جهاد تبیین و پویایی انقلاب اسلامی

یکی از وظایف اصلی و بنیادین جهاد تبیین، توضیح و تبیین این حقیقت اساسی است که «انقلاب یک موجود زنده است. اینهایی که خیال می کنند انقلاب یک جرقّه بود، زد و تمام شد، از شناخت حقیقت انقلاب خیلی دورند. نخیر، انقلاب یک حقیقت زنده است. یک موجود زنده است که تولّد دارد. رشد دارد. قِوام دارد و عمر طولانی دارد در صورتی؛ و بیماری دارد. مرگ دارد. نابودی دارد در صورت دیگری؛ انقلاب این‌جور است؛ مثل هر موجود زنده‌ی دیگری. انقلاب چون موجود زنده است، پس افزایش دارد، رشد دارد، قوام‌یافتگی و کمال‌یافتگی برای آن وجود دارد».[۱]

 

جامعه شناسی تبیینی و بالندگی انقلاب

در واقع همانطور که مقام معظم رهبری در بیاناتشان فرمودند، جهاد تبیین باید بر یک جامعه شناسی پویا متکی باشد. چون در مقطع بعدی سخنان شان می فرمایند که «قرآن کریم می فرماید: وَمَثَلُهُم فِی الاِنجیلِ کَزَرعٍ اَخرَجَ شَطئَه فَئازَرَه فَاستَغلَظَ فَاستَویّْ عَلیّْ سوقِه.(۱) یعنی مَثَل اصحاب پیغمبر، جامعه‌ی اسلامی -یعنی همان انقلابیّون- مثل یک گیاهی است که از زمین سر می زند. خودش را نشان می دهد. بعد بتدریج رشد می کند. به تدریج ساقه‌ی آن محکم می شود. به تدریج قد می کشد».[۲] این ویژگی ها نشانگر زندگی رو به رشد پدیده انقلاب است.

 

جهاد تبیین و وظایف بنیادین

جهاد تبیین وظیفه دارد نشان دهد که انقلاب اسلامی یک پدیده زنده است. یعنی مانند هر ارگانیسم زنده ای باید مراحل متعددی را پشت سر بگذارد تا به مرحله بالندگی برسد. مرحله ای که طبق فرمایش ایشان « به تدریج تبدیل می شود به یک موجودِ مستقرِّ بابرکتِ شگفت‌انگیز؛ شگفت‌انگیزی‌اش از کجا است؟ دنباله‌ی آیه می فرماید که «یُعجِبُ الزُّرّاع»؛ برای خود آن‌کسی که این گیاه را بر زمین نشانده، شگفت‌آور است».[۳] پس هدف اصلی در جهاد تبیین، روشن سازی این موضوع برای افکار عمومی جهانی است که انقلاب همیشه زنده است و اگر در مراحلی حرکتش آهسته شد این وضعیت به حکم زنده بودن آن، طبیعی است.


[۱] . بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش. ۱۹/۱۱/۱۳۹۶

[۲] . همان

[۳] . همان