روایاتِ زیادی از امام رضا صلوات الله علیه نقل شده است، کتابی به نام «فقه الرضا علیه السلام» است، کتابی به نامِ «علل الشرایع» است، کتابی به عنوان «عیون اخبار الرضا علیه السلام» است که رئیس المحدثین جناب شیخ صدوق اعلی الله مقامه الشّریف این کتاب‌ها را تألیف کرده است و روایاتی که از امام رضا صلوات الله علیه را جمع کرده است را با عنوان «عیون اخبار الرضا علیه السلام» گردِ هم آورده است که دو جلد دارد، و «فقه الرضا علیه السلام» هم به امام رضا صلوات الله علیه نسبت داده شده است. بعلاوه اینکه «رساله ذهبیّه حضرت رضا علیه السلام» که مأمون از حضرت دستورِ بهداشت و سلامت درخواست کرد و امام رضا سلام الله علیه دستورِ غذایی و بهداشتی مرقوم فرمودند و امروز تحت عنوان «طب الرّضا علیه السلام» چاپ شده است و در اختیارِ علاقه‌مندان است.

 

از وجود مبارک حضرت رضا علیه السلام جواهر الکلامِ فراوانی داریم، که حضرت فرمودند: «لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا»[۱]، کلامِ ما دل‌انگیز و زیباست، اگر زیبایی‌های کلامِ ما را متوجّه می‌شدند به دنبالِ ما می‌آمدند. همه‌ی فرمایشاتِ معصومین علیهم السلام «گنج» است، سرمایه‌ی اخلاقی و ابدی و معرفتی و توحیدی و زندگیِ خوب در این عالَم در فرمایشاتِ حضرت علی بن موسی الرّضا علیه الصلاه و السلام به یادگار گذاشته شده است. علاوه بر این کتاب‌هایی که نام بردم مرحوم آقای عُطاردی که از محققینِ معاصرِ ما بودند، برای هر امامی «مُسند»ی نوشته‌اند، کلماتِ آن بزرگواران را جمع کرده است، «مسند امام رضا علیه السلام» هم دو جلدِ قطور است که آنچه از حضرت رضا علیه السلام نقل شده است در این مُسند حضرت علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه جمع‌آورده کرده است.


[۱] بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار علیهم السلام، جلد ۲، صفحه ۳۰ (مع، [معانی الأخبار] ، ن، [عیون أخبار الرضا علیه السلام] ، اِبْنُ عُبْدُوسٍ عَنِ اِبْنِ قُتَیْبَهَ عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَیْمَانَ عَنِ اَلْهَرَوِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلِیَّ بْنَ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَیْهِ السَّلاَمُ یَقُولُ: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ وَ کَیْفَ یُحْیِی أَمْرَکُمْ قَالَ یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا قَالَ قُلْتُ یَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَقَدْ رُوِیَ لَنَا عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ مَنْ تَعَلَّمَ عِلْماً لِیُمَارِیَ بِهِ اَلسُّفَهَاءَ أَوْ یُبَاهِیَ بِهِ اَلْعُلَمَاءَ أَوْ لِیُقْبِلَ بِوُجُوهِ اَلنَّاسِ إِلَیْهِ فَهُوَ فِی اَلنَّارِ فَقَالَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ صَدَقَ جَدِّی عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ أَ فَتَدْرِی مَنِ اَلسُّفَهَاءُ فَقُلْتُ لاَ یَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ هُمْ قُصَّاصُ مُخَالِفِینَا وَ تَدْرِی مَنِ اَلْعُلَمَاءُ فَقُلْتُ لاَ یَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَقَالَ هُمْ عُلَمَاءُ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ اَلَّذِینَ فَرَضَ اَللَّهُ طَاعَتَهُمْ وَ أَوْجَبَ مَوَدَّتَهُمْ ثُمَّ قَالَ وَ تَدْرِی مَا مَعْنَى قَوْلِهِ أَوْ لِیُقْبِلَ بِوُجُوهِ اَلنَّاسِ إِلَیْهِ قُلْتُ لاَ قَالَ یَعْنِی وَ اَللَّهِ بِذَلِکَ اِدِّعَاءَ اَلْإِمَامَهِ بِغَیْرِ حَقِّهَا وَ مَنْ فَعَلَ ذَلِکَ فَهُوَ فِی اَلنَّارِ .)