برادرانِ عزیزِ من! در این شرایطِ خاصّی که پروردگار متعال خواسته است عصرِ حاضر را در یک عبرتی قرار بدهد، خواست تا آن‌هایی که اهلِ دل هستند «موحّد» بشوند و قدرتِ خدای متعال را بشناسند، و این قدرت‌های پوشالی هم ضعف و عجزِ خودشان را در چنگالِ قدرتِ خدای متعال بیابند که در برابرِ یک موجودِ ریزی که می‌گویند مجموعه‌ی آن که میلیون‌ها نفر را گرفتار کرده است بیش از چند گرم نیست عاجز شده‌اند، این اراده‌ی خدای متعال است، چنین اراده‌ای بر ما قاهر است.

 

لذا عجزِ خودتان را باور کنید، هیچ کاری از شما ساخته نیست، کسی نیستید، کاری از ما ساخته نیست، در برابرِ خدای متعال عجز و فقرِ محض هستیم. حضرت موسی بن جعفر صلوات الله علیه فرمودند: «مَا مِنْ شَیْءٍ تَرَاهُ عَیْنُکَ إِلاَّ وَ فِیهِ مَوْعِظَهٌ»[۱]، از همه چیز درس بگیرید، درسِ توحید، درسِ خداشناسی. این هم یکی از آن کلاس‌ها بود.

 

نکته‌ی دوم این است که الگو باشید، شما باید در رعایتِ نظاماتِ حکومتی نفراتِ اول باشید، وقتی خودِ آقا، کشتی‌بانِ انقلاب، نایبِ امام زمان ارواحنا فداه در برابرِ این روش‌هایی که ستاد مقابله با کرونا تعیین می‌کنند عمل می‌کنند و هم از ما می‌خواهند که عمل کنیم، بعلاوه بعضی از مراجع فتوا داده‌اند که اگر کسی حاملِ این ویروس باشد و رعایت نکند و کسی مبتلا بشود و جان بدهد، ضامنِ جانِ اوست، بنابراین اگر بی‌رعایتی کردیم هم نزدِ خدای متعال مسئول هستیم و هم از قافله‌ی تمدّن و فرهنگ عقب هستیم، ما به دنبالِ تمدّنِ اسلامی هستیم و از آثارِ تمدّن «انضباط و نظمِ انتخابی و آگاهانه‌ی خودمان» است.

 

لذا شما باید هم در نمازها رعایت کنید، هم در نشستن‌ها، چرا فاصله‌ها را رعایت نکنیم؟ شما جوان‌ها جوانمرد هستید، قانون‌شکنی درخور و در شأنِ شما نیست، شما باید در مساجد و مدارس طوری عمل کنید که خاطرجمع باشید شما عاملِ شیوعِ این ویروس نیستید، بجز رعایتِ این ضوابط اطمینان برای شما حاصل نمی‌شود، جانِ خودتان و جانِ دیگران را به مخاطره نیندازید، خلاف شرع نکنید، خلافِ نظام عمل نکنید و ان شاء الله ما را نگران نسازید.

 

این هم جزوِ خواست‌های ماست، همین الآن هم این دوستانِ ما که اینجا در کنارِ یکدیگر نشسته‌اند خلاف است و شرعاً اشکال دارد، فاصله‌ها را دقیقاً رعایت کنید، این‌ها شوخی‌بردار و تعارف نیست، ما الآن در یک مخاطره‌ای هستیم، و این جزوِ افتخاراتِ ماست که ما بیش از کشورهای دیگر رعایت کردیم و آسیب را به حداقل رسانده بودیم، منتها دوباره در حالِ شیوع پیدا کردن است، این در اثرِ بی‌رعایتی‌هاست، و اگر طلبه رعایت نکند انسان از چه کسی توقع داشته باشد که رعایتِ اصولِ نظامِ اسلامی را داشته باشد؟ این‌ها لازمه‌ی رفاقت است که نسبت به یکدیگر «تواصی به حق و تواصی به صبر» داشته باشیم.


[۱] بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار علیهم السلام، جلد ۶۸ ، صفحه ۳۲۴ (أَبِی عَنْ مُحَمَّدٍ اَلْعَطَّارِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ مَالِکٍ عَنْ سَعِیدِ بْنِ عَمْرٍو عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ بِشْرِ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: کَتَبَ هَارُونُ إِلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَیْهِمَا السَّلاَمُ عِظْنِی وَ أَوْجِزْ قَالَ فَکَتَبَ إِلَیْهِ مَا مِنْ شَیْءٍ تَرَاهُ عَیْنُکَ إِلاَّ وَ فِیهِ مَوْعِظَهٌ)