- ثقلین - http://thaqalain.ir -
التوفی بمعنی الاخذ فی جمیع القرآن الکریم : (توفی ) در قرآن کریم در تمام موارد ، به معنای برگرفتن است . یعنی از میان قومت می گیریم و به مقام قرب می بریم ، پس توفی در قرآن در معنای میراندن و نابود کردن نیست ، بلکه به معنای اخذ و گرفتن آمده است ، چنانکه در توفی حق و دین و گرفتن بدهی از مدیون استعمال می شود . بنابراین گرفتار خداوند متعال که می فرماید : انی متوفیک و رافعک الی یعنی تو را از میان قومت بر می گیریم ، نه گرفتن به معنای قبض روح و اینکه تو را می میرانم ، بلکه به معنای نجات دادن .
پس مقصود از توفی ، میراندن و نابود کردن نیست .
در تمام آیات دیگر نیز که کلمه توفی در آنها استعمال شده ، به معنای نابود نیست .
مانند اینکه می فرماید : الله یتوفی الاءنفس حین موتها (زمر : ۴۲)
خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامی باز می ستاند .
نیز می فرماید : و حتی اذا جاء اءحدکم الموت ، توفته رسلنا (انعام : ۶۱)
تا هنگامی که یکی از شما را مرگ فرا رسد ، فرستادگان (فرشته ) ما جانش بستانند .
همچنین می فرماید : قل : یتوفاکم ملک الموت الذی وکل بکم . (سجده : ۱۱)
بگو : فرشته مرگی که بر شما گمارده شده ، جانتان را می ستاند .
زیرا خداوند سبحان پیش از آیه اخیر می فرماید : قالوا : ااذا ظللنا فی الارض ، ائنا لفی خلق جدید ، بل هم بلقاء ربهم کافرون (السجده : ۱۰)
و گفتند : آیا وقتی در (دل ) زمین گم شدیم ، آیا باز ما خلقت جدیدی خواهیم داشت ؟ (نه ) بلکه آنها به لقای پروردگارشان کافرند .
در واقع آیه شریفه فوق در مقام بیان استدلال علیه کسانی است که منکر بعث و زنده شدن بعد از مردن بودند و آن را امر مستبعدی می دانستند و می گفتند : اگر ما مردیم و اجزاء و ذرات بدنمان متلاشی گردید و روی زمین پراکنده شد به گونه ای که از اجزای زمین تمیز داده نشد و گمنام گشتیم و خبری از ما نبود ، آیا ما بعد از مردن و نابودی و متلاشی شدن بدن هایمان ، دو مرتبه زنده خواهیم شد و مبعوث خواهیم گشت ؟ ! و خداوند در پاسخ آنها می فرماید : قل : بتوفاکم ملک الموت ملک الموت (کم ) شما را که همان جان و روح شما است ، جسدها و بدنهای شما توفی می کند و بر می گیرد ، و شما به مردن از بین نخواهید رفت و نابود نخواهید شد . و اگر توفی در این آیه به معنای نابود کردن و از بین بردن باشد ، آیه بی مورد بوده و جواب آنان نخواهد بود .
بنابراین ، پاسخ خداوند متعال این است که توفی شما نابودی شما نیست ، بلکه در قبضه ملک الموت هستید که (الذی وکل بکم ) و در عالم برزخ نیز در حیطه او خواهید بود ، پس (کم ) که حقیقت شما و جان شما است ، نزد ما محفوظ و از بین نخواهد رفت ، و این بدن های شما است که در حال تغییر است و از حالی به حال دیگر مبدل می شود ، چنانکه در دنیا نیز چنین بود که در پایان از بین می رود و نابود می گردد .
بر این پایه ، شخصیت انسان به بدن و جسم انسان نیست ، بلکه به نفس و جان اوست ، و آن نیز پایدار است و نابودی و فرسودگی ذرات بدن ضرری به بقاء و پایداری نفی نمی زند .
نکته دیگر اینکه : خداوند متعال در ادامه آیه اخیر در استدلال علیه کافران منکران معاد می فرماید : بل هم بلقاء ربهم کافرون یعنی لقای پروردگار باید صورت گیرد .
حضرت عیسی علیه السّلام در آن هنگام با لفظ (انی ) تنها اشاره به خود در آن وقت به خصوص ننمود . بلکه این تعبیر از اول ولادت تا وقتی که خداوند او را رفع نمود ، بر او صدق می کند
کلام خداوند است ، و الف و لام دو کلمه (الذکر) و (الانثی ) لام عهد است ، یعنی آن ذکوری که حضرت مریم علیهاالسلام می خواست ، غیر از اناثی است که به او دادیم
تکرار اصطفای دومی برای برتری آن حضرت نسبت به زنان است ، ولی اصطفاء اولی مطلق است و شامل مرد و زن می گردد و از آن استفاده می شود که حضرت مریم علیهاالسلام از میان زنان و مردان برگزیده است .
حضرت مریم علیهاالسلام بسیار عظمت دارد . قرآن کریم او را در عداد پیغمبران علیهم السلام آورده و می فرماید : و اذکر فی الکتاب مریم . . . (مریم : ۱۶)
و مریم را در کتاب یاد کن .
به همان صورت که درباره حضرت ابراهیم ، و حضرت موسی ، و حضرت اسماعیل ، و حضرت ادریس علیهم السلام می فرماید : و اذکر فی الکتاب ابراهیم ، انه کان صدیقا نبیا (مریم : ۴۱)
و در کتاب حضرت ابراهیم علیه السّلام را یاد کن ، زیرا او بسیار راستگو و پیامبر بود .
و می فرماید : و اذکر فی الکتاب موسی ، انه کان مخلصا و کان رسولا نبیا (مریم : ۵۱)
و حضرت موسی علیه السّلام را در کتاب یاد کن ، زیرا او مخلص (و به تمام وجود پاکیزه ) و فرستاده خدا و پیامبر بود . و اذکر فی الکتاب اسماعیل ، انه کان صادق الوعد ، و کان رسولا نبیا (مریم : ۵۲)
– و از حضرت اسماعیل علیه السّلام در کتاب یاد کن ، زیرا او درست وعده و فرستاده خدا و پیامبر بود .
و می فرماید : و اذکر فی الکتاب ادریس ، انه کان صدیقا نبیا (مریم : ۵۶)
و در کتاب از حضرت ادریس علیه السّلام یاد کن ، زیرا او بسیار راستگو و پیامبر بود .
ج – در روایات به نقل از رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم آمده است : مریم سیده نساء عالمیها و اما ابنتی فاطمه ، فهی سیده نساء العالمین من الاولین و الآخرین . )(۷۱) مریم علیهاالسلام سرور زنان زمان خود بود . ولی دخترم فاطمه سرور زنان تمام عالمیان از اولین تا آخرین است .
منبع: ۶۶۵ پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبایی قدس سره؛ نشر نهاوندی؛ مؤلف: محمدحسین رخشاد
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%ad%d8%b6%d8%b1%d8%aa-%d8%b9%db%8c%d8%b3%db%8c-%d8%b9%d9%84%db%8c%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.