برای دانلود کلیپ « یاد خدا، انسان را از گناه دور می کند » مربوط به این جلسه، با حجم ۶ مگابایت، اینجا کلیک نمایید.

برای دانلود کلیپ « ذکر، کلید توجه به خدا » مربوط به این جلسه، با حجم ۱۲ مگابایت، اینجا کلیک نمایید.

برای دانلود تمام کلیپ های این جلسه با حجم ۱۷ مگابایت به صورت یکجا، اینجا کلیک نمایید.

***شایان ذکر است برای دانلود صوت و فیلم این جلسه، از آیکون دانلود بالای صفحه استفاده نمایید***


«مَنْ‏ ذِکْرُهُ‏ شَرَفٌ‏ لِلذَّاکِرِینَ‏ وَ شُکْرُهُ فَوْزٌ لِلشَّاکِرِینَ»

عرض تسلیت فاجعه‌ی منا

فاجعه‌ی دردناک منا را، قربانی شدن جمع کثیری از حجّاج بیت الله الحرام را به امام زمان و به همه‌ی مؤمنان، موحّدان، رهبر بزرگوار خود و شما سنگرنشینان عرصه‌ی فرهنگ و معرفت تسلیت عرض می‌کنم. دهه‌ی ولایت و هفته‌ی دفاع مقدّس را تبریک عرض می‌کنم.

Madreseh_13940705_Sadighi (1)

یاد خدا مبتنی بر یاد بنده

این‌که ذکر خدا برای ذاکر شرف است، یک بخشی را در جلسه‌ی گذشته‌ی به محضر شریف شما عرض کردیم که غیر خدا هیچ ندارد، «أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمیدُ»[۱] ولی خدا وقتی ذکر را کلید توجّه خود قرار داده است، «فَاذْکُرُونی‏ أَذْکُرْکُمْ»[۲] خدا یاد خود را مبتنی بر یاد بنده کرد. ما وقتی خدا را یاد می‌کنیم، خدا هم ما را یاد می‌کند. خدا ما را به نعمت‌های خود یاد می‌کند، خدا ما را به نصرت خود یاد می‌کند. خدا ما را به هدایت خود یاد می‌کند.

منعمٌ علیه چه کسانی هستند؟

«وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ»[۳] نعمت برای خدا است، انعام برای خدا است، منعمٌ علیهم هم که نعمت‌های خاصّ خدا که نعمت ولایت است و در قرآن کریم چهار گروه نبیّین، صدیقین، شهداء، صالحین را جزء منعمٌ علیه معرّفی فرموده است. اگر خدا ما را یاد کند در این قافله‌ها جا می‌دهد، ما در کنار آن‌ها خواهیم بود، با آن‌ها عروج می‌کنیم، با آن‌ها پرواز می‌کنیم و به جایی می‌رسیم. 

Madreseh_13940705_Sadighi (2)

تکبّر دلیل ملعون و رجیم بودن انسان

 نکته‌ی دوم این است چیزی که شرف را از انسان سلب می‌کند و انسان را مطرود می‌کند، ملعون می‌کند، رجیم می‌کند این رذایل اخلاقی است و در رأس آن تکبّر است. کبریایی مخصوص ذات پروردگار متعال است، حالا شنیدم حضرت آیت الله حائری شیرازی (دامه ظله) خطبه‌ی قاصعه را برای شما شروع کردند، بسیار خطبه‌ی سازنده‌ای است و محور این خطبه‌ی عظیم هم ریشه‌کن کردن بیماری تکبّر است که حضرت امیر (علیه السّلام) در آن‌جا تصریح می‌کنند شیطان می‌خواهد این را به شما سرایت دهد و مسری هم است.

به یاد خدا بودن مانع از تکبّر و خودبینی است

کسی که به یاد خدا مشرّف می‌شود، دل کسی که به یاد خدا است، جان او در گرو عنایت حق تعالی است، خدا را بر خود محیط می‌بیند، خدا را بر خود رغیب می‌بیند، خدا را بر خود شهید می‌بیند، امکان ندارد بتواند خود را بگیرد، تکبّر داشته باشد. هیچ موجود ضعیفی در برابر موجود قوی که او را بر خود مشرف می‌بیند نمی‌تواند عرض اندام کند.

Madreseh_13940705_Sadighi (3)

دور کردن گناهان و رذایل با یاد خدا

این‌که وجود نازنین حضرت خاتم می‌گفتند «أَنَا أَقلَّ مِنَ الذَّره» من از ذرّه کمتر هستم، ذرّه چیزی است که به چشم نمی‌آید، من از آن هم کمتر هستم، چون در برابر عظمت خدا خود را باخته بود، رنگ باخته بود، از خود بی‌خود بود، چیزی نمی‌توانست در خود ببیند، چون چیزی ندارد تا ببیند. یاد خدا انسان را از گناهان و رذایل دور می‌کند. «إِنَّ الَّذینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ»[۴] یاد خدا سبب می‌شود انسان گرفتار دامن شیاطین نمی‌شود، تا وسوسه‌ها می‌آید آدم یک یا الله می‌گوید، به خود می‌آید، به خود اجازه نمی‌دهد، خجالت می‌کشد که در محضر خدا بد باشد و بدی از او سر بزند.

حادثه‌ی دلخراش منا و غریب بودن مسلمانان

حادثه‌ی قربانیان منا برای ما خیلی حادثه‌ی دلخراشی است. وجود مقدّس حضرت سیّد الشّهداء یک پیامی دادند

«أَوْ سَمِعْتُمْ‏ بِغَرِیبٍ                            ‏ أَوْ شَهِیدٍ فَانْدُبُونِی»[۵]

هر گاه شنیدید کسی غریب بود… انصافاً آن‌ها در محیط غربت هیچ کسی به داد آن‌ها نرسید، کس و کارشان همراه آن‌ها نبود، غریبانه، مظلومانه جان سپردند، امّا هیچ غریبی مثل امام حسین نیست.


[۱]– سوره‌ی فاطر، آیه ۱۵٫

[۲]– سوره‌ی بقره، آیه ۱۵۲٫

[۳]– سوره‌ی نساء، آیه ۶۹٫

[۴]– سوره‌ی اعراف، آیه ۲۰۱٫

[۵]– مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ‏۱۷، ص ۲۶٫