- ثقلین - http://thaqalain.ir -

جواب وسوسه‌های شیطان
گزیدهایی از بیانات میرزاجواد آقا ملکی تبریزی

باید سالک بداند که شیطان همه‌ی همّتش این است که انسان را در هر حال که هست از راه خدا منع نماید. و اگر از راه‌های معمولی هوای نفس نتوانست برگرداند، آن وقت از طرق مُمَوَّهه‌ی ]تحریف شده‌ی[ شرع و عقل می‌آید. و اگر از این‌ها هم نتوانست غلبه نماید، می‌گوید: امر تو گذشته است، تو نمی‌توانی توبه‌ی حقیقی بکنی! توبه‌ی حقیقی شرایط دارد، تو کجا، عمل به توبه‌ی حقیقی کجا؟! و اگر به شرایطش عمل نکنی، توبه نکردن بهتر از توبه‌ی دروغی است!

علاوه بر این می‌گوید که: تو آن‌قدر گناه کرده‌ای که قابلیّت و سعادت قبولی توبه و توفیق توبه افتادی!

و اگر سالک این حرف‌های او را قبول بکند، مادامی که قبول کرده است، مغلوب شده، ]شیطان[ معلون مقصودش را به دست آورده.

و اگر این حرف‌های او را جواب داد و رد کرد و گفت که:

اوّلاً: رحمت الهی را که می‌تواند تخیّل کند؟! رحمت او، رحمتی است که تو را مأیوس نکرد و دعایت را مستجاب نمود!

ثانیاً: من اگر توبه‌ی حقیقی کامل نتوانم بکنم، آن مقداری که توانستم بکنم، می‌کنم؛ لعلّ ]امید است[ خداوند مهربان به جهت همین مقدار توبه که کردم، توفیق بالاتر آن را بدهد، یک مقدار کامل‌تر بکنم؛ و آن را که کردم، باز توفیق بالاتر را می‌دهد تا مرا به توبه‌ی کامل می‌رساند؛ چنانچه عاده الله به همین جاری شده است. و اگر قول تو را قبول بکنم که هلاک قطعی است و ابداً نجات نیست. و همین مأیوسی، خودش از گناهان کبیره‌ی موبقه است که لعلّ سبب بشود به تعجیل عذاب و سبب زیادتی عذاب و خسران دنیا و آخرت بشود!

منبع: کتاب به سوی دوست،  ص ۵۹


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%ac%d9%88%d8%a7%d8%a8-%d9%88%d8%b3%d9%88%d8%b3%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b4%db%8c%d8%b7%d8%a7%d9%86/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.