زیارت غدیریه امیرالمومنین علیه‌السلام و زیارت پرمغز جامعه کبیره از یادگارهای امام هادی علیه‌السلام است.  همچنین روی آوری مردم به سوی امام هادی علیه‌السلام و وحشت متوکل از موقعیت آن وجود مقدس سبب می‌گردد تا حضرت را به مرکز خلافت خود در سامرا احضار کند. در نقل‌های تاریخی آمده است وقتی که یحیی بن هرثمه در رأس هیئتی ازسوی خلیفه به مدینه آمد تا امام هادی علیه‌السلام را باخود به سامرا بیاورند.

 

مردم مدینه به تصور آنکه می‌خواهند متعرّض امام هادی علیه‌السلام بشوند چنان عکس العملی نشان دادند و خطری متوجه فرستادگان خلیفه نمودند که یحیی بن هرثمه از بیت امام علیه‌السلام بیرون آمد و سوگند خورد جز احترام به ساحت آن مقدس اقدام دیگری نداشته است و صرفاً آمده‌اند که امام را با احترام به سوی سامرا روانه کنند. با این وجود طبق دستوری که داشتند خانه امام علیه‌السلام را جستجو کردند اما جز کتاب‌هایی در معارف دینی و ادعیه، مطلب و مورد دیگری بدست نیاوردندوقتی هیئت اعزامی خلیفه، امام هادی علیه‌السلام را برای رساندن به خلیفه از بغداد عبور دادند، خبر در بغداد انعکاس عجیبی پیدا کرد و بسیاری از مردم این شهر برای استقبال و دیدار با امام هادی علیه‌السلام بیرون ریختند به گونه‌ای که عبور امام هادی علیه‌السلام از پل بغداد ساعت‌ها به طول انجامید ودر نقل‌های تاریخی آمده است که مردم سرمی‌کشیدند تا امام علیه‌السلام را زیارت کنند.

 

امام هادی علیه‌السلام منتقل شدند و متوکل ابتدا آن حضرت را در یک محله بی‌اعتباری ساکن کرد. اما بعداً جای حضرت را تغییر دادند و به شدت به مراقبت از وجود مقدسش پرداختند. گذشته از آنکه مردم نسبت به جایگاه امام شناخت پیدا می‌کردند و همین باعث وحشت خلیفه شده بود، از آنجا که می‌دانستند آن حضرت دهمین امام و حجت خداوند برای سعادت و نجات بشریت است و اوست که جد آخرین حجت خدا خواهد شد…  لذا تصمیم بر این داشتند که آن حضرت و فرزند بزرگوارش امام عسکری علیه‌السلام را در کنترل و مراقبت شدید خود قرارداده تا مانع از پیدایش آخرین حجت خدا حضرت مهدی موعود علیه الصلاه والسلام بشوند