حدیث ثقلین در کتب بسیاری از علمای عامه وارد شده که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
۱ – در سنن ترمذی وارد شده که پیامبر فرمود: “انی تارک فیکم ما ان تمسکتم به لن تضلوا بعدی، احدهما اعظم من الاخر، کتاب الله حبل ممدود من السماء الی الارض و عترتی اهل بیتی، و لن یفترقا حتی یردا علی الحوض فانظروا کیف تخلفونی فیهما”.( سنن ترمذی، ج ۱۲، ص ۲۵۸(


۲ – در مسند احمد است که پیامبر فرمود: “من بعد از خود، دو خلیفه نزد شما به جا می‌گذارم: یکی، کتاب خدا و دیگری، اهل بیتم و این دو از هم جدا نمی‌شوند تا بر سر حوض بر من وارد شوند”.( مسند احمد بن حنبل، ج ۴۴، ص ۱۳۴(


۳ – طبرانی از زید بن ارقم نقل می‌کند: هنگامی که رسول خدا از حجه ی‌الوداع بازمی‌گشت و به غدیر خم رسید، در آنجا خطبه‌ای ایراد فرمود که در ضمن آن، چنین گفت:

“مثل اینکه از جانب خدا دعوت شده و باید اجابت کنم، پس در میان شما دو چیز گران بها و سنگین به جا می‌گذارم که یکی از دیگری بزرگ‌تر است: کتاب خدا و اهل بیتم. پس بنگرید که چگونه آنها را رعایت می‌کنید. آن دو از یکدیگر جدا نمی‌شوند تا بر سر حوض مرا ملاقات کنند”.

سپس فرمود: “خدا، مولای من است و من، ولی هر مؤمنی هستم”. آنگاه دست علی (ع) را گرفت و فرمود: “من کنت مولاه، فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه”.
آنگاه زید می‌گوید: کسی در غدیر نبود مگر آنکه آنچه را که من می‌گویم، شنید و با چشمان خود دید.( المعجم الکبیر، طبرانی، ج ۵، ص ۸۹ .(


۴ – حاکم نیشابوری در مستدرک نقل می‌کند که رسول خدا فرمود: “ایها الناس انی تارک فیکم امرین لن تضلوا ان اتبعتموها، هما کتاب الله و اهل بیتی عترتی”.( المستدرک، حاکم نیشابوری، ج ۳، ص ۱۰۹ .(


۵ – ابن حجر در صواعق المحرقه ی نقل می‌کند که پیامبر در مرض وفاتش فرمود: “ایها الناس یوشک ان اقبض قبضاً سریعاً فینطلق بی و قد قدمت الیکم القول معذره ی الیکم، الا انی مخلف فیکم کتاب ربّی عزوجل و عترتی اهل بیتی ـ ثم اخذ بید علی فرفعها فقال: ـ هذا علی مع القرآن و القرآن مع علی، لا یفترقان حتی یردا علیّ الحوض فسألوهما ما فیهما”.( صواعق المحرقه، ابن حجر مکی، ص ۷۵ .(


۶ – مسلم در صحیح خود از یزید بن حیان روایت نموده که گفت: من و حصین بن سیره و عمر بن مسلم، نزد زید بن ارقم رفته و پس از پاره‌ای از سخنان، زید بن ارقم گفت: رسول خدا بین مکه و مدینه، در محلی به نام غدیر خم برخاست و پس از حمد و ثنای الهی و پند و اندرز مردم فرمود:


“اما بعد الا ایها الناس فانما انا بشر یوشک ان یأتی رسول ربی فاجیب و انی تارک فیکم الثقلین اولهما کتاب الله فیه الهدی و النور فخذوا بکتاب الله و استمسکوا به. ـ فحث علی کتاب الله و رغب فیه، ثم قال: ـ و اهل بیتی اذکرکم الله فی اهل بیتی، اذکرکم الله فی اهل بیتی، اذکرکم الله فی اهل بیتی…؛( صحیح مسلم، ج ۲، ص ۴۴ .) ای مردم! به‌زودی رسول پروردگار (عزرائیل) به سوی من آمده و باید اجابت کنم. در میان شما دو بار سنگین به امانت می‌‌گذارم: یکی، کتاب خدا که در آن هدایت و نور است، کتاب خدا را بگیرید”.

پیامبر به قرآن سفارش و ترغیب کرد. سپس فرمود: “و اهل بیتم، خدا را به یاد داشته باشید در مورد اهل بیتم”. و آن را سه بار فرمود…


۷ – متقی هندی در کنزالعمال از رسول خدا روایت می‌کند: “فانظروا کیف تخلفونی فی الثقلین.قیل: و ما الثقلان یا رسول الله؟ قال: الاکبر کتاب الله سبب طرفه بید الله و طرفه بأیدیکم فتمسکوا به لن تزلوا و لا تضلوا و الاصغر عترتی و انهما لن یتفرقا حتی یردا علیّ الحوض؛( کنزالعمال، متقی هندی، ج ۱، ص ۴۷ .) بنگرید چگونه ثقلین را رعایت می‌کنید. گفته شد : ثقلان کدام‌اند ای رسول خدا؟ فرمود: ثقل اکبر، کتاب خداست که یک طرف آن به دست خدا و طرف دیگرش به دست شماست. به آن تمسک جویید تا نه پایتان بلرزد و نه گمراه شوید. و ثقل اصغر، عترتم هستند. این دو از هم جدا نمی‌شوند تا در حوض بر من وارد شوند”.


۸ – این حدیث با عباراتی شبیه به هم در بسیاری از منابع اهل سنت وارد شده است، از جمله: تفسیر ثعلبی، ج۸، ص۴۰؛ تفسیر بغوی، ج۴، ص۱۲۵؛ تفسیر رازی، ج۸، ص۱۷۳؛ تفسیر ابن کثیر، ج۴،ص۱۲۲؛ الدر المنثور جلال الدین سیوطی، ج۲،ص۶۰؛ تفسیر آلوسی، ج۴،ص۱۸؛ الکامل ابن عدی، ج۶، ص۶۷؛ تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر، ج۴۲، ص۲۱۶؛ اسد الغابه ابن اثیر، ج۲، ص۱۲؛ سیر اعلام النبلا، ذهبی، ج۹، ص۳۶۵؛ سبل الهدی و الرشاد صالحی شامی، ج۱۱،ص۴۴۴؛ مجمع الزوائد، هیثمی، ج۹، ص۱۶۳٫
ش

 

 

منبع:پرسمان