درباره پرسش مطرح شده به چند نکته اشاره مىشود:

یکم. دیدگاه شیعه امامیه در مورد گستره عصمت انبیا عبارت است از: «ارتکاب گناه صغیره یا کبیره، چه قبل از بعثت و چه بعد از آن براى پیامبران  جایز نیست. همچنین جایز نیست نسبت خطا و اشتباه و سهو و نسیان به آنها داده شود».

بنابراین پیامبران یک حد نصاب خاصى از عصمت را برخوردار هستند که عبارت است از:

الف. عصمت از ارتکاب گناه صغیره و کبیره،

ب. عصمت در دریافت وحى،

ج. عصمت در حفظ و نگهدارى وحى،

د. عصمت در ابلاغ وحى،

و. عصمت در اجرا و پیاده کردن شریعت.

دوم. بسیارى از نسبتهاى گناه که به انبیا داده شده، از قبیل «ترک اولى» است. پیش از توضیح تعبیر «ترک اولى» نکتهاى شایان ذکر است و آن اینکه: گناه – به معناى اصطلاحى – عبارت است از: سرپیچى و تخلف از قانون و تجاوز از خطوط قرمزى است که خداوند آنها را براى انسان ترسیم کرده است؛ بر چنین گناهى عذاب و عقاب الهى مترتب است. پیامبران (علیهالسلام) به براهین عقلى و نقلى، از آلودگى به چنین گناهانى پاک و مبرا هستند و قرآن کریم، هرگز چنین گناهى را به آنان نسبت نداده است.

اما در مورد «ترک اولى» باید گفت:

۱ – نهى الهى در مورد آن، جنبه تحریمى ندارد و مستلزم هیچ عذاب و عقوبت نمىباشد.

۲ – ترک آن، عقلاً بهتر و شایسته تر از انجام آن است.

۳ – کسى که مرتکب ترک اولى شده، عملى را انجام داده که تناسبى با شأن و جایگاه شامخ او ندارد. به عبارت دیگر ترک اولى به این معنا است که اگر آن کار را انجام نمىداد، بهتر و شایستهتر بود.

اما در مورد قصه حضرت داود (علیهالسلام) به چند نکته اشاره مىشود:

۱ – خداوند پیش از ذکر قصه قضاوت داود، در آیه ۲۰ سوره «ص» مىفرماید: «وَ آتَیْناهُ الْحِکْمَهَ وَ فَصْلَ الْخِطابِ»؛ «ما بر [داود] حکمت و دانش و قدرت فیصله دادن به خصومتها و دعاوى دادیم».

دو کلمه (حکمت و فصل الخطاب) در این آیه نیازمند توضیح است؛ علامه طباطبایى در تبیین این دو تعبیر مىفرماید:

الف. حکمت: «مراد از حکمت معارف و دانش حق و متقنى است که به انسان سود بخشد و او را به کمال رساند».

ب. فصل الخطاب: «به این معنا است که انسان قدرت تجزیه و تحلیل یک کلام را داشته باشد و بتواند آن را تفکیک و حق آن را از باطلش جدا کند و این معنا با قضاوت صحیح و عادلانه در بین دو نفر متخاصم نیز منطبق است».[۱]

بنابراین «حکمت» و «فصل الخطاب» – که یک موهبت الهى به حضرت داود (علیهالسلام) بود – اقتضا مىکند که داورى و قضاوت ایشان، یک قضاوت صحیح و عادلانه مىباشد.

۲ – در این قصه، داود اگر چه قضاوت عادلانهاى انجام داد؛ ولى مرتکب یک «ترک اولى» شد و آن شتابزدگى در اصل قضاوت است. شایستهتر بود پیش از داورى، ابتدا سخن طرفین دعوا را بشنود و سپس قضاوت کند. این «ترک اولى» مستلزم عقوبت و مجازات مترتب بر گناهان نیست؛ با این حال داود توبه کرد و خداوند استغفار و توبه او را پذیرفت.

۳ – چنان که مىدانیم حکمت داراى مراتب و درجات است. داود (علیهالسلام) مرتبه  و درجهاى از حکمت را که مقتضى قضاوت عادلانه است، دارا بود. اگر چنین نبود، هیچ تفاوتى بین پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآله) و انسانهاى معمولى – که در قضاوتهاى خود خطا مىکنند – وجود نداشت. اما مرتبه بالاتر عصمت، مرتبه ترک اولى است که داود فاقد آن مرتبه بوده است.

نتیجه: با توجه به قراین موجود در این آیات و روایات اسلامى داود (علیهالسلام) اطلاعات و مهارت فراوانى در امر قضاوت داشت و خداوند مىخواست او را آزمایش کند؛ لذا یک چنین شرایط غیر عادى (وارد شدن بر داود از طریق غیر معمول در بالاى محراب)، براى او پیش آورد. او گرفتار شتابزدگى شد و پیش از آنکه از طرف مقابل توضیحى بخواهد، داورى کرد؛ هر چند داورى عادلانه بود! البته او متوجه لغزش خود شد، و پیش از گذشتن وقت جبران نمود، ولى هر چه بود کارى از او سر زد که ترک آن شایستهتر بود. لذا از این «ترک اولى» استغفار کرد؛ خداوند هم او را مشمول عفو و بخشش قرار داد.[۲]

 


پی نوشت ها

[۱]– ترجمه تفسیر المیزان، ج ۱۷، ص۲۹۰٫

[۲]– جهت آگاهى بیشتر درباره عصمت انبیا، به کتاب پرسشها و پاسخهاى برگزیده، ج ۷ مراجعه نمایید.