- ثقلین - http://thaqalain.ir -
همزه در «بسم» وصل است؛ و در ادبیات عرب این همزه اگر در وسط کلام قرار گیرد خوانده نمی شود، اما نوشته می شود، به خلاف همزه قطع که خوانده و نوشته می شود.
گفتنی است که در کلمه «بسم» استثنائاً علاوه بر این که آن را تلفظ نمی کنند در کتابت نیز نمی نویسند و در علت آن چند دیدگاه وجود دارد، به دلیل:
۱ – فراوانی استعمال همزه وصل
۲ – جدا نبودن باء از «بسم»
۳ – نبودن همزه جزو کلمه «بسم» [۱]
۴ – این که اصل «بسم»، سِم یا سُم بوده، و همزه ای حذف نشده، و به این شعر استناد شده است: «بسم الذی فی کلّ سوره سمه»؛[۲]یعنی، بسمی که در ابتداء هر سوره است، از سِم یا سُم گرفته شده است. و با اضافه شدن باء در اول آن «بِسم» شد. بنابر این نظریّه، همزه ای از اول نبوده تا حذف شود.[۳]
منبع:اسلام کوئست
پی نوشت:
[۱]. نحاس، ابوجعفر احمد بن محمد، اعراب القرآن، ج ۱، ص ۱۴، منشورات محمد على بیضون، دار الکتب العلمیه،بیروت،۱۴۲۱ ق.
[۲]. شاعر: أبو زید الأنصاری البصری النحوی، در جنگ احد شهید شد، و یکی از شش نفری است؛ که قرآن را در زمان رسول خدا (ص) جمع آوری کردند. ر.ک: امین، سید محسن، أعیان الشیعه، ج ۴، ص ۱۲، دار التعارف للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۶ ق.
[۳]. اعراب القرآن، ج ۱، ص ۱۴.
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%ad%d8%b0%d9%81-%d9%87%d9%85%d8%b2%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d9%85-%d9%87%d9%86%da%af%d8%a7%d9%85-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%af%d9%86-%da%a9%d9%84%d9%85%d9%87-%d8%a8%d8%b3%d9%85-%d8%a7%d9%84%d9%84/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.