جهاد تبیین و هنر گفتگو

جهاد تبیین باید متکی بر یک فرهنگ شناسی گسترده باشد. بدون شناخت عمیق فرهنگ های هدف هیچ مفهومی توانایی انتقال نخواهد داشت. با شناخت فرهنگ های هدف می توان به مفاهیمی که قابلیت تبدیل به پل های ارتباط را دارند پی برد. بدون این مفاهیم یا پل های ارتباطی هیچ گفت و گویی شکل نخواهد گرفت. هدف اصلی تبیین روشن سازی مفاهیمی است که ارزش انتقال دارند. در نتیجه گفت و گو تنها راهی است که می توان با آن عمل تبیین را به سرانجام رساند.

 

ویژگی های گفتگو و پیام جهاد

گفتگو در اینجا منحصر به شکل های کلامی نیست. در جهاد تبیین گفتگو به گسترده ترین معنای آن به کار می رود. گفتگو در اینجا به معنای پیام رسانی و دریافت پیام از هر راهی است که محتوای پیام را امانت دارانه به دو سوی فرآیند پیام رسانی انتقال دهد. با این حال می توان از گفتگوی کلامی به عنوان سرمشق پیام رسانی یا گفتگو به وسیع ترین معنای ممکن بهره برد.

 

جهاد تبیین و ویژگی های گفتگو

برای تبیین مفهوم جهاد تبیین باید به سراغ گفتگو برویم. برای اینکه اصولا گفتگویی پدید آید باید موضوعی برای گفتگو موجود باشد. به این معنا که دو طرف گفتگو یا دستکم یک سوی آن باید تصور روشنی از مفاهیم خود داشته باشند و درباره معنای نشانه ها با هم به توافق رسیده باشند. یعنی هر دو طرف معنای نشانه های هم را بفهمند. با تعمیم این ویژگی ها به جهاد به این نتیجه می رسیم که در جهاد باید مفاهیم ما کاملا روشن باشند. گام نخست در این راه باید روشن سازی مفاهیم باشد. چرا که «کار انقلاب از اساس با تبیین، روشنگری، بیان منطقی، مستدل و دور از جنجال بود.» ۱۳۹۰/۰۴/۱۳