اعوذُ بِالله مِن الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

رَبّ‏ اشْرَحْ لىِ صَدْرِى وَ یَسِّرْ لىِ أَمْرِى وَ احْلُلْ عُقْدَه مِّن لِّسَانىِ یَفْقَهُواْ قَوْلىِ. طه؛ آیات ۲۵ تا ۲۸

الحمد لله و الصلاۀ علی خاتم الانبیاء، حبیب قلوبنا، طبیب نفوسنا، ابی القاسم محمد و آله المعصومین، و لا سیَما مولانا کهف الحصین، و غیاث المضطرِ المستکین. و ملجأ الهاربین و بقیۀ الله فی العالمین ارواحنا فداه و عجلّ الله فرجه، و سهل الله ظهوره، و رزقنا الله رویته و خدمته و صحبته و نصرته، و رضاه و رغبۀ؛ و اللعن علی اعداهم اجمعین اِلی یوم الدین.

 آقای مطهری، الگوی نیکو برای اساتید

تعلم در سنین بالا

علت اینکه توانست عطش تشنگان علم و معرفت را به خوبی برطرف کند، این بود که خودش تشنه بود و تا آخر این تشنگی را حفط کرد. یک متخصص وقتی در تخصصش بالا می‌رود؛ یا برای بدست آوردن دانش جدید رغبتی ندارد یا نمی تواند در مقابل متخصص دیگر تواضع کند، در مقابل او زانو بزند و چیز جدیدی یاد بگیرد!

آقای مطهری برای اینکه بتواند از مرحوم آقای بهاءالدینی – که فقیه بود، ولی مسئله عرفان و اخلاق و زهدش، علمش را تحت‌الشعاع قرار داده‌ بود- نکته یاد بگیرد تا او را به خدا وصل کند، از ایشان وقت خواسته ‌بود! آقای بهاءالدینی روزهایشان پُر بود؛ لذا برای آقای مطهری سحرها وقت گذاشته ‌بودند. ایشان هر روز سحر به خدمت مرحوم آیت الله بهاءالدینی می ‌رفت؛ در حالی که در سنین بالا بود و یقیناً در بعضی قسمتها علمشان از آقای بهاءالدینی بالاتر بوده است، اما عطش سیری ‌ناپذیر علم او را با خود می برد.

 

جایگاه نماز

آقای مطهری بقدری عطش داشت که با مرحوم حداد – از شاگردان مرحوم حاج‌ علی آقای قاضی- مرتبط شده‌ بود. آقای حداد از آقای مطهری پرسیده بودند: آقای مطهری نمازت چگونه است؟ آقای مطهری گفته ‌بودند وقتی نماز می‌خوانم– من نمازهای آقای مطهری یادم هست. می‌ایستادم و به نماز ایشان توجه می‌کردم- توجه دارم چه می‌گویم! چون قرآن کریم به این نکته تکیه کرده و فرموده است: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاه وَ أَنْتُمْ سُکارى‏ حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ. نساء؛ ۴۳ وقتی مست هستید، به نماز نزدیک نشوید!

چرا قرآن چنین می فرماید؟ برای اینکه نماز ملاقات با خداست، باید بدانید در محضر خدا چه می‌گوئید! آقای مطهری گفته ‌بودند: وقتی که من نماز می‌خوانم، می‌دانم چه می‌گویم! مرحوم آقای حداد گفته ‌بودند: پس کی‌ نماز می‌خوانی؟ تمام توجهت به گفته ‌های خودت معطوف است، پس چگونه معبود را می بینی؟! شما نماز را عبادت می کنید یا خدا را؟!

نماز حالت فنای بشر است. با نماز انسان ذوب در حق می‌شود. باید به او توجه بشود، نه توجه به گفتن! آقای مطهری، مجتهد دارای اجتهاد در مباحث فقهی، فلسفی و عرفانی، چنان تحت تأثیر عارفی که سطح علمی ‌اش به اندازه آقای مطهری نبود، قرار گرفت که تحول جدیدی در عبادت آقای مطهری، بعد از ملاقات آقای حداد پیش آمد!

 

درس نهج البلاغه

آقای مطهری رضوان‌ الله‌ تعالی ‌علیه در سفری که به اصفهان رفته‌ بود، در درس بزرگی – مرحوم آقای ذبیح الله شیرازی بود- شرکت کرده‌ بود که تدریس نهج‌ البلاغه می‌کرد، بار عرفانی او، بارقه نور او، چنان روح آقای مطهری را قبضه کرده ‌بود، که بعدها می‌ رفت از ایشان به تناسب فرصت ‌هایش مایه‌ می‌گرفت.

 

گریه های سحر

بهره های روحی ای که آقای مطهری از محضر مرحوم آقای ذبیح الله شیرازی برده بودند، او را در مناجات سحر قویکرده بود. یک وقتی آقای مطهری مهمان مقام معظم رهبری بود. در دل شب گریه ‌های آقای مطهری، حضرت آقا را متأثر کرده ‌بود. عیالشان را صدا زده ‌بودند و گفته ‌بودند، پاشو در دل شب ضجه ‌های آقای مطهری را گوش کن. بعد آقای مطهری گفته ‌بود من مناجات سحر، نماز شب و خلوت با خدا را زیاد گفته‌ و شنیده‌ بودم. برای چند شبی مرحوم آقای ذبیح‌‌ الله شیرازی آمد در قم؛ و در حجره ما مهمان شدند. آن جرقه ‌ها و بارقه ‌های حقیقت او که وجودش آئینه خدا بود، ما را گرفت و گریه ‌های سحر او ما را هم بحمد الله در این وادی قرار داد.

 

الگوی اساتید

اجمالاً الگوی شما اساتید و بزرگواران، مرحوم آیت‌ الله مطهری است. اقدام کنید، به جوانان برسید! خدایا خدایا نسل جوان در پرتگاه است! نسل جوان سرگردان است. عطش دارد تا راه زندگی و سبک زندگی را پیدا کند! الله الله در زمینه کارتان فارغ از مسائل سیاسی باشید. یک استاد خودش باید سیاست ‌ساز باشد، نه سیاست ‌باز باشد. سیاست یعنی تدبیر درست. یعنی برنامه ‌ریزی برای عاقبت بخیری و سعادت انسان.

امروز این امانت ‌ها در دست شما، بزرگان و اختران آسمان تخصص قرار دارند. ما هم برای شما دعا می‌کنیم و امیدواریم از آنچه آقای مطهری داشتند، جرقه ‌ای هم نصیب ما و همه شما بشود! انشا الله همیشه با سربلندی ذخیره‌ ای داشته ‌باشید و در روز قیامت به خدای خودتان بگوئید: این بندگان را ما راه انداختیم و کشور اسلامی را قرین عزت نمودیم! و در مسیر علم و پیشرفت و اخلاق و فرهنگ قرار دادیم!

و السلام علیکم و رحمه‌ الله برکاته