- ثقلین - http://thaqalain.ir -

برجام از ابتدا خسارت‌ بار بود
نمازجمعه تهران؛ آیت الله صدیقی 21 / تیر / 1398

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِین طَبِیبِنَا حَبِیبِنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِم مُحَمَّدٍ و آلِهِ الأطْهَرینَ سِیَّمَا مَولَانَا بَقیَّهَ اللهِ فِی العَالَمینَ أَرْوَاحُنَا فِدَاهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ رِضَاهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».

مقدّمه

ایام الله دهه مبارک کرامت و ایام الله اربعین موسوی، چلّه‌ی عارفانه و عاشقانه‌ی پیامبر دل‌شده و موفقیّتِ او برای دریافتِ پیام‌ها الهی و انوارِ حق و اغتنام فرصتی که سالکین الی الله در این اربعین دارند بر همگان مبارک باشد.

میلاد سراسر نور و برکتِ امام علی بن موسی الرّضا علیه آلاف التّحیّه و الثناء مبارک باد، که در مورد حضرت رضا علیه السلام علاوه بر مقامِ امامت و ولایتِ مطلقه‌ی کلیّه‌ی الهیّه که بین امام رضا علیه السلام و همه‌ی ائمه علیهم السلام مشترک است امام رضا علیه السلام ویژگی‌های خاصّی دارند.

Sadgihi-NamazJome13980421-Thaqalain_IR (2)

ولادت امام رضا علیه السلام

وجود نازنین خاتم انبیاء حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بر حسب نقل فرمودند: «مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَلْقَی اللّه یَومَ القیامَه وَ هُوَ عَنه راضٍ فَلْیَتَوَلِّ عَلِیَّ بْنَ مُوسَی الرِّضا»، اگر کسی علاقه‌مند است روز قیامت خدای متعال را ملاقات کند اما این ملاقاتِ او دارای این ویژگی باشد که خدای متعال از او راضی باشد و او هم از خدای خود راضی باشد باید در کلاس رضای حضرت رضا علیه السلام متعلّم باشد، پیرو باشد، دل به امام رضا علیه السلام بدهد، موالِی حضرت رضا علیه السلام باشد.

خودِ نامِ امام رضا علیه السلام هم عنوانِ مشیر است، هر کسی به دنبالِ رضای خدای متعال است باید رضوی زندگی کند، چه امامی!

برای نورانیّت دل‌ها و شارژ شدنِ شما دل دادگان به امام رضا علیه السلام در این ماه ذی القعده که علاوه بر اینکه ماهِ سیر و سلوک است، ماه مراقبه است، ماهِ خلوت‌نشینی است، ماهِ خودسازی است، ماهِ عاشقی است، ماهِ انقطاع است، یکی از مراقباتِ ماهِ ذی القعده زیارتِ مخصوصه مولای ما حضرت علی بن موسی الرّضا علیه السلام است که ان شاء الله از خدای متعال بخواهید در بیست و سوم ذی القعده این در به روی شما و به روی ما باز بشود و ما هم به این شرف مشرّف بشویم.

Sadgihi-NamazJome13980421-Thaqalain_IR (1)

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

و ولادت کریمه اهل بیت علیهم السلام حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارک باد، که ایشان خصائصی دارند که در میانِ فرزندان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام بعد از امام رضا علیه السلام افضلِ اولاد حضرت موسی بن جعفر علیه السلام است، لقبِ معصومه را حضرت رضا علیه السلام به ایشان داده‌اند و این خیلی مهم است که امامی به یک نفر که امامت ندارد نسبتِ عصمت بدهد، ایشان فاطمه معصومه سلام الله علیها هستند.

و دیگر اینکه در میانِ امامزاده‌ها غیر از شهدای کربلا که زیارتنامه‌ی حضرت اباالفضل العباس علیه السلام از جانبِ معصوم است تنها حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است که امام رضا علیه السلام برای ایشان زیارتنامه تأسیس و انشاء فرموده اند و ما افتخار داریم…

 حضرت معصومه سلام الله علیها از حضرت مریم سلام الله علیها کمتر نیستند، حضرت مریم سلام الله علیها چه بانویی است! اما دامانِ حضرت معصومه سلام الله علیها هم عالِم پرور، فقیه پرور، مجاهد پرور، هم عارف پرور و روح الله پرور است، هم امام راحل و هم امامِ حاضرِ ما حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای افتخار دارند که تربیت شده‌ی دامانِ حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها هستند.


Sadgihi-NamazJome13980421-Thaqalain_IR (3) 

خطبه‌ی اول؛ مسئله‌ی هدایت در قرآن کریم

اما موضوعِ خطبه اولِ ما استضائه از خورشیدِ سوره مبارکه حمد است، «اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ»[۲]؛

مسئله‌ی هدایت برترین نعمتی است که خدای متعال برای عالَمِ امکان ارزانی داشته است، بالاترین نقمت و عذاب این است که انسان سرگردان باشد، مقصد را نشناسد، در زندگی پوچ باشد، بی‌محتوا باشد، بی‌هدف باشد، و یا راهِ هدف را نداند.

انسانی که مسافر است و سفرِ او سفرِ ابدیّت است و سفرِ او سیرِ به سوی لایتنهی است و حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام از طولِ این سفر می‌نالیدند و می‌فرمودند: «آهِ مِنْ قِلَّهِ الزَّادِ وَطُولِ الطَّرِیقِ وَبُعْدِ السَّفَرِ»[۳]، سفرِ معمولی نیست، ما سفر به سوی مرگ داریم، مرگ آغازِ ابدیّت است، مرگ لقاء خدای متعال است، در سوره مبارکه واقعه فرمود: «فَلَوْلَا إِذَا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ * وَأَنْتُمْ حِینَئِذٍ تَنْظُرُونَ * وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْکُمْ وَلَکِنْ لَا تُبْصِرُونَ»[۴]، آیا تأمّل می‌کنید وقتی جانِ میّت به حلقومِ او می‌رسد ما به میّت از شما نزدیک‌تر هستیم؟ خدای متعال کَسِ بی‌کَسان است، در آن لحظه‌ای که رابطه‌ی ما با همه‌ی آشنایان‌مان قطع می‌شود تازه خدای خودمان را می‌یابیم، امیدواریم که روسفید باشیم، امیدواریم که خجل نشویم.

«وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْکُمْ وَلَکِنْ لَا تُبْصِرُونَ»، ما به محتضر از شما به او نزدیک‌تر هستیم.

سفرِ ما به سوی لقاء حق است، «فَمَنْ‌ کَانَ‌ یَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ‌ فَلْیَعْمَلْ‌ عَمَلاً صَالِحاً وَ لاَ یُشْرِکْ‌ بِعِبَادَهِ رَبِّهِ‌ أَحَداً»[۵]، سفر سنگینی است، سفرِ مهمّی است، سفری است که بازگشت ندارد. در سوره مبارکه یس ببینید خدای متعال چه می‌فرماید، «أَلَمْ یَرَوْا کَمْ أَهْلَکْنَا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَیْهِمْ لَا یَرْجِعُونَ»[۶]، آیا نمی‌بینید که ما نسل‌های گذشته را هلاک کردیم، همه‌ی پدرانِ شما مُردند، هر کسی که رفت دیگر برنگشت، اقوامِ شما، عزیزانِ شما، خیلی‌ها را تشییعِ جنازه کردید، کدامیک از آن‌ها برگشتند؟ ما هم می‌رویم و دیگر برنمی‌گردیم.

نقشِ هدایت این است که انسان را برای سفرِ ابد، برای سفر الی الله، برای ملاقاتِ خدای متعال آماده می‌کند، هدایتِ الهی آنچه لازمه‌ی زندگیِ بعد از این عالَم است را در اختیارِ ما قرار می‌دهد، لذا ما غرقِ در نعمت‌های خدای متعال هستیم، نعمت‌های خدای متعال «لا تُعَدُّ و لا تُحصَى» است، ولی خدای متعال به هیچ نعمتی بر بندگانِ خود منّت نگذاشته است، نعمت را سنگین معرّفی نکرده است.

شما بندگانِ خوبِ خدای متعال را به تقوا و خداترسی دعوت می‌کنم.

Sadgihi-NamazJome13980421-Thaqalain_IR (4)

خطبه‌ی دوم

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم * إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ ﴿١ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَهُ الْقَدْرِ ﴿٢ لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿۴ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿۵»[۷].

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

 «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏»

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّم عَلَى نَبِیِّ الرَّحْمَهِ أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَی سَیِّدِ الأَوصِیَاءِ أَمیرِ المُؤمِنینَ عَلِیِّ بْنِ أَبی‌طَالِبِ وَ عَلَی سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ فَاطِمَهَ الزَّهراءِ وَ عَلَی سِبْطَیِ الرَّحْمَهِ وَ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ وَ صَلِّ عَلَی أئِمَّهِ المُسلِمینَ عَلِیِّ بنِ الْحُسَیْنِ وَ مَحَمَّدِ بْنِ علیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ موسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلیِّ بْنِ موسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ علیٍّ و علیِّ بنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ الزَّکیِّ العَسْکَریّ وَ الخَلَفِ الصَّالِحِ الْحُجَّهِ القَائِمِ خُلَفَائِکَ فِی أرضِکَ وَ أُمَنَائِکَ فِی بِلَادِکَ بِهِم نَتوَلَّی وَ مِنْ أَعْدَائِهِم نَتَبَرَّءُ إِلَی الله تَعَالی عَزَّ وَ جَلَّ».

بندگانِ خدا! شما و نفسِ ضعیفِ خود را به پناه بردن به سنگرِ تقوا توصیه می‌کنم، تقوا بهترین توشه برای عالَمِ آخرت است.

نقضِ عهد امریکا

در خطبه دوم یکی از مسائلی که ان شاء الله توفیق داشته باشیم با شما مؤمنین و امّت اسلامی مطرح کنیم مسئله‌ی نقضِ عهدِ امریکاست و رسواییِ او در میانِ همه‌ی کسانی که قانونِ رایجِ بشریّت را قبول کردند و می‌دانند این قوانین امنیّتّ بین المللی را تثبیت می‌کند.

امریکا با اینکه برجام از ابتدا نافرجام بود، متوازن نبود، خسارت‌بار بود، اما با این حال آن را نقض کرد، قبل از نقض هم در زمانِ اوباما تحریم‌ها را تشدید کردند و عمل نکردند تا نوبت به این رئیس جمهور رسید.

مقام معظم رهبری، این علمدارِ عزّت و شرفِ بین المللی فرمودند: اگر آن‌ها برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم، حال با این صلابت، با این اقتدار و عزّتی که کانون و محورِ مقاومتِ بین المللی یعنی امامتِ این جریان همیشه قولاً و فعلاً دارند، با گذشتِ یک سال از تعهّداتی که اروپایی‌ها هم نه تنها به تعهّداتِ برجامی عمل نکردند بلکه عملاً تابعِ امریکا شدند و آنچه را که آنها تحریمِ ظالمانه کردند این‌ها هم با آن‌ها همراهی کردند، جا نداشت که به آن‌ها بگوییم دو ماه به شما فرصت می‌دهیم، چه فرصتی؟ یک طرفه است! معنی ندارد که یک قرارداد چند جانبه باشد و همه کنار بکشند و یک نفر بگوید ما هنوز هم باقی هستیم! این چیست؟ این اقتدار است؟ این عزّت است؟ این حکمت است؟

Sadgihi-NamazJome13980421-Thaqalain_IR (5)

حال آن دو ماهی که فرصت بود هم پایان پذیرفته است و به فضل الهی امروز مسئولینِ کشور متّفق‌القول هستند که تعهّداتِ برجامی را کاهش بدهند و این کاهش هم مع‌الاسف باز در چارچوبِ برجام است، طبق ماده ۲۶ و ۳۶ اگر طرف‌های قرارداد نقض کردند این اجازه به آن طرف هم داده شده است که در تعهّداتِ خود تجدید نظر کند، لذا اولین گامی که در اینجا بحمدالله متّفقٌ علیه است مسئله‌ی غنی‌سازی است، ایران، نظامِ اسلامی با عنایتِ حق، با نصرتِ حق، با پشتیبانیِ مردمِ شهیدداده‌ی همیشه در صحنه تصمیم دارد که غنی سازی را تا ۲۰ درصد و هر مقدار که لازم دارد بالا ببرد و ما ملاحظه‌ی هیچ کسی را نخواهیم کرد.

اهمیّتِ استقامت

نکته‌ی مهمّی که همه باید توجّه داشته باشند این است که تمامِ مصیبت‌ها و حوادثی که برای بشر پیش می‌آید و با تلخی‌ها و ناگواری‌ها مواجه می‌شوند، انسان‌های استوار سوءاستفاده نمی‌کنند بلکه هر تهدیدی را به فرصت تبدیل می‌کنند، «وَالعَصر»[۸]، خدای متعال به فشار قسم یاد می‌کند، برای اینکه تمامِ برکاتی که عایدِ جامعه‌ی بشری شده است در اثرِ تحمّلِ مشقّت‌ها و فشارها بوده است، اگر جنگ نبود امروز شما شاهدِ قدرتِ موشکیِ برتر نبودید و این پهبادِ فوق‌العاده‌ی رادارگریز که قیمتی‌ترین پهبادِ امریکا بود را نمی‌توانستید بزنید، اما هشت سال استقامتِ شما، شما را در موضعِ برترِ اقتدارِ دفاعی قرار داده است، در این جنگ اقتصادی هم باید مسئولینِ ما همانگونه که در جنگ نظامی به جوان‌های ما، به بسیجیانِ ما، به عاشقانِ نظام، میدان دادند، کسانی که به ولایت دل دادند و فرمانِ ولایت را فرمانِ خدای متعال می‌دانند و فرمانِ امام زمان ارواحنا فداه می‌دانند، همین‌هایی که با این اعتقاد موشک ساختند، هواپیما ساختند، پهباد ساختند، داعش را از بین بردند، امنیّتِ کشورهای غیر از خودمان را هم تأمین کردند، اگر به همین‌ها مجال و میدان بدهند، جوان‌های ما عرصه‌ی اقتصاد را در یک موقعیّتی قرار می‌دهند که ملّتِ ما برای همیشه پیروز و دشمنانِ ما سرافکنده خواهند شد.

Sadgihi-NamazJome13980421-Thaqalain_IR (6)

مسئله‌ی جوان‌گرایی

مقام معظم رهبری در بیانیه‌ی گام دوم به جوان‌گرایی و اعتماد به سرمایه‌های داخلی تأکید دارند، لذا امروز ما خبرهایی دریافت کرده‌ایم که در بعضی از مناصبِ مهمّ اقتصادی بعضی از جوان‌های مجرّبِ کارآزموده‌ی انقلابی بحمدالله استقرار پیدا کرده‌اند، امیدوار هستیم که این موضوع موردی نباشد و بصورتِ جریانِ دولتی در بیاید و تنها انتصاب کفایت نمی‌کند، اگر جوانی انقلابی و ولایی بود و کار را به عهده گرفت و ملّت را ولی‌نعمتِ خود دانست و خواست مطالبِ آنجا را بطورِ شفّاف در اختیارِ مردم قرار بدهد از آن شخص حمایت کنند، به جوان های انقلابیِ ما میدان بدهند و از گذشته‌های خود استغفار کنند.

مسئله‌ی توقیف کشتی ایران

اما مسئله‌ی بعدی توقیفِ کشتیِ ما توسطِ عواملِ این انگلیسِ خائنِ بدسابقه‌ی فریبکار است، این‌ها واقعاً… جمله‌ی حضرت سجّاد علیه السلام که فرمودند: «الحمدللَّه الذی جعل اعدائنا من الحمقاء»، خدای متعال دشمنانِ ما را بی‌عقل قرار داده است، انسانِ عاقل که با حق در نمی‌افتد، این‌ها مکرّر دیدند، حادثه‌ی اهواز پیش آمد، در یک فاصله‌ی نه چندان دور موشک‌های ما کنارِ اردوگاهِ امریکایی‌ها چه اقتداری را نشان داد، شما مردمِ عزیز بحق توقّع دارید و من این اطمینان را می‌توانم به فضلِ خدای متعال بدهم که این جسارت و بی‌توجّهی و غفلتِ انگلیسی‌ها از بازوانِ پُرتوانِ قدرتمندانِ نظامیِ ما به همین زودی سیلی بخورند که برای همیشه پشیمان باشند.

مسئله‌ی کشف حجاب رضاخانی

نکته‌ی دیگر حادثه‌ی کشف حجاب رضاخانی بود که این دستورِ انگلیس بود، از سنگرهایی که برای مسلمانان اقتدار و عزّت و حفظِ هویّت می‌آورد، یکی از آن‌ها مسئله‌ی امام حسین علیه السلام و زنده نگه‌داشتنِ عاشوراست، دوم راهنماییِ علما با آرمِ خاصِ پیامبری، این عمامه و این لباس آرم است، آرمِ مجاهدت است، آرمِ نوکریِ امام زمان ارواحنا فداه و رعیّتِ امام زمان ارواحنا فداه است، آرمِ از جان گذشتگی است، آرمِ انتصابِ به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است، لباسِ حفاظت و صیانت از بدی‌هاست، لباسِ متانت است، لذا رضاخان عمامه‌ها را هم بدستورِ انگلیس برداشت.

سومین سنگر سنگرِ خانواده است که حجاب در تحکیمِ خانواده نقشِ اولی دارد، از این جهت خواست حجاب را با سرنیزه بردارد، من مردمِ خودمان را مؤمن می‌دانم، بانوانِ مملکت را علاقه‌مند به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می‌دانم، معتقدِ به قرآن کریم می‌دانم، چیزهایی که خودِ بنده در این مجامعِ عمومی، گاهی در فرودگاه‌ها، گاهی در هواپیماها، حتّی بانوان و دخترانی که ظاهرِ خودشان را حفظ نکرده بودند، التماسِ دعاهایی که می‌کنند، راهنمایی‌هایی که می‌خواهند، نذرهایی که می‌کنند، ما که این‌ها را در مجالسِ امام حسین علیه السلام و احیاء‌ها می‌بینیم خدای متعال می‌داند اکثریتِ قریب به اتّفاقِ این‌ها اسلام را قبول دارند، به احکامِ اسلام باور دارند، اما بعضی‌ها در اثرِ عدمِ توجّه در یک فضایی قرار می‌گیرند که حالتِ لجاجت به خودشان می‌گیرند.

من عرض می‌کنم همه‌ی بانوانِ ایران، حتّی بانوانی که مسلمان نیستند حجاب را با سایرِ پوشش‌ها مقایسه کنند، اولاً حجاب مظهرِ هویّتِ مستقلّ زن است، زن یک هویّتی دارد که با مرد متفاوت است، زن باید به زن بودنِ خود ببالد، زن باید به زن بودنِ خود مباهات کند، و هیچ لباسی مانندِ حجابی که اسلام تکلیف کرده است و پوششی که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها داشته‌اند برای زن هویّتِ استقلالی معیّن نمی‌کند.

تشبیهی که گاهی بنده انجام داده‌ام و بنده این را باور دارم این است که همانگونه که عمامه برای یک عالِمِ دینی فِلِش است و مردم با دیدنِ این به یادِ خدای متعال و به یادِ دین و به یادِ اخلاق و به یادِ تعاون و به یادِ مهربانی‌ها می‌افتند حجاب هم آرم و تابلو است، این معنویّتِ شما را، دینِ شما را، اسلامِ شما را، اعتقادِ شما را نشان می‌دهد، این تبلیغی است برای آن‌هایی که در این وادی نیستند.

ما زمانی در مرکز بزرگِ اسلامی در انگلیس کسی را دیدیم که بانوی هلندی بود و اسلام را قبول کرده بود و به شرفِ اسلام مشرّف شده بود، گفتم: چطور شد که اسلام را پذیرفتید؟ گفت: من یک خانمِ چادری را دیدم و تعجّب کردم که این چه لباسی است، کشیده شدم که از او بپرسم این چه لباسی است، وقتی رفتم و از او پرسیدم او اصولِ دین را برای من توضیح داد، همانجا دیدم همه‌ی گمشده‌های من در این دینی است که این پوشش را توصیه کرده است، لذا اسلام را قبول کردم.

حجاب یک تابلوی هدایت برای عموم هست، بعلاوه پاسخ به فطرت است، برهنگی را نه عقل می‌پسندد و نه فطرت، ملاحظه می‌کنید که در بهشت برهنگی نبود، همینکه مادرمان حوّا از بهشت پا بیرون گذاشت خود را برهنه دید و اولین کاری که کردند این بود که اقدام به پوششِ خود کردند، «وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّهِ»[۹].

لذا پوشش و حجاب هم شرف و اقتدار و هم عزّت و هویّت است، بعلاوه نظامِ خانواده، اولین کانونی که جامعه‌ی ما را منسجم می‌کند انسجامِ خانوادگی است، زنی که در معرضِ دیدِ هر هرزه‌ای قرار می‌گیرد نمی‌تواند در کانونِ خانواده گرم باشد، دیگران او را اذیّت می‌کنند، و به همین مقدار در موضوعِ حجاب بسنده می‌کنیم.

مسائلی در باب اقتصاد

مسائلی در ارتباط با اقتصاد داشتم که فرصت ندارم، بینِ خود و خدای متعال من که در میانِ مردم هستم، در شهرهای مختلف برای مردمِ عزیزمان منبر می‌رویم، هر کجا می‌رویم مردم از چند چیز رنج می‌برند، یکی تبعیض است، این مشکلاتِ ارزی که بوجود آمد شکافِ طبقاتی را عمیق‌تر کرده، یک کسی یک ماشینِ ارزان داشت و یک کسی ماشینِ گران، الآن ببینید قیمت‌ها چقدر متفاوت شده است، همه چیز هم همینطور است، جوان‌ها از بیکاری رنج می‌برند، مردم از تبعیض و فاصله غیرقابل توجیه طبقاتی متأذّی هستند و این‌ها برای تحریمِ بیگانه نیست، این‌ها برای خودتحریمی‌ها و سوء مدیریت است، باید مسئولینِ ما هم در متنِ مردم باشند و ببینند، حاشیه‌ی شهرها را ببینند، بیکاریِ جوان‌ها را در خانه‌ها ببینند، و از این فاصله‌ی طبقاتی یک تصویری داشته باشند.

شما فرض بفرمایید که در یک بدن سر بزرگ شده است و پایین‌تنه ضعیف و رنجور باشد، همه از این زشتی نفرت پیدا می‌کنند، اقتصاد خون است، اقتصاد باید در همه‌ی رگ‌ها جریان داشته باشد، نباید بالاشهری و پایین‌شهری داشته باشیم، ولی این سوء تدبیر در اقتصاد ارزی امروز جامعه را به کجا برده است؟

حضرت آقا سال ۹۵ به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی توصیه کردند که نقدینگی‌ها را به تولید هدایت کنید، شما الآن سوال کنید که سهمِ تولیدِ غذا در مقایسه‌ی با کارهای خدماتی چه سهمی دارد؟ سهمِ کارهای خدماتی که دلّالی است در حدّ بودجه‌ی کشور است اما سهمِ تولیدِ غذا در حدّ پایین‌تر از ده درصد است، مردم این‌ها را مطالبه می‌کنند، مسئولین مدیریتِ جهادی داشته باشند، مسئولین به میدان بیایند و از مردم کمک بگیرند و جوان‌ها را موردِ اعتماد قرار بدهند و مسئله‌ی تبعیض و بیکاری و گرانی و فساد را برای همیشه حل کنند.

نکاتی در مورد حجاج بیت الله الحرام

 همه‌ی حجاج بیت الله الحرام و حجّاجِ عزیزِ کشورِ خودمان ، سفرای ام‌القرای انقلابِ جهانیِ ما، منتظرانِ حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف اند…

کعبه یک سنگ نشانی است که ره گُم نشود           حاجی احرامِ دگر بند رُخِ یار ببین

امیدوارم ان شاء الله حجّاجِ ما در اجرای توصیه‌های رهبرِ نورانی و حکیم‌مان با نهایتِ دقّت در آنجا برای کشورمان زینت باشند، دل‌های دیگرحاجیانِ کشورها را شکار کنند، انقلاب را در عملِ خودشان زیبا جلوه بدهند، حکومتِ ولایی را متفاوت با حکومت‌های دیگر در عملِ خودشان متجلّی کنند.

برادر عزیز و بزرگوارمان، نماینده محترم ولی فقیه در بعثه حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای عبدالفتاح نواب در آن رابطه مطالبِ مفیدی فرمودند، من هم فرصت نداشتم وگرنه وظیفه داشتم که بیشتر عرضِ ادب کنم.

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ * بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١ مَلِکِ النَّاس ِ﴿٢ إلَهِ النَّاسِ ﴿٣ مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿۴ الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ ﴿۵ مِنَ الْجِنَّهِ وَ النَّاسِ ﴿۶»[۱۰].


[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ تا ۲۸

[۲] سوره مبارکه حمد، آیه ۶

[۳] نهج البلاغه؛ حکمت ۲۸۶

[۴] سوره مبارکه واقعه، آیات ۸۳ تا ۸۵

[۵] سوره مبارکه کهف، آیه ۱۱۰ (قُلْ‌ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ‌ یُوحَى‌ إِلَیَ‌ أَنَّمَا إِلٰهُکُمْ‌ إِلٰهٌ‌ وَاحِدٌ فَمَنْ‌ کَانَ‌ یَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ‌ فَلْیَعْمَلْ‌ عَمَلاً صَالِحاً وَ لاَ یُشْرِکْ‌ بِعِبَادَهِ رَبِّهِ‌ أَحَداً)

[۶] سوره مبارکه یس، آیه ۳۱

[۷] سوره مبارکه قدر

[۸] سوره مبارکه عصر، آیه ۱

[۹] سوره مبارکه طه، آیه ۱۲۱ (فَأَکَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّهِ ۚ وَعَصَىٰ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَىٰ)

[۱۰] سوره مبارکه ناس


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%a8%d8%b1%d8%ac%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d8%a8%d8%aa%d8%af%d8%a7-%d8%ae%d8%b3%d8%a7%d8%b1%d8%aa%e2%80%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d9%88%d8%af/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.