جهاد تبیین، اقناع و طبیعت رسانه های مدرن

در جهاد تبیین باید همواره این واقعیت را در خاطر داشت که دفاع بد از هر دشمنی آسیب رسان تر است. دفاع بد فرایند اقناع را مختل می کند و در نتیجه هدف های جهاد را ناکارآمد می سازد. به همین دلیل اگر فردی که بر اساس گفته مقام معظم رهبری که فرمودند : «جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است»، خود را یک جهادگر می داند، باید روش های صحیح اقناع کردن و دفاع خوب را بیاموزد. در روش درست قانع سازی، احترام به دیدگاه ها و باورها و ارزش ها، یک شرط اصلی است.

 

گفت و گو راه برتر اقناع

در جهاد تبیین، هیچ حقیقتی از راه اجبار و تحمیل روشن سازی نمی شود. از آنجا که سلاح جهادگر گفت و گو و کلمه است، باید از ارزش واقعی کلمات باخبر باشد. با فرهنگ های دیگر نیز به خوبی آشنا باشد. چرا که فرد جهادگر بیشتر فعالیت های خود را در خاک فرهنگ های دیگر انجام می دهد. طبیعی است که هر فرهنگی روش های اقناعی ویژه خویش را دارد. برای جهاد باید با این روش ها به درستی آشنا بود.

 

جهاد تبیین و انتشار افکار صحیح

اگر قرار باشد که بنا به گفته مقام معظم رهبری که فرمودند : «با انتشار افکار صحیح در فضای مجازی به معنای کلمه جهاد کنید»، جهادی صورت بگیرد، آشنایی با سرشت تکنولوژی ارتباطی و جامعه شناسی دقیق آن درست به اندازه خود جهاد، یک فریضه است.

 

ابزارهای فرهنگی و جهاد دانش

هر ابزاری، فرهنگ ویژه خود را به همراه می آورد. جهاد تبیین نیز برای آنکه بتواند مفاهیم و افکار صحیح انقلاب اسلامی و آموزه های برتر اسلام را از راه این ابزارهای ارتباطی فوق مدرن بیان نماید، باید راهی برای سازگار سازی خود با سرشت این ابزارها بیابد. به همین دلیل است که جهاد تبیین، جهاد آگاهی و دانش است.