وی با اشاره به اینکه تا کنون سه دوره عرفان اسلامی برای تربیت نیروهای علمی این مرکز اجرا شده است، افزود: در این دوره ها پژوهشگران با عرفان نظری، عرفان ادبی، عرفان عملی، عرفان های شرقی، عرفان های ساختگی و کاذب و مبانی فلسفه اسلامی آشنا می شوند و تاکنون حدود ۶۰ نفر محقق در این رشته ها تربیت شدند.

 

رئیس مرکز پژوهشی دایره المعارف علوم عقلی اسلامی با بیان اینکه فارغ التحصیلان این دوره ها اکنون در حال پژوهش یا تدریس در این مرکز و مراکز دیگر هستند گفت: با برگزاری این دوره ها این زمینه به وجود آمد که مراکز دیگر نیز با استفاده از فارغ التحصیلان این مرکز بتوانند به پژوهش های عرفانی بپردازند یا دوره های آموزشی مشابهی را راه اندازی کنند.

 

وی با بیان اینکه ۴۰ جلد از سوی مرکز دایره المعارف علوم عقلی چاپ شده است، عنوان کرد: حدود ۱۰ جلد از این آثار مربوط به عرفان اسلامی است و سایر آثار مربوط به رشته های منطق، فلسفه، کلام، معرفت شناسی و فلسفه اشراق است.

 

ابوترابی ادامه داد: یکی از کتاب هایی که به صورت مجموع مقالات به چاپ رسیده، مربوط به شیوه تحقیقات در این مرکز به ویژه شیوه دایره المعارف نویسی است و بخشی از آثار به اصطلاح نامه های علوم عقلی و معجم های موضوعی در رشته های مختلف اختصاص دارد.

 

وی با اشاره به تالیف اصطلاح نامه ها گفت: اصطلاح نامه های معرفت شناسی، فلسفه اشراق و عرفان نظری چاپ شده و اصطلاح نامه منطق در حال آماده سازی است.

 

مرکز پژوهشی دایره  المعارف علوم عقلی اسلامی در سال ۸۰ فعالیت خود را آغاز کرد. معرفی مبانی عقلی معارف دینی و میراث عقلی اندیشمندان مسلمان از جمله اهداف این مرکز محسوب می شود.

 

تدوین دایره  المعارفی در علوم عقلی اسلامی با معیارهای بین المللی در دایره  المعارف نویسی از جمله اهداف بلند مدت و تدوین فرهنگ  نامه هایی در اصطلاحات هر یک از رشته های اصلی علوم عقلی و شاخه های آن و فرهنگ نامه های فرق و مذاهب کلامی و اعلام علوم عقلی اسلامی جزو اهداف میان مدت مرکز است و در حوزه اهداف کوتاه مدت برخی از مطالعات مقدماتی و اولیه انجام می شود و برخی تحقیقات بنیادین در زمینه تدوین دایره  المعارف و فرهنگ نامه های علوم عقلی صورت می گیرد.

 

 

منبع:پرسمان