خوب بود بیشتر توضیح می‌ دادید که آیا خواستگار شما تنها در اعتقادات ضعف دارد یا مشکلات دیگری نیز دارد؟ از طرف دیگر آیا مشکلات او ضعف در مبانی اعتقادات و اصول است یا به امور جزیی و قابل اصلاح باز می‌‌گردد؟ اگر اصول اعتقادی شما دو نفر یکسان است، نیازی به این شرط نیست و می‌‌توانید با شروع زندگی مشترک با صبر و توکل نقاط ضعف را جبران سازید. اما اگر به نظر شما مشکل عمیق و ریشه ای است، جواب منفی شما اشتباه نیست. در ضمن در سؤال خود هم به عقاید اشاره کرده اید و هم به افکار. قرار نیست همه مثل هم فکر کنند. خداوند از روی مصلحت و با درایت کامل افراد را با سلایق و خصائص گوناگون آفریده است:

«… وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُو»؛[۱] «ما شما را از جماعت ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید هر آینه گرامی ترین شما نزد خدا، پرهیزگارترین شماست خدا دانا و کاردان است».

 

این که گفته می‌‌شود زن و مرد در کنار یکدیگر به تکامل می‌‌رسند به همین دلیل است که آنها با دو طرز فکر و دو شخصیت متفاوت می‌ توانند نقاط ضعف یکدیگر را جبران نمایند.

به عبارت دیگر آنچه در وجود زن یا مرد نیست در وجود دیگری هست و به طرف دیگر در رسیدن به مقصد کمک می‌‌کند. بنابراین سعی نکنید او را کاملاً به خود شبیه کنید. کما این که شما نیز انسان کاملی نیستید. این که اگر در مبانی و اصول اعتقادی ضعفی هست باید جبران شود کاملاً صحیح است به ویژه که شما زن هستید و پس از شروع زندگی مشترک تأثیرات مرد بر روی زن، بسیار قوی‌تر از زن بر مرد خواهد بود. به همین دلیل است که در روایات ما تأکیدی که بر رد کردن خواستگار بی ایمان وجود دارد چندین برابر شدیدتر از تأکید بر خواستگاری نکردن از زن بی ایمان است. اما فراموش نکنید که نباید از علاقه خواستگارتان به خود سوءاستفاده کنید و قصد داشته باشید پیش از ازدواج با اجبار او را شبیه خود کنید.

اما در مورد بازه زمانی ۳ سال؛ نمی‌‌دانم روی چه حسابی این بازه را تعیین کرده اید و آیا اصلاً خانواده در جریان هستند یا نه؟ اگر با خانواده مشورت کنید و جواب معقول‌تری بدهید مناسب‌تر باشد. بهتر است تکلیف خود و خواستگارتان را هرچه سریع‌تر و با فرصتی منطقی‌تر و با صلاح‌دید خانواده‌ها روشن کنید.

 

 

پی نوشت


[۱] – حجرات، آیه ۱۳٫