- ثقلین - http://thaqalain.ir -

حضرت مهدی (عج) از نسل یزدگرداست ؟
پرسش و پاسخ پیرامون مهدویت؛ولادت و امامت حضرت مهدى(عج)

روایت شده است هنگامی که ایرانیان در قادسیه شکست خوردند و یزدگرد از ماجرای رستم (فرخزاد) و پیروزی عرب خبردار شد و فهمید که او به همراه ۰۰۰ ۵۰ هزار نفر از لشکریانش کشته شده است، هنگامی که با خانواده‌اش فرار می‌کرد، در ورودی ایوان (پادشاهیش) ایستاد و گفت که درود بر تو ای ایوان (پادشاهی)! اینک تو را رها می‌کنم اما خودم یا مردی از فرزندانم، باز خواهیم گشت. اما اکنون زمان آن فرا نرسیده است.


سلیمان دیلمی می‌گوید: خدمت امام صادق علیه‌السلام رسیدم و درباره این موضوع سؤال کردم که منظور او از مردی از فرزندانم چه بوده است؟
ایشان فرمودند: منظورش همان کسی است که به امر الهی قیام می‌کند و ششمین فرزند من است چرا که فرزند او ست.

* منابع:
این روایت را محدث قرن چهارم، ابن عیاش در کتاب المقضب الاثر (ص ۴۱) نقل کرده و دیگران از جمله سید بن طاووس (در الملاحم و الفتن، ص ۳۷۲) و مرحوم مجلسی (در بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۶۴)، با اندک تغییراتی، از قول او روایت کرده‌اند.

 

* بررسی سندی:
این روایت را احمد بن محمد بن عبیدالله معروف به ابن عیاش از ابوعبدالله الحسین بن علی بن سفیان البزوفری و او از محمد بن علی بن الحسن النوشجانی (یا بوشجانی) و او از محمد ابن سلمیان (یا سلیمان) و او از پدرش و او از ابن البودمردان و او از امام صادق علیه السلام روایت کرده‌اند که از محمد بن علی بن نوشجانی به بعد، همه مجهول‌اند. لذا این حدیث از جهت سند ضعیف است.

 

 

 

منبع:پرسمان


* توضیحات:
۱همان‌گونه که گفته شد، سند این حدیث ضعیف است.
۲در این‌که آیا مادر حضرت زین‌العابدینعلیه‌السلام، دختر یزگرد ساسانی بوده نیز اختلاف نظر است و به نظر می‌رسد دلیل مقبولی بر آن نیست.
۳تعداد کشته‌شدگان نیز (۰۰۰ ۵۰ نفر) عجیب به نظر می‌رسد مگر آن‌که آن را از باب بیان کثرت بدانیم.
۴خلاصه آن‌که مطالب موجود در آن، به جهت ضعف سند، اعتبار لازم را جهت حجیت را ندارند.

 


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%ad%d8%b6%d8%b1%d8%aa-%d9%85%d9%87%d8%af%db%8c-%d8%b9%d8%ac-%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%b3%d9%84-%db%8c%d8%b2%d8%af%da%af%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d8%9f/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.