقط یک شب به در منزل اصحاب پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم رفتند و آن‌ها را به یاری خود فراخواندند. آن‌ها هم قول دادند که با سرهای تراشیده آن حضرت را یاری کنند، اما هنگام عمل به وعده فقط سلمان، ابوذر و مقداد حاضر شدند و عمار هم با تاخیر خود را رساند.

 

امیرالمومنین علیه‌السلام که چنین دید فرمود مردمی که برای اجرای فرمان من حاضر به تراشیدن سر خود نیستند، چگونه برای باز پس گیری خلافت به میدان خواهند آمد. لذا دست از مقابله با غاصبان برداشت. این امر یعنی اقدام امیرالمومنین سلام‌الله‌علیه با همراهی همه جانبه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها جهت دعوت مردم به قیام بر ضد غاصبان قطعی است و مسلم و مسجل است بطوری‌که حتی معاویه لعنه‌الله هنگام سرکشی در خلافت امیرمومنان علیه‌السلام در نامه‌ای به آن حضرت اشاره کرده و می‌نویسد: گویی همین دیروز بود که پرده نشین خانه خود (یعنی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها) را سوار کرده بودی در حالی  که دو دستت میان دست‌های فرزندانت حسن و حسین بود و روز بیعت با ابوبکر به در خانه یکایک اهل بدر و سابقین در اسلام رفتی و آنها را به بیعت با خود فراخواندی و با همسر و دو فرزندت به آنها التماس کردی و درخواست نمودی تا از یار رسول خدا یعنی ابوبکر دست بردارند. ولی به غیر از  ۴، ۵ نفر کسی خواسته تو را اجابت نکرد.

 

حضرت امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: موقعی که مردم با ابوبکر بیعت کردند و حاضر نشدند امیرالمومنین علیه‌السلام را یاری کنند و حضرت بدون یاور ماند، آن وجود مقدس از ادعای خلافت دست برداشت. چرا که بیم آن داشت که مسلمانان یکباره به سوی بت پرستی بازگردند و ندای حق لااله‌الا‌الله و محمد رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فراموش گردد.