پاسخ پرسش شما را در ضمن دو نکته بیان می نماییم:

 ۱ – اثبات فضائل برای اولیاء الله با ترک اولی از جانب ایشان منافاتی ندارد؛ به عنوان مثال می بینیم که قرآن از ترک اولی از جانب آدم، یونس سخن گفته است.

 ۲ – امّا ماجرای برداشتن دستبند از خزانه بیت المال به صورت عاریه صرف نظر از این که چون به صورت عاریه مضمونه بود اشکالی ندارد، اصل این کار مربوط به حضرت زهرا نیست، بلکه مربوط به ام کلثوم (س) دختر حضرت علی (ع) است، پس از این جهت ربطی به آن حضرت ندارد.

 

در پاسخ به پرسش شما توجه به چند نکته ضروری به نظر می رسد:

۱ – اثبات فضائل برای اولیاء الله با ترک اولی از جانب ایشان منافاتی ندارد؛ به عنوان مثال می بینیم که قرآن از ترک اولی از جانب آدم[۱] ، یونس[۲] سخن گفته است.

 ۲ – امّا ماجرای برداشتن دستبند از خزانه بیت المال به صورت عاریه صرف نظر از این که چون به صورت عاریه مضمونه بود اشکالی ندارد، اصل این کار مربوط به حضرت زهرا نیست، بلکه مربوط به ام کلثوم (س) دختر حضرت علی (ع) است[۳] ، پس از این جهت ربطی به آن حضرت ندارد.

در روایات آمده على بن ابى رافع که در بیت المال امیر المؤمنین (ع)خدمت مى‏کرد گفت: دختر آن حضرت یک گردنبند مروارید در روزهاى عید قربان به امانت تضمین شده از من گرفت که پس از سه روز آن را بازگرداند. على (ع) آن را برگردن وى دید، برداشت و به من گفت: «در مال مسلمانان خیانت مى‏کنى؟ داستان را براى او نقل کردم و گفتم که من آن را از مال خود تضمین کرده‏ام. گفت: همین امروز آن را باز گردان و اگر بار دیگر چنین کنى به کیفر من گرفتار خواهى شد. سپس گفت: اگر دخترم این گردنبند را جز به صورت امانت تضمین شده گرفته بود، نخستین زن، از بنى هاشم مى‏بود که دستش به جرم سرقت بریده مى‏شد[۴]

 

 منبع: اسلام کوئست


[۱] اعراف، ۲۰ – ۲۲.

[۲] انبیا، ۸۷.

[۳] مغنیه، محمد جواد، فی‏ ظلال‏ نهج ‏البلاغه، ج ۴، ص ۱۸۹، ج ۴، ص ۱۸۹، دار العلم للملایین بیروت، چاپ سوم، ۱۳۵۸.

[۴] حکیمى، محمد رضا و محمد و علی، الحیاه، آرام، احمد، ج ‏۲، ص ۴۱۱ و ۴۱۲، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، تهران، ۱۳۸۰ ش‏؛ شیخ طوسى، تهذیب‏الأحکام، ج ۱۰ ص ۱۵۱، دار الکتب الإسلامیه، تهران، ۱۳۶۵ هـ ش؛ ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب (ع)، ج ۲، ص ۱۰۸، مؤسسه انتشارات علامه قم، ۱۳۷۹ هـ ق.