جهاد تبیین و مهدویت

یکی از بزرگ ترین شبهاتی که جهاد تبیین باید با روشنگری آن را خنثی کند، عمر طولانی امام زمان (عج) است. بارزترین خصوصیتی که امام زمان را از بقیه امامان معصوم متمایز می کند، عمر طولانی آن حضرت است. شبهه ای که درباره حضرت مهدی (عج) مطرح شده است نیز همین خصوصیت بارز را هدف گرفته است.

جهاد تبیین باید این شبهه را خنثی سازد. چرا که : «بزرگ‌ترین خاصیّت این اعتقاد[مهدویت] در میان شیعیان، امیدآفرینی است. جامعه‌ی تشیّع فقط به برجستگی‌های تاریخ خود در گذشته متّکی نیست، چشم به آینده دارد. یک نفر معتقد به مسئله‌ی مهدویّت طبق اعتقاد تشیّع، در سخت‌ترین شرایط، دل [را] خالی از امید نمیداند و شعله‌ی امید همواره وجود دارد؛ میداند که این دوران تاریکی، این دوران ظلم، این دوران تسلّط ناحق و باطل قطعاً سپری خواهد شد؛ این یکی از مهم‌ترین آثار و دستاوردهای این اعتقاد است».[۱] باور به مهدویت انقلاب را جوان نگه می دارد.

 

آینده انقلاب اسلامی

پس مبارزه با این شبهه و تدوین استدلال هایی که آن را بی اثر سازند، فقط یک هدف کلامی ساده در جهاد تبیین نیست. این کار به آینده انقلاب اسلامی و سرنوشت جامعه تشیع مربوط می شود.

 

مهدی باوری و دانش مدرن

جهاد تبیین باید علاوه بر استدلال های سنتی، با روش های مدرن و نوین نیز به دنبال تبیین امکان پذیری عمر طولانی حضرت باشد. زیرا همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری آمده است، بقای جامعه تشیع و همچنین پویایی انقلاب اسلامی بستگی تامی به مهدویت دارد. اعتقاد به مهدویت یکی از ارکان اصلی انقلاب اسلامی است.


[۱] . بیانات در مراسم بیست‌ و ششمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله). ۱۴/۰۳/۱۳۹۴