- ثقلین - http://thaqalain.ir -
واژه «کل شیء» در آیه مورد پرسش، هر چند به معنای «هر چیز» است؛ اما دلیلی نداریم که معنای گسترده ای داشته باشد و شامل ملائکه شده و آنها هم دارای زوجین (دو جنس نر و ماده [۱] و یا دو صنف [۲] ) به علاوه دلایلی بر خلاف آن داریم؛ مانند این که:
۱ – چون ملائکه از عالم مجرّدات هستند،[۳] نر و مادّه نداشته و تولید و تناسل در آنها نیست.[۴]
۲ – امام صادق (ع) می فرماید: «ملائکه آب و طعام نمىخورند، و ازدواج ندارند، و تنها با نسیم عرش، زندهاند».[۵]
۳ – در «کل شیء »، معنای گسترده ای نهفته نیست، که شامل هر چیزی بدون استثنا بشود، بلکه از باب حمل حکم اکثریّت بر کلّ مى باشد.[۶]
۴ – « کل شیء »؛ یعنی «من کل شیء من الحیوان»؛[۷] به این بیان که، خداوند از هر حیوان (چه انسان که حیوان ناطق بوده و چه حیوانات دیگر) نر و مادّه آفرید.
پس، با توجه به دلایل ذکر شده، یک نوع تناسبی در «کل شی ء» لحاظ شده است و نمی توان گفت زندگی ملائکه نیز مانند انسان ها و حیوانات بوده، و با هم ازدواج می کنند.
منبع:اسلام کوئست
پی نوشت:
[۱] . مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۲۲، ص ۳۷۶، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۴ ش.
[۲] . طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، با مقدمه بلاغی، محمد جواد، ج ۹، ص ۲۴۲، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، ۱۳۷۲ش.
[۳] «تجرّد ملائکه»، سؤال ۹۳ (سایت: ۱۶۵۴) .
[۴] . طیب، سید عبد الحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج ۱۰، ص ۷، انتشارات اسلام، تهران، چاپ دوم، ۱۳۷۸ش.
[۵] . مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۵۶، ص ۱۷۴، مؤسسه الوفاء، بیروت، ۱۴۰۴ق؛ قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج ۲، ص ۲۰۶، مؤسسه دار الکتاب، قم، ۱۴۰۴ق.
[۶] . گنابادى، سلطان محمد، تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، ج ۴، ص ۱۱۵، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۸ق.
[۷] . زمخشرى، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج ۴، ص ۴۰۴، دار الکتاب العربی، بیروت، چاپ سوم، ۱۴۰۷ق.
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%aa%d9%81%d8%b3%db%8c%d8%b1-%d8%a2%db%8c%d9%87-%d9%88%d9%8e%d9%85%d9%90%d9%86-%da%a9%d9%8f%d9%84%d9%91%d9%90-%d8%b4%d9%8e%db%8c%d9%92%d8%a1%d9%8d-%d8%ae%d9%8e%d9%84%d9%8e%d9%82%d9%92%d9%86/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.