“حصین بن نمیر” که تلفظ صحیح آن ” حُصَیْنُ بْنُ نُمَیْرٍ ” (بر وزن حُسَین) است همان ” حصین بن تمیم” است. وی یکى از سران امویان از قبیله “کنده” بوده که همواره با آل على دشمنى داشت. در شهادت حبیب بن مظاهر، از یاران “اباعبدالله حسین بن علی” در عاشورا ۶۱ هـ ق، دستی داشت و بعد از شهادت آن بزرگوار، سر مقدس او را در کوفه برگردن اسب خویش آویخت تا به قصر “ابن زیاد” ببرد.

 

مطابق آنچه در کتاب های مقتل و تراجم و تواریخ آمده است “حصین بن نمیر” که تلفظ صحیح آن ” حُصَیْنُ بْنُ نُمَیْرٍ “[۱] (بر وزن حُسَین) است همان ” حصین بن تمیم” است. که در بعضی از کتاب ها او را “حصین بن نمیر”[۲]و در بعضی کتب دیگر او را “حصین بن تمیم ” [۳] خوانده اند. وی یکى از سران امویان از قبیله “کنده” بوده که همواره با آل على دشمنى داشت.

در جنگ صفین، در سپاه معاویه بود. در ایام یزید هم بر عده‏اى از سپاه، فرماندهى داشت. در دوران قیام‏ مسلم بن عقیل در کوفه، رئیس پلیس ابن زیاد بود و ماموریت داشت براى یافتن و دستگیرى مسلم، خانه‏هاى کوفیان را تفتیش کند. هم او بود که قیس بن مسهر، فرستاده‏ امام حسین‏«ع‏»را دستگیر کرد و نزد ابن زیاد فرستاد که به دنبال آن قیس به شهادت رسید.[۴]

 

در سال ۶۰ هجری ق، زمانی که حسین بن علی(ع) در مخالفت با یزید قیام کرد و از مدینه به مکه و از آنجا به طرف سرزمین عراق رفت “ابن زیاد” که کارگزار یزیدبن معاویه در کوفه بود، “حصین بن نمیر” را با لشگر انبوهی بر سر راه آن حضرت به «قادسیه» فرستاد و او پیاده و سواره اش را بین قادسیه و منطقه «حفان تا قطقطانه» و از طرف دیگر تا کوه «لعلع» در بصره مستقر کرد و در مقابل امام حسین (ع) ایستاد.

 

در شهادت حبیب بن مظاهر، از یاران “اباعبدالله حسین بن علی” در عاشورا ۶۱ هـ ق، دستی داشت و بعد از شهادت آن بزرگوار، سر مقدس او را در کوفه برگردن اسب خویش آویخت تا به قصر “ابن زیاد” ببرد.[۵]

در سال ۶۴ هـ ق زمانی که “عبدالله بن زبیر” در شهر مکه بر ضد “یزیدبن معاویه” حاکم وقت سر به مخالفت برداشت و به کعبه پناه برد حصین بن نمیر بر کوه “ابوقبیس” منجیق گذاشت و کعبه را هدف قرار داد.[۶]

 

در سال ۶۵ هـ ق در سرکوبی نهضت «توابین» به سرکردگی سلیمان بن صرد خزاعی، حصین به عنوان فرمانده کل سپاه شام، با وی جنگید تا اینکه سلیمان “ره” کشته شد.[۷]

سرانجام سال ۶۶ هـ ق، در نهضت خروج مختار ثقفی، بعد از کشته شدن “ابن زیاد” در جنگ با “ابراهیم اشتر”، به دست ابراهیم بن اشتر کشته شد[۸] برخى هم قتل این جنایتکار را به دست‏ یاران ‏مختار ثقفى (شریک بن جدیر تغلبی) در نزدیکی موصل می دانند. [۹] اما برخی دیگر نقل کرده اندکه قاسم پسر حبیب بن مظاهر کمین کرد و او را کشت.[۱۰]

 

منبع: اسلام کوئست


[۱]. بحارالأنوار ج : ۴۵ ص : ۳۳۵

[۲]. الدینورى ابو حنیفه احمد بن داود (م ۲۸۲) الأخبارالطوال،ص:۲۴۶، ، ، تحقیق عبد المنعم عامر مراجعه جمال الدین شیال،قم، منشورات الرضى، ۱۳۶۸ش.

[۳]. الطبری أبو جعفر محمد بن جریر (م ۳۱۰) تاریخ الأمم و الملوک (تاریخ‏الطبری)،ج‏۵،ص:۴۳۹، تحقیق محمد أبو الفضل ابراهیم ، بیروت، دار التراث ، ط الثانیه، ۱۳۸۷/۱۹۶۷٫

[۴]. الهاشمی البصری محمد بن سعد بن منیع (م ۲۳۰) الطبقات الکبرى خامسه۱،ص:۴۶۳، ، تحقیق محمد عبد القادر عطا، بیروت، دار الکتب العلمیه، ط الأولى، ۱۴۱۰/۱۹۹۰٫

[۵] . تاریخ‏الطبری،ج‏۵،ص:۴۳۹

[۶] . اسماعیل بن عمر بن کثیر الدمشقى (م ۷۷۴)،البدایهوالنهایه،ج‏۸،ص:۲۲۵، أبو الفداء ، بیروت، دار الفکر، ۱۴۰۷/ ۱۹۸۶٫

[۷]. البدایهوالنهایه،ج‏۸،ص:۲۵۳

[۸]. البدایهوالنهایه،ج‏۸،ص:۲۹۰؛ دائره المعارف الاسلامیه،ج ۷،ص ۴۵۸٫

[۹]. المسعودی أبو الحسن على بن الحسین بن على، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج ۳،ص ۹۷، تحقیق اسعد داغر، قم، دارالهجره، چ دوم، ۱۴۰۹

[۱۰] . برگرفته از فرهنگ عاشوراء