۱ – حدیث اول که در کتاب علل الشرائع آمده، بیانگر این است که فردی به دروغ نزد حضرت زهرا (س) شهادت داد؛ یعنی در حقیقت خواستگاری علی (ع) از دختر ابوجهل صحت نداشت، و عده ای می خواستند میان فاطمه و علی (ع) اختلاف بیندازند.

این موضوع با حقایق و واقعیات تاریخی همخوانی ندارد؛ چرا که دختر ابوجهل در مکه سکونت داشت و علی در مدینه با فاطمه (س) ازدواج کرده و زندگی می کرد. حقیقت این است که این حدیث را مخالفان طراحی کردند تا موضوع (من آذاها فقد آذانی) را از خلفا به علی (ع) منصرف کنند. و آن همه اذیت و آزاری را که بعد از پیامبر (ص) نسبت به حضرت فاطمه مرتکب شده بودند، از ذهن مردم منصرف کنند.

 

۲ – در حدیث دوم گرچه به نظر می رسد حضرت زهرا(س) از امام علی(ع) ناراحت شده باشد، اما اولاً: این حدیث از نظر سند صحیح نیست، ثانیاً: در این موضوع امام علی (ع) مرتکب خلافی نشده است و به همین دلیل حتی با فرض پذیرش روایت، در نهایت رضایت حضرت زهرا (س) جلب شده است؛ و ثالثاً: اختلافاتی در این حد در میان پیامبران نیز وجود داشته است که نمونه آن را در سخنان تند موسی (ع) به هارون (ع) و توضیحاتی که ایراد شد می توان مشاهده کرد (طه ۹۴-۹۲).

 

۳ – روایت سوم (درباره شرمگاه پیامبر) نیز مورد تأیید شیعه نبوده و در کتب روایی مورد استناد شیعیان چنین چیزی وجود ندارد.

 

منبع: اسلام کوئست