- ثقلین - http://thaqalain.ir -

برنامه «پیام جمعه» ـ هفتم خرداد ماه سال ۱۴۰۰ شمسی
آیت الله صدیقی؛ 07 خرداد 1400
در این متن می خوانید:
      1. مقدّمه

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْللْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ وَ الصّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِنا حَبیِبنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهُ بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحبَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ‏».

مقدّمه

«إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ».[۲]

ایام شهادت بزرگ‌سردار جبهه‌های توحید در صدر اسلام، عموی گرامی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و عموی باعظمتِ حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، شیر خدا و شیر رسول خدا، حضرت حمزه سلام الله علیه، و رحلت یا شهادت امامزاده‌ی باعظمتِ در میان امامزادگان، عالِمِ بزرگوار، فقیه والامقام، محدث کم‌نظیر، مرجع شیعیان در آن زمان به اذن امام زمان خودش، حضرت عبدالعظیم حسنی سیّدالکریم علیه السلام را به امام زمان ارواحنا فداه و به مردم عزیزمان تسلیت عرض می‌کنم.

ایام ایامِ ایجادِ یک حماسه و شور و شعور، یک پیروزی مذهبی و ملّی و اجتماعی و بین‌المللی است، در آستانه‌ی آزمون بزرگ قرار گرفته‌ایم، ملّتِ سرافراز ما، ملّتِ صابرِ ما، ملّتِ شهیدداده و شهیدپرورِ من، ملّتِ انقلابیِ ما در آزمون بزرگ الهی، یعنی سپردنِ سرنوشتِ کشور به دستِ فردی که خدای متعال از آن‌ها مسئولیت خواسته است قرار گرفته‌اند.

مسئله‌ی انتخابِ رئیس جمهور است، مسئولِ بخش اجرایی در سراسر کشور است، مسئولِ ارتباطاتِ بین المللی است، مسئولِ امورِ اقتصادی و معیشتی و تولید است، مسئولیتِ امنیتی بعهده دارد، مسئولیتِ تدبیر در امورِ شورای انقلاب فرهنگی بعهده‌ی اوست، ریاست شورای عالی امنیت ملّی بعهده‌ی اوست، تعیین وزراء برای تدبیر و امور کشور بعهده‌ی اوست، و تعیین استانداران و فرمانداران و بخشداران و مسئولیت‌های مختلف در عمران و آبادانی و تولید و توزیع به اختیار اوست، خزانه‌ی مملکت، بودجه‌ی کشور به دست او سپرده می‌شود، حساس‌ترین جایگاه بعد از مقام ولایت و رهبری است.

از این رو هم کوتاهی در حضور ترک مسئولیت است، فرار از جبهه است، و اگر با نیامدن تعدادی از افراد، جبهه کمرنگ باشد، مایه‌ی شماتتِ دشمن قرار بگیرد، نه در دنیا پاسخی برای وجدانمان و مطالبه‌ی شهدایمان داریم، و نه در آخرت.

کلمات حساب شده است، کلامِ حکیم است، تأکید دارد، الفاظ پیام دارد، مسئله بسیار مهم است، خودِ خدای متعال خود را در موقعیتِ فرمانروایی نشان می‌دهد و لفظ جلاله را می‌آورد، «إِنَّ اللَّهَ»، ذاتِ حق، خودِ الله، قطعاً و مسلّماً به شما بندگان فرمان می‌دهد «أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا» فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به اهلِ آن اداء کنید.

مسئله‌ی امانت در اسلام و در ادیان الهی از جایگاه بسیار مهمّی برخوردار است، و انسان حاملِ امانت‌های بسیاری است که گاهی از حد برون است، عمر ما امانت است، جوان‌های عزیز! خواهران و برادرانِ جوان من! بدانید جوانی گنج است، سرمایه است، امانتِ بی‌بدیل است، اگر ضایع کردیم قابل جبران نیست… و ای همه‌ی اقشارِ مردمِ موّحد و مؤمنِ به دنیا و آخرت! زندگی امانت است، عمر امانت است، اعضاء و جوارح ما امانت است، چشم و گوش و زبان ما، دست ما، پای ما، فکر ما، احساس ما، قلب ما، آنچه داریم امانت است، عاریه است، همیشه نمی‌ماند، از دست می‌دهیم، ما را امتحان می‌کنند و این‌ها را به ما امانت داده‌اند، به چشم خودمان خیانت نکنیم، به اعضاء و جوارح خودمان گناه تحمیل نکنیم، این خیانت به اعضاء و جوارح خودمان است، عمر خودمان را ضایع نکنیم، بناست از این امانت در روز دادگاه عدل الهی مؤاخذه بشویم، این عمر را به چه کسی دادی؟ با چه کسی گذراندی؟ وقتی عمر خودت را از دست دادی و آب کردی چه چیزی بدست آوردی؟ چه چیزی برای تو مانده است؟

امانت‌هایی که در شئون زندگی بعهده‌ی ما آمده است، کسی پدر است، فرزندان برای او امانت هستند، همسر انتخاب کرده است، کریمه است، امانت است، زن شوهر کرده است، حقوق شوهر برای او امانت است، زندگی شوهر برای او امانت است، شرف و ناموس شوهر برای او امانت است.

مسئله‌ی امانت خیلی در اسلام جدّی است.

چون ایام ایامِ رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی سیّدالکریم علیه السلام هست، من یک حدیثی را به محضر شما بزرگواران تقدیم کنم.

امام رضا صلوات الله علیه به حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام فرمودند: «یَا عَبْدَ اَلْعَظِیمِ أَبْلِغْ عَنِّی أَوْلِیَائِیَ اَلسَّلاَمَ»،[۳] ای عبدالعظیم! سلام من را به دوستان و پیروان و دلداگان من ابلاغ کن…

چه احساسی به شما دست می‌دهد که حضرت رضا صلوات الله علیه، یک شخصیتِ برجسته‌ی علمی و عرفانی را پیک قرار بدهد که سلام حضرت امام رضا صلوات الله علیه را به یکایک شما ابلاغ کنند؟ یا مولای، یا علی بن موسی الرّضا! و علیک السلام و علیک صلوات الله، من چه جایگاهی دارم که شما به من سلام ابلاغ بفرمایید؟

بعد از ابلاغ سلام از طریق این بزرگوار فرمودند: «وَ قُلْ لَهُمْ» از جانت من به دوستان من بگو «لاَ یَجْعَلُوا لِلشَّیْطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِیلاً»، شما مردم عزیز پیرو اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین دشمن دارید، شیاطین در کمین شما هستند، شیطان بزرگ، قدرت‌های استکباری، ملحدین، مشرکین، صهیونیست‌ها، تروریست‌ها دشمنان شما هستند و در مقام نفوذ به شما و غارت دارایی و عزّت و استقلال و شرف شما هستند، حواس خودتان را جمع کنید که راه‌های نفوذ شیطان را ببندید و شیطان درون و بیرون را از حیطه‌ی زندگی خودتان مأیوس کنید.

از اینجا به بعد مربوط به انتخابات، انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان است.

«وَ مُرْهُمْ»، حضرت رضا صلوات الله علیه رسماً در مقام خلیفه اللهی که نماینده‌ی خدا و خلیفه مستقیم خدای متعال است، این هم در مقام فرمان آمده است، فرمودند: «وَ مُرْهُمْ»، ای عبدالعظیم! این‌ها را از جانب من امر کن، فرمان من را به این‌ها بگو، «بِالصِّدْقِ فِی اَلْحَدِیثِ» یک مورد مسئله‌ی صداقت است.

مسئله‌ی انتخاب یک رئیس جمهور تعارف نیست، بازی نیست، حقِ فردی و گروهی نیست، حقِ یک ملّت است، حقِ یک جبهه است، حقِ یک جریان است، حقِ نسل‌هاست، حقِ هویتِ دینی ماست، حقِ شهداست، حقِ ولایت امام زمان ارواحنا فداه و نایب امام زمان ارواحنا فداه بر ماست، اینجا جای صداقت است، جای زد و بند نیست، جای تعصّبات و جناح‌ها نیست، جای این حزب و آن حزب نیست، این امانت الهی است.

دوم: مسئله‌ی ادای امانت است، که این مسئله از مهم‌ترین چیزهاست.

کسی به امام باقر صلوات الله علیه عرض کرد که فلان کس امین بود و به من خیانت کرد، حضرت فرمودند: امین به تو خیانت نکرد، بلکه حواسِ تو جمع نبود و تو خائن را امین پنداشته بودی، اگر از اول حواسِ تو جمع بود و زیر و بَمِ اشخاص را بررسی کرده بودی و مشورت کرده بودی و از زوایای زد و بندهای او مطّلع بودی به او امانت نمی‌دادی، تو خائن را بعنوان امین انتخاب کرده بودی و او را امانتدار پنداشته بودی.

این رمز بسیار عجیبی از امام باقر صلوات الله و سلامه علیه است.

لذا مقام معظم رهبری بعنوان سکّاندار کشتی سعادت این کشور، انقلاب این کشور، ارمغان‌های شهدای این سرزمین، بلکه مستضعفان و مقاومت، بیاناتی را که دیروز در جلسه‌ی تشرّفِ نمایندگان مجلس به محضر ایشان بیان فرمودند، همه برای ما سازنده و از یک دلسوزی و حکمت برخوردار است.

مسئله‌ی اول این است که در انتخاب نماینده، در انتخاب رئیس جمهور، در انتخاب شورا، باید همه‌ی انتخاب کنندگان خدای متعال را در نظر بگیرند و با اخلاص و برای خدا انتخاب کنند. تعبیر زیبایی که ایشان داشتند این بود که فرمودند: رأی دادن یک روز است اما اثر آن بناست چند سال باقی بماند.

شما بار امانت یک کشور را به دوش کسی می‌گذارید، یک لحظه تصمیم می‌گیرید ولی ملّت را برای چند سال با یک حادثه‌ی عظیمی مبتلا می‌کنید. لذا اگر یک فردِ باکفایتِ خداترسِ مردم‌دوستِ مردمیِ ساده‌زیستِ خوشنامِ خوش‌سابقه‌ی جدّیِ ایثارگر انتخاب کردیم، ما امام زمان ارواحنا فداه را خشنود کرده‌ایم، نایب امام زمان ارواحنا فداه را سربلند کرده‌ایم، ملّت خودمان را برای چند سال در ریل بالندگی و پیشرفت و ازدیادِ عزّت و اقتدار در زمینه‌های مختلف قرار داده‌ایم، به جوان‌هایی که سرگردان هستند خدمت کرده‌ایم، راه نجات برای خانواده‌هایی که معیشتشان سخت شده است باز کرده‌ایم، آن‌هایی که برای تنظیم ارتباطات بین المللی منتظر هستند تا اینکه یک دیپلماسی عزّت‌سازی که هم استقلال ما حفظ بشود و هم به اقتصاد مقاومتی توجّه بشود و درون‌زا باشد، در عین حال مرتبط با کشورهای مختلف باشد، اگر این‌ها را در نظر گرفتیم و سوابق افرادی که خودشان را بعنوان نامزد مطرح کرده‌اند را دیدیم و متوجّه شدیم که افرادی وجود دارند، قدم‌هایی که برداشته‌اند این را نشان می‌دهد که به تولید حساسیت دارند و می‌دانند چکار کنند که تولید را به مسیر رونق بیندازند، اگر در سوابق آن‌ها تواضع و ادب و وقارشان با مردم چگونه است، و دیدند در سوابقشان با فساد سازش ندارند، اطرافیانشان، نوع برخوردشان نشان می‌دهد که این‌ها فسادستیز هستند.

اگر ما بتوانیم کسی را بعنوان اداء امانت پیدا کنیم و اعتماد کنیم دینِ خودمان را به شهدا و قرآن و حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین اداء کرده‌ایم، ولی اگر این دقّت‌ها را نکردیم و بر حسب حبّ و بغض‌های جریانی به میدان آمدیم یا کناره گرفتیم و بر سر صندوق‌ها نیامدیم، خدا می‌داند امروز قدرت‌های سلطه‌گر در حال جنگ با ما هستند، اگر رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدّس جبهه‌ها را پُر نکرده بودند و نیروهای مردمی ما سینه‌های خود را جانانه در برابر گلوله‌های مستکبرین شرق و غرب سپر نکرده بودند، امروز ما این مملکت را با این اقتدار نداشتیم، امروز جنگ سیاسی و اقتصادی داریم، به ما ضربه‌های اقتصادی محکمی زده‌اند، مسئله‌ی تحریم یک گوشه از ضربه‌ها بود، مهم سوءمدیریت است، باید آدم باکفایتی که بتواند این اقتصاد و این گرانی لجام گسیخته و این بیکاری و این سرگردانی جوان‌ها را جبران کند… برای این جهت هم مشورت لازم است و هم مطالعه‌ی سوابق افراد و دقّت در ارائه‌ی برنامه‌هایی که دارند.

نکته‌ی اساسی این است که ما امروز در جنگ اقتصادی، پنجه در پنجه‌ی قدرت‌های بزرگ انداخته‌ایم، لذا اولویتِ اولِ آن انتخاب‌شونده هم مسئله‌ی شبکه‌های مجازی نیست، مسئله‌ی سیاست خارجی نیست که در ابتدا به سراغ آن بروند، ابتدا معیشت مردم است، از بین بردنِ این التهاب است، از بین بردنِ این نگرانی است، تنظیم مسئله‌ی قیمت‌هاست، تنظیم مشکلات بورس و تورّم است، این‌ها در اولویت اول است.

لذا در مشکلاتی که دشمن برای ما تدارک دیده است، و آن سلب اعتماد ماست، این‌ها از قبل از انتخابات می‌گویند به سر صندوق‌ها نیایید، این انتخابات فایده ندارد، بعد از انتخابات هم می‌گویند رئیس جمهور اختیار ندارد!

اینطور نیست که ما فقط در اینجا یک شورای نگهبان داشته باشیم، در همه‌ی کشورها یک غربال وجود دارد که هر کسی نتواند از این غربال عبور کند و سرنوشت کشور را در دست بگیرد.

شورای نگهبان در ایران از یک قداستی برخوردار است و ساز و کاری دارند، این‌ها پرونده‌هایی که از کانال‌های مختلف می‌گیرند، نسبت به اشخاص مطالعه می‌کنند، بعد عقل جمعی هستند، گروهی هستند که همه یا مجتهد هستند و یا حقوقدان هستند و مورد اعتماد هستند، لذا این مخالفت با شورای نگهبان با انگیزه‌های مختلف، عدّه‌ای از روی دلسوزی می‌گویند مشارکت کم می‌شوند، بعضی‌ها برای اینکه فرد مورد نظرشان رد شده است عکس العمل نشان می‌دهند، ولی عنادِ عدّه‌ای عناد با جمهوری اسلامی است، با اصلِ یک مرزبانی که جلوی قاچاق و قاچاقچی را بگیرد مخالف هستند، و متأسفانه این‌ها کم هم نیستند، رسانه‌های ماهواره‌ای دشمن ما در طی این چهل و چند سال با این سنگرهای صیانتِ کشور ما مقابله کردند، ولی جایگاه جایگاهِ صیانت از حقوق و آراء مردم است.

نامزدها هم باید به نتیجه‌ی انتخابات ملتزم باشند، برای رضای خدا و حفظ آرامش مردم و تثبیت جریان قوّه‌ی اجرایی ملتزم باشند که رئیس جمهور بعدی بتواند زودتر نابسامانی‌ها را به سامان برساند.

لذا در اظهار نظرهایمان «وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ»،[۴] نباید یکدیگر را همینطور متّهم کنیم که روز قیامت باید پاسخ اظهار نظرهایمان را بدهیم و باید در این انتخابات، هم در مناظرات، و هم در تبلیغاتی که طرفداران می‌کنند، رعایتِ هنجارها را بکنند، هنجارشکنی کاری مؤمن نیست، کارِ آدمِ متین نیست، این‌هایی که می‌خواهند خودشان را مطرح کنند و دَم از مردم می‌زنند و به زمین و زمان حمله می‌کنند، به مقدّسات و به خطوط قرمز دینی و اجتماعی و ملّی ما حمله می‌کنند ربطی به مردم ندارند.

اینکه یک کسی دوره‌گردی می‌کند و در هر جا هم چند نفر دور او می‌گردند مهم نیست، بازیگری هم می‌شود کرد، عدّه‌ای هم… ولی خدایی هست، وجدانی هست، حقوق این ملّت هست، نظام نظامِ تثبیت‌شده است، نظام نظامِ قدرتمند است، هم در داخلِ کشور قدرتمند است و هم در دنیا.

ما امروز در پهنه‌ی بین الملل یک کشورِ قدرتمندِ دارای ریشه‌های عمیق دینی و فرهنگی است و با این حرف‌ها متزلزل نمی‌شود، ولی ایضاء است، هم خداآزاری و مردم‌آزاری و امام زمان آزاری است و شهیدآزاری است، اینکه انسان چشم خود را ببندند و بر همه بتازد و هر حرفی که در دهان او آمد بگوید، به خدای متعال پناه می‌بریم.

مردم عزیز ما، خواهران و برادران ما، شما دارای وجدان هستید، خیلی از شهدای پرپرشده‌ی‌تان را تشییع کرده‌اید، برای شهید سلیمانی سنگ تمام گذاشته‌اید، آن‌ها امروز به شما می‌گویند «هَل مِن ناصر»؟ نظامی که ما خون خودمان را در راه آن دادیم، این نظام را تنها نگذارید، صندوق‌های رأی را رونق بدهید، ما را دشمن‌شاد نکنید، خودتان را در دنیا ضعیف نشان ندهید، اتّحادِ شما و یکپارچگی شما اقتدارِ شما و عظمت شهدا و دیانت شماست.

من در پایان از همه‌ی نامزدها که مقام معظم رهبری هم تشکر کرد، نام نوشتند، آمدند و احساس مسئولیت کردند، و آن‌هایی هم که در گردونه‌ی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشدند، معنای آن این نیست که این‌ها بی‌صلاحیت هستند، شورا با جمع‌بندی مسائلی که در اختیار داشته است به این نتیجه نرسیده است ولی این‌ها می‌توانند برای مقامات دیگر صالح باشند، و مزید بر این تشکّر، نجابتِ کسانی بود که در عین اینکه صلاحیت آن‌ها تأیید نشده بود و محرز نبود، هم جریان شورش و بلوایی را مطالبه نکردند، و هم از مردم خواستند که بر سرِ صندوق‌ها حضور پیدا کنند، ان شاء الله خدای متعال به همه پاداش خیر عنایت بفرماید.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ تا ۲۸

[۲] سوره مبارکه نساء، آیه ۵۸ (إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ کَانَ سَمِیعًا بَصِیرًا)

[۳] الإختصاص ، جلد ۱ ، صفحه ۲۴۷ (وَ رُوِیَ عَنْ عَبْدِ اَلْعَظِیمِ عَنْ أَبِی اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: یَا عَبْدَ اَلْعَظِیمِ أَبْلِغْ عَنِّی أَوْلِیَائِیَ اَلسَّلاَمَ وَ قُلْ لَهُمْ أَنْ لاَ یَجْعَلُوا لِلشَّیْطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِیلاً وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِی اَلْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَهِ وَ مُرْهُمْ بِالسُّکُوتِ وَ تَرْکِ اَلْجِدَالِ فِیمَا لاَ یَعْنِیهِمْ وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ وَ اَلْمُزَاوَرَهِ فَإِنَّ ذَلِکَ قُرْبَهٌ إِلَیَّ وَ لاَ یَشْتَغِلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِیقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّی آلَیْتُ عَلَى نَفْسِی إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِکَ وَ أَسْخَطَ وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِی دَعَوْتُ اَللَّهَ لِیُعَذِّبَهُ فِی اَلدُّنْیَا أَشَدَّ اَلْعَذَابِ وَ کَانَ فِی اَلْآخِرَهِ مِنَ اَلْخٰاسِرِینَ  وَ عَرِّفْهُمْ أَنَّ اَللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمُحْسِنِهِمْ وَ تَجَاوَزَ عَنْ مُسِیئِهِمْ إِلاَّ مَنْ أَشْرَکَ بِهِ أَوْ آذَى وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِی أَوْ أَضْمَرَ لَهُ سُوءاً فَإِنَّ اَللَّهَ لاَ یَغْفِرُ لَهُ حَتَّى یَرْجِعَ عَنْهُ فَإِنْ رَجَعَ وَ إِلاَّ نَزَعَ رُوحَ اَلْإِیمَانِ عَنْ قَلْبِهِ وَ خَرَجَ عَنْ وَلاَیَتِی وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ نَصِیباً فِی وَلاَیَتِنَا وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ ذَلِکَ .)

[۴] سوره مبارکه اسراء، آیه ۳۶ (وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا)


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85-%d8%ac%d9%85%d8%b9%d9%87-%d9%80-%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%85-%d8%ae%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%af-%d9%85%d8%a7%d9%87-%d8%b3%d8%a7%d9%84/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.