در این متن می خوانید:
      1. توصیه‌ی به تقوا و مبارزه با هواهای نفسانی
      2. حیات مجدّد زمین بعد از مرگ
      3. مقدّمه‌ی حیات با مرگ
      4. آمادگی برای مرگ
      5. کمتر از خاک نبودن بشر
      6. زنده شدن دل با فکر
      7. شرایط دل انسان زنده
      8. ربیع القلوب بودن قرآن کریم
      9. زنده شدن دل با یاد خدا و یاد مرگ
      10. پرسش و کمک خواستن از ذات ذو الجلال
      11. معانی مختلف عبادت
      12. تجلّی مملوکیّت یک مملوک با عبودیّت
      13. مطلق بودن مالکیّت خدا
      14. وجه تقدّم مفعول بر فعل در سوره‌ی توحید
      15. مستقر شدن در سنگر تقوا
      16. ولادت فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) در آستانه‌ی حلول سال جدید
      17. منتشر شدن اسلام به عالم از شهر مقدّس قم
      18. مسلح شدن با سلاح علم و دانش، قرآن و حدیث در برابر کافران
      19. بیعت با امام زمان (علیه السّلام) در مقابله‌ی با کافران
      20. بیانات اثرگذار رهبر معظّم انقلاب درباره‌ی نامگذاری سال جدید
      21. مانور دشمنان بر مسئله‌ی فرهنگی و اقتصادی کشور
      22. لحن تشکّر و دعا به مردم از طرف رهبر معظّم انقلاب
      23. اهداف دشمن برای تضعیف مردم
      24. ملموس بودن کار مسئولین بر مردم
      25. علّت ادامه‌دار بودن مشکلات در کشور
      26. راه حلی برای ضعف مدیریت‌ها
      27. برتر بودن کشور از نظر منابع انسانی
      28. ایجاد تعاونی و کانونی برای ارائه‌ کارهای مطلوب به مردم
      29. قدرت رقابت تولید کننده‌های داخلی با کالای خارجی
      30. استمرار مردمی بودن نظام با انتخابات
      31. تحکیم هویت انقلاب با حضور حداکثری در انتخابات
      32. نفوذ بیگانگان در انتخابات
      33. به کار بردن بصیرت در انتخابات
      34. توصیه به نامزدهای ریاست جمهوری
      35. تحت نفوذ بیگانه و زر و زور نبودن کاندیدا
      36. مسئله‌ی تبعیض یکی از مسائل ایذایی جامعه‌ی اسلامی

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ * بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْری * وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏».[۱]

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّه بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحْبَتَهُ وَ نُصْرَتَهُ وَ رِضَاهُ وَ رَأفَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِم أَجْمَعِینَ».

توصیه‌ی به تقوا و مبارزه با هواهای نفسانی

شما بندگان خدا را و خود را به تقوای الهی، به مقابله‌ی با گناه، مبارزه‌ی با هواهای پست نفسانی، آلوده شدن به منجلاب رذایل اخلاقی توصیه می‌کنم. التزام به واجبات، حسّاس بودن به اجرای دستورات خدا نردبان عروج بشر است.

حیات مجدّد زمین بعد از مرگ

تحوّل سال را، آمدن حیات مجدّد برای طبیعت را به همه‌ی مؤمنین و شما نمازگزاران تبریک عرض می‌کنم. قرآن کریم در سوره‌ی مبارکه‌ی حدید فرمود: «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ»[۲] بدانید مسلّماً خدا به طور مستمر زمین را بعد از آن‌که می‌میراند زنده می‌کند و ما آیات را برای شما روشن می‌کنیم شاید شما فکر کنید، تعقّل کنید.

مقدّمه‌ی حیات با مرگ

مسئله‌ی آمدن فصل بهار و حیات زمین بعد از مرگ کلاس معارف است. هم کلاس خداشناسی است و هم کلاس معادشناسی است. این سنّت الهی است که خدا هر موجودی را که می‌میراند، مرگ مقدّمه‌ی حیات است، مرگ پایان نیست. همین‌طور که دیدید زمستان آمد و زمین مُرد. خدا بهار آورد و زمین مرده را زنده کرد.

آمادگی برای مرگ

شما هم بمیرید تا زنده شوید «مُوتُوا قَبلَ اَن تمُوتُوا»[۳] مرگ اختیاری پیدا کنید، خود را در برابر خدا مثل میّت بدانید، خود را به خدا بدهید تا زنده شوید و مرگی که ما بخواهیم یا نخواهیم در تعقیب ما است و دیر یا زود با این مرگ ملاقات خواهیم داشت، خود را برای آن مرگ آماده کنیم. مرگ حتمی است، بعد از مرگ زندگی است، ببینید برای آن‌جا کاری انجام دادید یا ندادید.

کمتر از خاک نبودن بشر

خدای متعال زمین را با نسیم بهاری با بارش باران‌های مبارک احیا می‌کند، دل شما با چه وضعی زنده می‌شود، احیا می‌شود؟ چند مورد از آیات قرآن و روایات برای تذکّر خودم باشد که ما کمتر از خاک نباشیم. در روز قیامت در سوره‌ی مبارکه‌ی نبأ، «عَمَّ یَتَساءَلُونَ»‏ خدای متعال می‌فرماید: «وَ یَقُولُ الْکافِرُ یا لَیْتَنی‏ کُنْتُ تُراباً»[۴] ای کاش من خاک بودم، خاک زنده می‌شود و زندگی‌ساز می‌شود، امّا این بشر به اندازه‌ی خاک هم نبود، هیچ بهاری در زندگی او نیامد، هیچ رونقی پیدا نکرد، هیچ رویشی نداشت، تمام عمر خود خراب کردن دل بود. من خراب کجا و صلاح کار کجا.

زنده شدن دل با فکر

از امور دیگری که دل را زنده می‌کند فکر است. حضرت امیر (علیه السّلام) فرمودند: فکر حیات قلب بصیر است. انسان با بصیرت وقتی که خلوت می‌کند، فکر می‌کند، قلب او با تفکّر زنده می‌شود. انسانی که فکر دارد، شعور ندارد، در کارها تأمّل ندارد، رویّه ندارد، دل مرده است، هر کاری بخواهد انجام می‌دهد، هر چه به دهان او می‌آید می‌گوید، به همه چیز نگاه می‌کند، همه چیز می‌خورد، فکری دنبال کار و حرف او نیست، این دل زنده‌ای نیست.

شرایط دل انسان زنده

دل انسانی زنده است که عاقبت کار خود را می‌بیند، عاقبت سخن خود را می‌بیند بعد آن کار را می‌کند، آن حرف را می‌زند یا نمی‌گوید. از اسباب حیات احادیث وجود نازنین پیامبر ما، محمّد مصطفی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و معصومین (سلام الله علیهم أجمعین) است فرمود: «إِنَّ حَدِیثَنَا یُحْیِی الْقُلُوبَ»[۵]حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند و دیگر تلاوت قرآن است.

ربیع القلوب بودن قرآن کریم

زیاد قرآن بخوانید، با قرآن مأنوس باشید، با قرآن زندگی کنید، از کنار سفره‌ی قرآن در هیچ کجا دور نشوید، سفر می‌روید با قرآن سفر کنید، سر کار می‌روید با قرآن بروید و همه جا قرآن همراه شما باشد، به هر بهانه‌ای قرآن را باز کنید و آیاتی از قرآن را غذای جان خود قرار دهید که فرمود: قرآن ربیع القلوب است. بهاران دل‌ها قرآن کریم است.

زنده شدن دل با یاد خدا و یاد مرگ

از امور دیگری که دل را زنده می‌کند و تبدیل به گلزار و گلستان می‌نماید یاد خدا و یاد مرگ است. یاد مبداء و یاد معاد دو چیز مهمی است که انسان هیچ‌گاه نباید از آن دو غافل باشد «اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثیراً»[۶] خدا را زیاد یاد کنید و مرگ را فراموش نکنید که در یاد خدا و یاد مرگ فرمود: «جَلَاءَ الْقُلُوبِ‏»[۷] دل را جلا می‌دهد، شفاف می‌کند، آدم را شاداب می‌کند. یاد مرگ یعنی عاقبت‌اندیشی، یعنی دوراندیشی، یعنی به فکر آخر کار بودن. لذا از یاد خدا و یاد مرگ هم نباید غفلت کرد.

پرسش و کمک خواستن از ذات ذو الجلال

نکته‌ی دیگری که در ادامه‌ی مباحث گذشته‌ی خود به محضر شریف شما بزرگواران تقدیم می‌داریم از آیه‌ی کریمه‌ی «مالِکِ یَوْمِ الدِّین‏» دل نکندیم، ولی چون نیست چاره می‌روم و إن‌شاء‌الله نمی‌گذارمت. آیه‌ی بعدی «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ» است.«إِیَّاکَ نَعْبُدُ» فقط تنها تو را پرستش می‌کنم، تنها به تو دل داده‌ام، تنها شیدای ذات ذو الجلال هستم، تنها مبهوت جمال مطلق تو هستم. «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» فقط تو را می‌پرستیم، پرستش می‌کنیم و فقط از تو کمک می‌خواهیم.

معانی مختلف عبادت

این‌که فقط تو را عبادت می‌کنیم، برای عبادت معانی مختلفی مطرح شده است. گفتند عبادت نهایت خضوع است. کسی در برابر کسی آن‌قدر خاضع باشد، آن‌قدر کرنش کند، آن‌قدر خودش را کوچک کند که بیش از او نباشد. گفتند این نهایت خضوع عبادت است.

تجلّی مملوکیّت یک مملوک با عبودیّت

اطاعت هم باز عبادت است. عبادت آن‌گونه که مرحوم علّامه‌ی بزرگوار، صاحب تفسیر کبیر المیزان مطرح می‌کنند، می‌فرمایند: معنای عبد مملوک است، ارتباط عبد با رب است، رب مالک است، عبد مملوک است. از این جهت مسئله‌ی عبودیّت، تجلّی مملوکیت یک مملوک است. معنای عبادت نهایت خضوع نیست، بلکه از مصادیق مختلفی که دارد یکی نهایت خضوع است. آن‌که مهم است انسان توجّه داشته باشد که خود مالک خودش نیست. ما خود را نساختیم، ما خود را به عمل نیاوردیم هر کسی مالک کار خودش است، ما که کار خودمان نیستیم. ما را خدا خلق کرده است، لذا هویت وجود ما از آن او است، ما اثر خدا هستیم و ما خلق خدا هستیم، ما آفریده‌ی خداوند هستیم، او مالک است و ما مملوک هستیم.

مطلق بودن مالکیّت خدا

در ارتباط با عبد و مولا رابطه‌ی عبودیّت و مولا، بردگی و ارباب که در زمان سابق بود، مالکیّت مولا، ارباب در حیطه‌ی کارهای اختیاری عبد بود، ولی مالکیّت خدا مالکیّت مطلق است. خدا هم مالک کار ما است و هم مالک فکر ما است، هم مالک احساس ما است، هم مالک اراده‌ی ما است، هم مالک حیات ما و هم مالک مرگ ما است. از این‌ جهت می‌گوییم «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» فقط تو را عبادت می‌کنیم.

وجه تقدّم مفعول بر فعل در سوره‌ی توحید

در این‌که چرا در «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» ضمیر را مقدّم بر فعل قرار داده است؟ انسان معمولاً فعل را می‌گوید بعد مفعول را می‌گوید، ولی این‌جا اوّل ضمیر منفصل که مفعول است، آورده بعد فعل را آورده است. آن وقت چرا «نَعْبُدُ» گفته است، چرا «أعبدُ» نگفته است؟ لطایف زیادی مفسّرین ما خصوصاً شخصیّتی مثل شیخ بهایی (أعلی الله مقامه) که یک تفسیر جامع و جالبی برای سوره‌ی مبارکه‌ی حمد دارند، علاوه بر مفتاح الفلاحی که مورد پسند امام عصر (أرواحنا له الفداه) قرار گرفته است، یک جزوه‌ی دیگری، کتاب مختصر دیگری به نام عروه الوثقی دارند که سوره‌ی مبارکه‌ی حمد را در آن‌جا تفسیر کرده است. هشت وجه برای تقدّم مفعول بر فعل ذکر کرده است که اگر عمری داشتیم در خطبه‌های دیگر به محضر شما تقدیم می‌داریم.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ * قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ * وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ».

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمینَ نَستَغفِره وَ نَستَعینُه وَ نَتَوَکَّلُ عَلیه وَ نَعُوذُ بِهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِن فِتَنِ زَمانِنَا».

«اللّهُمَّ صَلِّ عَلی سَیِّدِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَی سَیِّدِ الْوَصِیِّینَ أمیرِ المُؤمِنینِ وَ صَلِّ عَلَی فَاطِمَهَ سَیِّدَهِ نِسَاءِ العَالَمین وَ صَلِّ عَلَی الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ سِیِّدی شِبَابِ أَهلِ الجَنَّهِ وَ صَلِّ عَلَی أَئِمَّهِ الْمُؤمِنِینَ عَلِیِّ بنِ الْحُسَیْنِ وَ مَحَمَّدِ بْنِ علیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ موسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلیِّ بْنِ مُوسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ علیٍّ و علیِّ بنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ بنِ عَلِی‏ وَ الْخَلَفِ الصَّالِحِ الْقَائِمِ بِالْأَمْرِ حُجَجِکَ عَلَى عِبَادِکَ وَ أُمَنَائِکَ فِی بِلَادِکَ بِهِم نَتَولَّی وَ مِن أَعدائِهِم نَتَبَرَّءُ إلی اللهِ تعالی».

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفسِی بِتَقْوَى اللَّهِ».

مستقر شدن در سنگر تقوا

شما برادران عزیزم را و نفس ضعیف خود را به خدا می‌سپارم. از خدا کمک می‌خواهم که از سنگر تقوا ما را خارج نکند و اگر در سنگر نیستیم کَرَم کند، ما را در سنگر تقوا مستقر کند که بیرون از دایره‌ی تقوا و سنگر تقوا موشک‌ باران شیاطین روزگار است و ما را احاطه کردند تا دین ما را غارت کنند، تا ما را به آلودگی بکشانند.

ولادت فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) در آستانه‌ی حلول سال جدید

در خطبه‌ی دوم هنوز هم بوی حضرت زهرا می‌آید و مادر ما است، پناه ما است. لیله القدر ما است، قرآن ناطق ما است، نگهبان ولایت ما است، فدایی امامت ما است. ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) در آستانه‌ی حلول سال جدید بود که مرحوم علّامه‌ی شعرانی با محاسبه‌ی خاصّی که خودشان می‌دانند می‌گویند عید غدیر هم اواخر اسفند بوده است و لذا این فراست و این بصیرت را مؤمنین هم در ذهن خود داشته باشند، برای تجلیل امیر المؤمنین (علیه السّلام) عید نوروز را هم با نسیم علوی احیا کنند، همه جا بوی علی و حضرت فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) به مشام برسد.

منتشر شدن اسلام به عالم از شهر مقدّس قم

نکته‌ی بعدی برادر عزیز و بزرگوار ما، قائم مقام مدیریت حوزه‌های علمیّه‌ی کشور، حضرت حجّت الاسلام و المسلمین حاج آقای غفوری عزیز که هم خودشان امام جمعه‌ی موقّت هستند و هم قائم مقام هستند و هم در حوزه‌ی تهران مدّتی پر تلاش و اثر گذار بودند و الآن هم در سطح کشور تأسیس حوزه‌ی علمیّه‌ی قم جزء عنایت‌های خاص امام عصر (أرواحنا فداه) به این کشور بوده است. حوزه‌ی قم بر حسب پیش‌بینی امام صادق (علیه السّلام) اسلام از قم به عالم منتشر می‌شود و یاران امام زمان (علیه السّلام) در قم تربیت می‌شوند و مردم قم حجّت بر سایر شهرها هستند.

مسلح شدن با سلاح علم و دانش، قرآن و حدیث در برابر کافران

مردم عزیز امام زمان شما غریب است، به اندازه‌ی کافی قشون ندارد، «هَل مِن نَاصر» حضرت بلند است، از شما می‌خواهد فرزندان خود را تشویق کنید به حوزه‌های علمیه بروند، از چند فرزند یکی را به آقا جان خود بدهید، بفرستید تا به سلاح علم و دانش، قرآن و حدیث، اخلاق و فضیلت مسلّح بشود. جامعه‌ی ما تهدید به بی‌اخلاقی می‌شود، تهدید به فساد می‌شود، تهدید به الحاد و کفر می‌شود. کفّار دور ما را گرفتند، شبکه‌های مجازی، آسیب‌های اجتماعی، خطرهای جدّی است. حوزه‌های علمیّه دار الشفا هستند، این‌جا بیمارستان‌های اخلاقی هستند، درمانگاه‌ها هستند، پیشگیری‌ها از آن‌جا انجام می‌شود.

بیعت با امام زمان (علیه السّلام) در مقابله‌ی با کافران

شما در تهران برای هر مسجد یک امام جماعت پیدا نمی‌کنید، حتّی در حد امام جماعت هم نتوانستید بچّه‌های خود را به امام جماعت بدهید، به اندازه‌ی کافی برای دانشگاه‌ها مبلّغ ندارید، در خارج و داخل امروز به برکت خون شهیدان شما همه عطش دارند که این انقلاب را بشناسند، دشمنان شما بیش از شما حسّاس هستند، در قرآن تحقیق می‌کنند، در احادیث تحقیق می‌کنند، بیایید با امام زمان خود بیعت کنید، خودتان و بچّه‌های خود را هم  پیش از پیش به مطالعه‌ی قرآن و حدیث بپردازید و به معارف علاقه نشان بدهید.

بیانات اثرگذار رهبر معظّم انقلاب درباره‌ی نامگذاری سال جدید

نکته‌ی بعدی بیانات سرنوشت‌ساز و اثرگذار و روشنگر نایب امام زمان ما، پرچم‌دار نهضت ما، رهبر عزیز ما در سایه‌ی عنایات حضرت ابو الحسن، امام رضا (علیه السّلام) راجع به سال بود. ایشان حکیم هستند، دیدبان هستند، مرابت و مرزبان هستند، مسائل مهم مملکت را هم بصیرت درونی خودشان که معلول تقوا است و هم با کارشناس‌های دلسوز صحبت می‌کنند، نظریات ایشان نظر یک شخص نیست، نظر دین شما است، نظر مرجعیّت شما است، نظر کارشناس خبره است. ایشان چند سال است که پیر شیطان را رصد می‌کنند و موشک‌هایی که دنیا علیه ما آماده کرده است و می‌بیند آن موشک‌ها کاری‌تر از موشک‌های نظامی خود است، ۸۰ جنگ را بر ما تحمیل کردند، شرق و غرب آتش بر سر ما ریختند، دیدند ما قوی‌تر شدیم.

مانور دشمنان بر مسئله‌ی فرهنگی و اقتصادی کشور

حال روی مسئله‌ی فرهنگ و اقتصاد روی آورده‌اند و تشخیص آن‌ها این است که اگر فشار اقتصادی بیاورند مردم را خسته می‌کنند و مردم را از نظام جدا می‌کنند و این دیدبان بصیر هم چند سال است که مسئله‌ی اقتصاد را در اولویت اوّل قرار داده است، امسال هم با یک ارزیابی و نگاهی به سال گذشته مسیر سال ۹۶ را برای مردم و مسئولین خوب ترسیم کردند، ریل‌گذاری کردند. لذا مسئله‌ی اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال خصوصاً اشتغال برای جوانان را سر لوحه‌ی کار مسئولین و مردم قرار دادند.

لحن تشکّر و دعا به مردم از طرف رهبر معظّم انقلاب

هم لحن آن‌ها لحن تشکّر و دعا به مردم عزیز بود که سال گذشته موفّقیّت‌هایی که برای مردم بود، در صحنه‌های حمایت از ارزش‌های انقلاب دلبستگی نشان دادند، در روزهایی که باید میلیونی‌ به خیابان‌ها بیایند آمدند، در برابر یاوه‌گویی‌های آمریکا عکس العمل در طراز روحیّه‌ی انقلابی و دینی خودشان نشان دادند. روز ۲۲ بهمن، روز قدس و روزهای خاصّی که باید وابستگی خود را به انقلاب نشان می‌دادند، نشان دادند. مراسم دینی که نشانه‌ی ایمان، اصالت، تعمّق آن‌ها در مسائل مکتبی بحمد الله پر فروغ‌تر از سال‌های قبل مراسم برگزار کردند.

اهداف دشمن برای تضعیف مردم

این‌که هدف دشمن ابتدائاً این است القاء کند مردم، ملّت ایران، نظام مشکلات غیر قابل حلّی دارد و اگر تحریم ادامه پیدا کند، این‌ها قدرت زندگی ندارند. می‌خواهد بگوید نظام و انقلاب ناکارآمد است. ابتدائاً باید دید انقلاب در این مدّت ۳۰ و اندی سال آیا گرفتار رکود بوده است؟ آیا پس رفته داشته است؟ آیا در مقایسه‌ی با قبل از انقلاب صحنه‌هایی را ختم نکرده است، خدمت‌های برجسته‌ای را عرضه نکرده است؟

ملموس بودن کار مسئولین بر مردم

در این رابطه بیانات ایشان را همه گوش کردید. یک مقایسه‌ای بود در آنچه که برای مردم ملموس است. حضرت آقا از مسئولین آمار باز تشکّر کردند، قدم‌هایی برداشتند، ولی باید ملموس باشد. زندگی مردم، چشم مردم ببیند کدام خلأها پر شده است و کدام گره‌ها باز شده است. طی این چهار دهه‌ای که از انقلاب گذشته است، مسئله‌ی راه، مسئله‌ی برق، مسائل انرژی، مسئله‌ی پتروشیمی، مسئله‌ی توسعه‌ی دانشگاه‌ها و دانشجوها، ۳۰ برابر شدن سدهای مخزنی، مسئله‌ی ۱۵ برابر شدن محصولات فولاد، ۲۰ برابر شدن ظرفیت بنادر، تلفن، همراه این‌ها دیگر حساب ندارد، همه‌ی مردم این‌ها را لمس می‌کنند که چرخ انقلاب با سرعت رو به پیش بوده است.

علّت ادامه‌دار بودن مشکلات در کشور

امّا مشکلاتی که هم آقا رنج می‌برند و از گرفتاری مردم، از بیکاری جوان‌ها، از گرانی، از رکود، از آسیب‌های اجتماعی این‌ها خطراتی است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید. این نقطه ضعف‌ها به نظام برنمی‌گردد، اسلام به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست در مسلمانی ما است. این ضعف مدیریت‌ها است که این مشکلات هنوز ادامه دارد.

راه حلی برای ضعف مدیریت‌ها

لذا راه حل این است که مدیران متدیّن و انقلابی و کارآمد و شجاع و پر کار را باید در سنگرهای مسئولیّتی این مردم قرار داد و در طول این مدّت هر جا مدیری متدیّن بوده است، انقلابی بوده است، پر کار و پر تلاش بوده است، شجاعت داشته است کار پیش رفته است. لذا ظرفیت‌هایی که ما داریم باید توجّه به این ظرفیت‌ها کرد و این‌ها را در مسیر بهره‌وری برای عموم مردم قرار داد.

برتر بودن کشور از نظر منابع انسانی

ما از نظر منابع انسانی پنج میلیون دانشجو، ده میلیون دانش آموخته‌ی دانشگاهی داریم که الآن‌ این‌ها تشنه‌ی کار هستند، منتظر کار هستند. ما برنامه داریم، ما چشم‌انداز داریم، ما سند بالا دستی داریم، کار کارشناسی شده است، اقتصاد مقاومتی یک اقتصادی برون‌نگر است، درون‌زا، عدالت‌محور است، دانش‌بنیان و مردم بنیان است. با داشتن این‌گونه برنامه، با داشتن این همه نیروی انسانی مستعد و با داشتن منابع طبیعی ما از نظر نفت و گاز در دنیا اوّل هستیم، رتبه‌ی اوّل را داریم. با داشتن معادنی که هنوز روی آن کار نشده است، مسکن رکود داشته است، پس رفت داشته است، مسئله‌ی اشتغال ما پس رفت داشته است، باید به ظرفیت‌ها توجّه داشت و از مردم استفاده کرد.

ایجاد تعاونی و کانونی برای ارائه‌ کارهای مطلوب به مردم

اگر جنگ دولتی بود یقیناً با شکست مواجه می‌شد، مردم انقلاب کردند. باید اقتصاد را به مردم سپرد و نظارت کرد، باید برنامه داد. برای کالاهای داخلی هم صحّت عمل، حسن عمل تولید کنندگان را باید طلب کرد و هم بعضی از دوستان عزیز ما پیشنهاد می‌کردند، می‌گفتند به یکی از شهرها رفتیم، دیدیم فروشگاهی برای کودکان، برای بزرگ‌ترها خوراک و پوشاک در قسمت‌های مختلف است و هر کس هر چیزی می‌خواست در آن‌جا بود، ولی همه چینی بود، گفتیم چرا برای کالاهای ایرانی ما یک چنین جایی نداریم. مردم بدانند باید دولت این را مدیریت کند، تعاونی‌هایی برای ارائه‌ی کارهای درست داخلی و تشویق مردم به این‌ جاها که سرگردان هم نشوند باشد و همین‌طور تعیین یک کانونی و گماردن یک کارشناسانی که بین تولیدات داخلی ما که گاهی قابل مقایسه‌ی با کالاهای وارداتی چینی نیست.

قدرت رقابت تولید کننده‌های داخلی با کالای خارجی

کالاهای ما به مراتب بالاتر است منتها آن‌هاجنس‌های بی‌ارزش را ارزان می‌خرند و به این‌جا می‌آورند گاهی تا هزار برابر بالاتر به مردم می‌دهند، آن وقت کالای داخلی قدرت رقابت با آن را ندارد. این این‌جا است سرمایه می‌خواهد. لذا مسئله‌ی بیمه، مسئله‌ی گمرک، مسئله‌ی مالیات، مسئله‌ی بانک‌ها باید اصلاح شود تا تولید کننده‌ی داخلی بتواند قدرت رقابت با کالای خارجی را داشته باشد.

استمرار مردمی بودن نظام با انتخابات

مسئله‌ی آخر ما مسئله‌ی انتخابات است که در پیش است. انتخابات برای ما یک رکن اساسی است. نظام ما نظام مردم‌سالاری دینی است. دینی است که در چهارچوب دین انتخاب می‌کند، در چهارچوب دین قانون وضع می‌کند، در چهارچوب دین روابط بین الملل برگزار می‌کند، امّا مردم انتخاب می‌کنند، اراده‌ی مردم است که مسئولین را تعیین می‌کند. مسئله‌ی انتخابات استمرار مردمی بودن نظام است که این دید اسلام ما است، مکتب ما است، باید مردم که صاحب انقلاب هستند، همیشه صاحب کار بمانند. البتّه صاحبان مظلومی می‌مانند که خیلی به خواسته‌های آن‌ها توجّه نمی‌کنند.

تحکیم هویت انقلاب با حضور حداکثری در انتخابات

رهبر عزیز ما و مردم ما که صاحبان اصلی این انقلاب هستند، خواسته‌ی آن‌ها این است که در چهارچوب دین خود، عفّت خود، حجاب بانوان خود، نماز جوان‌های خود، امور اقتصای خود، آبروی معیشتی خود، عزّت و استقلال بین المللی خود، دیپلماسی اثرگذار غیر منفعل آن‌ها، شجاعت کارگزاران خود را در همه جا ببینند، در طراز یک انقلابی که این همه شهید برای آن داده شده است، لذا حضور مردم تعیین کرده است، نشانه‌ی این است که مردم انقلاب خودشان را خود ادامه می‌دهند. این برای ملّت عزّت است، برای خود شما سرمایه است که خود انتخاب می‌کنید. لذا حضور حداکثری شما در انتخابات مسئله را در بُعد هویّت انقلاب تحکیم می‌کند.

نفوذ بیگانگان در انتخابات

چند توصیه‌ی انتخاباتی داریم. یکی این‌که مردم عزیز ما با خدا معامله کنید. دنیا هم در دوره‌های قبل و هم الآن بنای نفوذ دارد، او می‌خواهد کسانی انتخاب شوند که این‌ها تحت نفوذ بیگانگان باشند، از آن‌ها خط بگیرند. گاهی در قالب توسعه از استقلال کم بگذارند، به فرهنگ و دین مردم اعتنا نکنند، در امور معیشتی هم به گونه‌ای باشند که همیشه محتاج بیگانه باشند. خودشان باور نداشته باشند که می‌توانند مشکل خود را حل کنند. لذا همیشه یک نوع احساس وابستگی، احساس احتیاج به بیگانه می‌کنند. یک کاری است که آن‌ها همیشه در برنامه‌ی خود داشتند.

به کار بردن بصیرت در انتخابات

شما با خدا معامله کنید، کسانی را در نظر بگیرید که آن‌ها توکّل دارند، این‌ها تجارب کاری دارند، این‌ها خط شهداء را دیدند که هشت سال جنگ را بدون وسایل مدرن جنگیدند. مدیریت شهید باقری از کدام مدیر کمتر بود؟ شهید همّت کجا کم آورد؟ یک نیروهایی که چنین باورهایی داشته باشند و این‌ها سر کار بیایند و مدیرانی که متدیّن و انقلابی باشند، بیایند. این بصیرت شما همه جا کارساز بوده و در این‌جا هم کارآیی خود را نشان خواهد داد.

توصیه به نامزدهای ریاست جمهوری

امّا به کسانی که در معرض رأی گرفتن از مردم قرار می‌گیرند به آن‌ها هم چند توصیه داریم. یکی عمل به مُرّ قانون است، کسی که می‌خواهد حافظ قانون باشد از اوّل با قانون‌شکنی چطور می‌خواهد در سنگر حفظ قانون بنشیند. دوم تمکین به آراء مردم است، مثل سال ۸۸ نشود. در دفعات قبل هم بهانه‌گیری‌ها بوده است، ولی این‌طور بی‌حیایی نکردند که به خیابان‌ها بریزند و اردوکشی خیابانی برای بی‌احترامی به آراء مردم بخواهند بکنند، آراء مردم هر چه بود باید همه به آن تمکین کنند. دیگر رقابت منطقی باشد.

تحت نفوذ بیگانه و زر و زور نبودن کاندیدا

مسئله‌ی بعدی که حضرت آقا در منشور انتخاباتی چند ماه قبل مطرح فرمودند باید رصد کنید که این‌ها تحت نفوذ بیگانگان اگر از رسانه‌های بیگانه، از بوق‌های بیگانه اشخاصی حمایت می‌شوند یا عوامل آن‌ها در داخل پشت آن‌ها هستند، همراهی دارند، این‌ها نکات منفی است و همین‌طور نفوذ زور و زر نباشد. بعضی الآن هم در موضع قدرت هستند و هم امکانات دارند. رقیب آن‌ها که در موضع قدرت نیست، چنین امکاناتی هم ندارد، این خودش یک نوع بی‌عدالتی است. امّا چه کسانی را باید انتخاب کنیم؟ کسانی را باید انتخاب کنیم که آن‌ها توان مقابله با فساد را داشته باشد، از اطرافیان خود گرفته با همه جا. دنبال آفتابه دزد نروند، دنبال کسانی بروند که نمی‌خواهند کالاهای وارداتی قطع شود و نمی‌خواهند تولید داخلی رشد کند برای این‌که منافع زیادی دارد، این‌ها بزرگترین خیانت و فساد است، بتوانند با این‌ها مبارزه کنند، دست این‌ها را کوتاه کنند.

مسئله‌ی تبعیض یکی از مسائل ایذایی جامعه‌ی اسلامی

امروز یکی از مسائل ایذایی جامعه‌ی ما مسئله‌ی تبعیض است. کسی باید روی کار باشد که با تبعیض بتواند مقابله کند و دیگر این‌که فقر مردم را لمس کند. خودش مرفّه نباشد، در اشرافیّت زندگی نکرده باشد که نداند این طلبه‌ی بیچاره چطور زندگی می‌کند، این کارگر بیچاره چطور کرایه‌ی خانه می‌دهد، کسانی باشند که «مِنْ أَنْفُسِکُمْ»[۸] از متن شما باشند و درد مردم را کشیده باشند و با فقرا تماس و رفت و آمد داشته باشند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ * قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ* مَلِکِ النَّاسِ * إِلهِ النَّاسِ * مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ * الَّذی یُوَسْوِسُ فی‏ صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّهِ وَ النَّاسِ».


[۱]– سوره‌ی طه، آیات ۲۵ تا ۲۸٫

[۲]– سوره‌ی حدید،

[۳]– بحار الأنوار، ج ‏۶۶، ص ۳۱۷٫

[۴]– سوره‌ی نبأ، آیه ۴۰٫

[۵]– بحار الأنوار، ج ‏۲، ص ۱۴۴.

[۶]– سوره‌ی احزاب، آیه ۴۱٫

[۷]– غرر الحکم و درر الکلم، ص ۷۲٫

[۸]– سوره‌ی توبه، آیه ۱۲۸٫