در روایت آمده است که دعاى کمیل، دعاى حضرت خضر است که حضرت امیرالمؤمنین ـ علیه  السّلام ـ خوانده و کمیل شنیده و از حضرت درخواست کرده که آن را به او تعلیم کند و حضرت آن را به ایشان آموخته و فرموده است:

« یا کُمَیْلُ! إِذا حَفِظْتَ هذَا الدُّعاءَ، فَادْعُ بِهِ کُلَّ لَیْلَهِ جُمُعَهٍ، أَوْ فِى الشَّهْرِ مَرَّهً، أَوْ فِى السَّنَهِ مَرَّهً، أَوْ فى عُمُرِکَ مَرَّهً، تُکْفَ وَ تُنْصَرْ وَ تُرْزَقْ وَ لَنْ تُعْدَمَ الْمَغْفِرَهَ. یا کُمَیْلُ! قَدْ أَوْجَبَ لَکَ طُولُ الصُّحْبَهِ لَنا أَنْ نَجُودَ لَکَ بِما سَأَلْتَ! » اقبال الاعمال، ص ۷۰۶٫

اى کمیل! هرگاه این دعا را حفظ نمودى، هر شب جمعه، یا هر ماه یک بار، یا در هر سال یک بار یا در عمرت یک بار آن را بخوان که اگر آن را بخوانى، خداوند تو را کفایت و یارى نموده و روزى مى  دهد، و از آمرزش پروردگار بى نصیب نمى  گردى. اى کمیل! طول مصاحبت تو با ما، موجب شد که خواسته  ى تو را برآورده نموده و این دعا را به تو بیاموزیم.

محتمل است حضرت خضر ـ علیه  السّلام ـ آن را به عربى نخوانده باشد، و چه بسا حضرت امیر ـ علیه  السّلام ـ در آن زیاداتى افزوده باشد، و در عین حال دعاى خضر به آن اطلاق شود؛ زیرا در آن صلوات بر محمّد و آل محمّد آمده است و خیلى واضح و آشکار نیست که در دعاهاى انبیاى سَلَف ـ علیهم  السّلام ـ صلوات بر محمّد و آل وجود داشته باشد.

سؤال: مگر انبیاى گذشته ـ علیهم  السّلام ـ در گرفتارى  ها به خمسه  ى طیبه ـ علیهم  السّلام ـ متوسّل نمى  شدند؟!

جواب: معناى توسّل آنان به خمسه  ى طیبه ـ علیهم  السّلام ـ در شداید، این نیست که هر دعایى از آن  ها مشتمل بر صلوات بر محمّد و آل باشد.

منبع: کتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت- جلد۱ / محمد حسین رخشاد