- ثقلین - http://thaqalain.ir -

تزریقِ یأس به جامعه کارِ دشمنان است
نمازجمعه تهران؛ آیت الله صدیقی 23 / شهریور / 1397

 

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِین طَبِیبِنَا حَبِیبِنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِم مُحَمَّدٍ و آلِهِ الأطْهَرینَ سِیَّمَا مَولَانَا بَقیَّهَ اللهِ فِی العَالَمینَ أَرْوَاحُنَا فِدَاهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ رِضَاهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ»[۲].

Sadgihi-NamazJome13970623-Thaqalain_IR (1)

خطبه‌ی اول

بحثِ ما در خطبه‌ی اول در محضرِ شما بزرگان و بزرگواران دریافتِ پیام‌های سوره‌ی مبارکه‌ی فاتحه الکتاب، سوره‌ی مبارکه‌ی حمد که «امّ الکتاب» است، که مادرِ قرآن است، در جمله‌ی «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ» بودیم.

قسمتی از تفسیر «إِیَّاکَ نَعْبُدُ»

خدایا! ماهِ امام حسین علیه السلام است، آرزوی‌مان این است که یک مرتبه با صداقت بگوییم «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» و این حضور را حس کنیم که ما در محضرِ هستیِ لایتناهی، قدرتِ مطلق، رحمتِ بی‌کران  ایم… منِ قطره، منِ کمتر از قطره، منِ هیچ با خدای خود بصورتِ مستقیم سخن می‌گویم، خدای متعال مرا به حضور پذیرفته است، در محضرِ مالک الملوک هستم، «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ»[۳]، و به او می‌گویم: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ»، اعلانِ آزادگی می‌کنم و می‌گویم: پروردگارِ من! من به هیچ کسی سرسپرده نیستم، من به هیچ کسی وابسته نیستم، از شرق و غرب، از ثروت و قدرت و زینت و مال و منال هیچ چیزی در دلِ من اثر نمی‌گذارد، دل به تو داده‌ام و بس، «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» من پرستشِ تو را می‌کنم، من مال پرست نیستم، من هوا پرست نیستم، جریاناتِ سیاسی برایِ من بُت نیستند، تابعِ هیچ گروه و جریانِ سیاسیِ غیرِ دینی نیستم، به هیچ تشکیلاتی وامدار نیستم، «إِیَّاکَ نَعْبُدُ».

حرکتِ امام حسین علیه السلام برای تبیینِ «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» بود که در عالَم یک معبود هست، یک دلبر هست، یک محور هست، یک خدا هست، یک حاکم هست، یک ولیّ هست و دیگر هیچ! «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ».

در این «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» مسائلی قابلِ طرح است، ما در قرآن کریم یک واژه‌ی عبودیّت داریم که یک جمله‌ی آن در این سوره‌ی مبارکه هست و می‌گوییم: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» ، خدای متعال در آیاتِ مختلف از همین کلمه استفاده فرموده است، «أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ»[۴]، ای مردم! بیایید و بنده‌ی خدا باشید، چون او خالقِ شماست، هر کسی خلق کرد مالکِ تولیدِ خود هست، شما مِلکِ او هستید، مالک باید بر ملک خود استیلا داشته باشد، «اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ» شما مخلوقِ او هستید، باید عبدِ او باشید، تنها شما مخلوق نیستید، بلکه پدر و مادرِ شما هم مخلوق هستند، حتّی ریشه‌های شما هم از خدای متعال است، باید عبودیّت کنید.

Sadgihi-NamazJome13970623-Thaqalain_IR (2)

مودّتِ اهل بیت علیهم السلام

یک واژه‌ی محبّت و مودّت داریم؛ «قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَى»[۵]، خدای متعال به ما نفرموده است اهل بیت علیهم السلام را عبادت کنید، ولی فرموده است که عاشقِ امام حسین علیه السلام باشید، عاشقِ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم باشید، عاشقِ امیرالمؤمنین علیه السلام باشید، دل داده‌ی حضرت صدّیقه‌ی طاهره فاطمه‌ زهرا سلام الله علیها باشید، به امامانِ خود دل بدهید، به امامانِ خود سر بسپارید و ذوبِ در آن‌ها باشید، «قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَى».

یک جمله از حضرت سیّدالشّهداء علیه السلام بخوانم و از این خطبه‌ام بگذرم؛ حضرت سیّدالشّهداء علیه السلام فرازهایی دارند، عاشورای امام حسین علیه السلام آنقدر اسرارآمیز هست، سیرِ سیّدالشّهداء علیه السلام از مدینه به مکّه و از مکّه به کربلا آنقدر اسرارآمیز هست، و سیرِ منادیانِ حق و مبلّغانِ شهدا و پاسدارانِ خونِ سیّدالشّهداء علیه السلام آنقدر اسرارآمیز هست، این حضرت سجّاد علیه السلام که پوششِ ایشان شیرزنِ عالَم امیرزاده‌ی اعظم قهرمانِ بی‌نظیر حضرت زینبِ کبری سلام الله علیها بودند.

نمی‌دانید در قدم قدمِ این سیرِ از مدینه تا کربلا و از کربلا تا شام و از شام به کربلا و از کربلا به مکّه، خدای متعال می‌داند تمامِ حقایق و تمامِ رموزِ مبارزه با انقلاب در این مجموعه نهفته است.

امام حسین علیه السلام فرمودند: «مَن لَحِقَ بِی»[۶] شهید می‌شود و کسی که به من ملحق نشود «لَم یُدرَک» به پیروزی نمی‌رسد، همیشه ذلیل می‌ماند، پیروزی در گرویِ شهادت است.

Sadgihi-NamazJome13970623-Thaqalain_IR (5)

روضه‌ی امام حسین علیه السلام

از زیارتِ ناحیه‌ی مقدّسه‌ی امام زمان‌مان ارواحنا فداه به خودشان تقدیم می‌کنیم.

«أَلسَّلامُ عَلَى الْخَدِّ التَّریبِ، أَلسَّلامُ عَلَى الشَّیْبِ الْخَضیبِ، أَلسَّلامُ عَلَى الْبَدَنِ السَّلیبِ»

گویا امام حسین علیه السلام سه مرتبه با صورت به زمین افتاده‌اند، مقاتل در سه جا نوشته‌اند «سَقَطَ مِنَ الفَرَس»، یک مرتبه کنارِ پیکرِ حضرت علی اکبر علیه السلام، یک مرتبه زمانی که تیر به قلبِ مبارک حضرت زدند، اما مرتبه‌ی سوّم را حضرت زینب سلام الله علیها به ما خبر داده‌اند، عَرضِه داشتند: «یا جدّاه… یا رسول الله… هذا حُسَینٌ مُرَمَّلٌ بِالدِّماءِ مُقَطَّعُ الْأَعْضَاءِ… مَسْلُوبُ الْعِمَامَهِ وَ الرِّدَاءِ… مَجْزُوزُ الرَّأْسِ مِنَ الْقَفَا»[۷]، معلوم می‌شود که قاتل بدن را به رو انداخت، صورت روی زمین قرار گرفت و سر را از قفا جدا کرد…

لا حول و لا قوّه الّا بالله العلی العظیم

علی لعنت الله علی القوم الظّالمین

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ * بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجاً * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابا»

خطبه‌ی دوّم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمینَ اللّهُمَّ صَلِّ وَ سلّم عَلَی سَیِّدِ أَنْبِیَائِکَ ‏وَ أفضَلِ رُسُلِکْ سَیِّدِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَی سَیِّدِ الْوَصِیِّینَ أمیرِ المُؤمِنینِ عَلِیِّ بنِ أَبِی طَالِب وَ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَهِ فَاطِمَهَ سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ صَلِّ عَلَی سِبْطَیِن نَبِیِّ الرَّحْمَهِ وَ سِیِّدی شِبَابِ أَهلِ الجَنَّهِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ وَ صَلِّ عَلَی سادات  الْمُسلّمینَ عَلِیِّ بنِ الْحُسَیْنِ وَ مَحَمَّدِ بْنِ علیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ موسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلیِّ بْنِ مُوسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ علیٍّ و علیِّ بنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ الزکی وَ الخلفِ الصالح حجتِک القَائِمِ اُمنائِک فی بِلادک.

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ».

در این خطبه مسائلِ مهمّی که تذکّرِ آن‌ها در این ایّام لازم است، اوّلین مسئله مبتلابهِ جامعه‌ی ماست، تذکّراتِ حکیمانه‌ی برجسته‌ی قویِ نایب امام زمان‌مان ارواحنا فداه رهبرِ بزرگوارمان در جمعِ خبرگانِ ملّت بود که ایشان مطالبِ بسیار مهمّی را بیان فرمودند.

تزریقِ یأس به جامعه کارِ دشمنان است.

ایشان فرمودند بر اساسِ اطّلاع و نه بر اساسِ تحلیل، دشمنان ائتلاف کرده‌اند و در جنگِ تبلیغاتی کانونِ مرکزی تشکیل داده‌اند و جنگ روانی و تبلیغاتی را کلید زده‌اند و بنا دارند ویروسِ بدبینی را در جامعه‌ی ما تزریق کنند، هم مردمِ ما را به اضطراب و هم به یأس و هم به عدمِ اعتماد به یکدیگر بکشانند، بدبختی آن زمان است که انسان دیگر امیدی به خود نداشته باشد.

اینکه خدای متعال به همه‌ی آلودگان به هر درجه‌ای از آلودگی و شکست‌های وحشتناک زندگی خطاب می‌کند: «یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا»[۸]، دیگر واضح‌تر از این؟ دیگر صریح‌تر از این؟ واقعاً جا دارد که انسان برای این همه عفو و گذشت جان بدهد، این همه بزرگواری از پروردگار بزرگ و متعال، خطابِ خدای متعال به گنهکار است اما با عنوانِ «یا عِبادی»! یعنی هنوز من شما را از بندگیِ خودم حذف نکرده‌ام! یعنی هنوز شما را جزوِ جهنّمیان حساب نکرده‌ام، یعنی هنوز تو را تحویلِ شیطان نداده‌ام، با اینکه غرق در لجن هستی ولی هنوز هم به تو می‌گویم: «یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ»، ای بندگانِ من که به خودتان اسراف کردید و عمرتان را هدر دادید و عمرتان را به شیطان دادید و از آن استفاده نکردید و خودتان را با گناه ضایع کرده‌اید، به شما می‌گویم که حق ندارید ناامید باشید، شما مرا دارید! «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا»

اگر «لَا تَقْنَطُوا» دستم نگیرد        مو از «یَا وَیْلَنَا»[۹] اندیش دیرم

خدای متعال در خداییِ خود سفره‌ی عفو و گذشت را آنقدر گسترده کرده است که می‌فرماید: هرکه بوده‌ای، هرچه بوده‌ای، با هرکه بوده‌ای، هرکجا که بوده‌ای، درِ رحمتِ من به رویِ تو باز است، برگرد! بیا نزدِ من! «إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا»، این در مسائلِ فردی است.

Sadgihi-NamazJome13970623-Thaqalain_IR (6)

در مسائلِ اجتماعی یأسِ یک نفر «افسرده دل افسرده کند انجمنی را» به دیگران هم تزریق می‌شود، این یأس عمومی می‌شود، ملّتِ مأیوس نمی‌تواند دلاور باشد، ملّتِ مأیوس نمی‌تواند حماسی باشد، ملّتِ مأیوس نمی‌تواند مقابلِ دشمن سینه سپر کند، این روحیه می‌خواهد، این پویایی می‌خواهد، این حیاتِ دل و زنده‌دلی می‌خواهد و این با یأس سازگار نیست.

از این جهت کسانی که در مسیرِ تبلیغاتِ دشمن قرار می‌گیرند حواسِ خود را جمع کنند که شایعه‌پراکنی نکنند، مدام به یکدیگر واویلا نگویند، مگر خدای متعال از خدا بودنِ خود استعفا داده است؟ مگر خدای متعال خزائنِ خود را خالی کرده است؟ مگر خدای متعال از ما اعلانِ بیزاری کرده است؟ مگر خدای متعال رزّاق نیست؟ مگر کار به دستِ خدای متعال نیست؟ مگر هنوز رزمندگان جانِ خود را در دفاع از حرم نمی‌دهند؟ ما هنوز سیم رابط داریم، ما هنوز رزمنده داریم، ما هنوز شهید حججی‌ها داریم، این در به روی ما باز است، همیشه امید داشته باشیم.

انتقادپذیر بودنِ مسئولین

نکته‌ی دیگر این است که در مقابله‌ی با مسئولین باید واقعاً منصفانه برخود بشود، هم باید انتقاد کرد و مسئولینِ ما هم باید انتقادپذیر باشد و این انتقادها را به غصّه و همدردی و به تغیّر حال و عصبانیّت تمام نکنند، از گذشته‌های خود پشیمان بشوند، از حالا به بعد مدیریّتِ جهادی، قاطی شدن با مردم، استمداد کردن از مردم، عذرخواهی کردن از مردم، پیوستن خالصانه به خیل عزاداران امام حسین علیه السلام، نه اینکه خود را نشان بدهیم، بلکه با این سیلِ عظیم قاطی بشویم، «إنَّ الحُسَینَ مِصباحُ الهُدی وسَفینَهُ النَّجاهِ»[۱۰]، هم خدای متعال ما را به راه‌هایی که اقتصاد ما را احیاء می‌کند هدایت می‌کند و نقص‌ها و شکست‌های ما را جبران می‌کند، و هم اینکه بودن با امام حسین علیه الصلاه و السلام برکت می‌کند.

آنچه که مسلّم است این است که اسلام محمّدی الحدوث و حسینی البقاء است.

انقلابِ ما هم که از عاشورا الگو گرفته است، از عاشورا شروع کرده است، امام خمینی رحمه الله علیه فرمودند: ما هر چه داریم از محرّم و صفر داریم، این محرّم و صفر مبدأ انقلابِ ما بوده است، بقاء انقلابِ ما هم به رونقِ محرّم و صفر است که الحمدلله می‌بینید که هر سال یک جلوه‌ی جدیدی و وسعتِ خاصّی پیدا می‌کند و نشان می‌دهد که پروردگار متعال هوای ما را دارد.

مسئله‌ی دلار و ماشین

در این راستا یک مسئله این است که چرا ما بیخود دلار را مطلق کرده‌ایم و فکر می‌کنیم که محورِ اقتصادِ ما دلار است، اگر دلار گران شد باید همه چیز گران بشود، این یک حرفِ درست نیست، کالاهای مصرفیِ ما چه ربطی به دلار دارد؟ مگر همه چیزِ ما از خارج می‌آید؟ مگر محورِ کارِ ما دلار است؟ اجناسی که با تولیدِ داخلِ خودمان است، تولیداتی که خودمان داریم، کارهایی که خودمان انجام می‌دهیم، این‌ها ربطی به دلار ندارد، چرا قیمتِ این‌ها بی‌جهت بالا برود؟ این بی‌انصافی‌ها از ناحیه‌ی کیست؟

بنده در یک سخنرانی هم عرض کردم و بعد هم بحمدالله مقام معظم رهبری «اِنْ ذُکِرَ الْخَیْرُ کُنْتُمْ اَوَّلَهُ وَ اَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْویهُ وَ مُنْتَهاهُ»[۱۱]، بحمدالله چشمه‌ی حکمت است، خوب دیدبانی می‌کند، خوب کنترل می‌کند، والله از دستِ ایشان هم کار در نرفته است.

مرحوم آیت الله بهاء الدّینی اعلی الله مقامه الشّریف در آن زمانی که شلوغی‌های داخل کشور بود و دولت موقّت بود و در هر گوشه‌ی کشور آشوبی بود به مرحوم امام گفته بود که آیا شما بر اوضاع مسلّط هستید؟ آیا اوضاع در اختیارِ شما هست؟ مرحوم امام رحمه الله تعالی علیه فرموده بودند: اوضاع در اختیارِ ما هست اما خودمان در اختیارِ خودمان نیستیم، دیگری هوای ما را دارد، ما واقعاً این را باور داریم و به این اعتقاد داریم که این یک واقعیّتی است.

لذا هم اینکه مسئله‌ی دلار را مطلق نکنید، غیرتمندانه به میدان بیایید، اصلاً به دلار اعتناء نکنید، چند درصد از زندگیِ ما به دلار ارتباط دارد؟

در مسئله‌ی ماشین هم همینطور، همینطور بیخود بزرگ می‌کنند، در خارج از کشور اینطور نیست، ما انتقاد داریم، ما مطالبِ مردم را حق می‌دانیم، ما با بازاری‌ها در همین ایّام نشست داشتیم و درد دل‌های آن‌ها را گوش دادیم، واقعاً مطالباتِ حقّی دارند، بخشی از بازاری‌های ما در معرضِ آسیب‌های جدّی هستند و بر مسئولین است که به دادِ بازار برسند، بر مسئولین است که به دادِ تولید برسند، بر مسئولین است که به دادِ بیکاری برسند و بازار را رها نکنند، نگویند مملکت صاحب ندارد و هر کسی هر طوری که خواست می‌تواند جنس بفروشد و به هر قیمتی مردم‌آزاری کند و مردم را گرفتارِ یأس کند، این‌ها درست است، ولی اگر در واقعیّت بروید هم دلار و هم ماشین نباید در واقعیّتِ زندگی اینقدر سر و صدا داشته باشد، این همان جنگ تبلیغاتی است که نقطه‌ی ضعفِ کوچکِ ما را بزرگ می‌کند و همه‌ی ما را بهم می‌ریزد.

اگر مردمِ ما هیچ چیزی نداشته باشند امام حسین علیه السلام را دارند، سفره‌ی امام حسین علیه السلام آن‌ها را اداره می‌کند، مردمِ ما خدای متعال را دارند، خزائنِ خدای متعال را دارند، بعلاوه بینِ خود و خدای متعال این فرهیختگانِ ما!

ما یک دیداری از بزرگانِ فرهیخته‌ی دانشگاهی، اساتیدِ بزرگوار و دین‌مدارمان در دانشگاه علم و صنعت داشتیم، ماشینی را طرّاحی کرده‌اند که می‌تواند با یک باک بنزین از زاهدان تا اردبیل برود، این ماشین در هر صد کیلومتر فقط پنج لیتر بنزین مصرف می‌کند، این را داریم و اگر میدان بدهند ده‌ها برابرِ این‌ها را داریم، همین اساتیدِ ما که متصدّیِ ماهواره هستند و همه‌ی آن‌ها هم انسان‌های انقلابی و مذهبی هستند، همین بزرگانِ ما و همین مفاخرِ ما در دانشگاه علم و صنعت که هر کدامِ آن‌ها دین‌شناس و دین‌باور و عاشقِ امام حسین علیه السلام و مقلّدِ حضرت آقا و در خطّ ولایت هستند، اگر شما به این متدیّنین میدان بدهید چه اشکالی دارد که این را در مرحله‌ی تولید بیاورید و مردمِ ما را خوشحال کنید؟ چرا ما اینقدر منّتِ فرانسه را بکشیم؟ چرا باید سرمایه‌ها را به آن‌ها بدهیم ولی به دانشمندان و فرهیختگان و دلسوزهای خودمان میدان ندهیم و کمک نکنیم؟ این‌ها مطالبی است که اگر خوب بگردید خواهید دید که ما چه ظرفیّت‌هایی داریم، ما چه دانشمندانی با چه درجه‌ای از ایمان و تعهّد در این کشورمان داریم که این‌ها ظرفیّت‌های کشورِ ما هستند.

Sadgihi-NamazJome13970623-Thaqalain_IR (9)

فتنه‌ی تفرقه انداختن بین مردم ایران و عراق

نکته‌ی دیگر؛ آشوب و فتنه در بصره و مختصری هم در آبادان؛ این نشانه‌ی حضورِ شیطان در صفوفِ مسلمان‌هاست، این چند سال بعد از جنگ محبّت آل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بطور معجزه آسا افزایش یافت که وجه مشترک بین ما و مردم عراق است، مردم عراق و مردمِ ایران امام حسین علیه السلام را دارند، امیرالمؤمنین علی علیه السلام را دارند، ائمه‌ی اطهار علیهم السلام را دارند، در جریان اربعین خودِ بنده هم پذیراییِ مردمِ عراق را در بینِ مردم دیده‌ام، عالی نیست، شیدایی است، عشق است، یک سال جمع می‌کند تا آن چند روزی که زائران امام حسین علیه السلام از ایران و مناطق مختلف می‌آیند… درِ خانه را باز می‌کند و گاهی التماس می‌کند، گاهی انسان را به زور می‌برد، هم غذا می‌دهد، هم محلّ استراحت می‌دهند، هم پای زائر را می‌شویند، شما می‌خواهید این‌ها را کجا بهم بریزید؟ بعضی‌ها با چه فتنه‌ای هماهنگ می‌شوند و ایجادِ بدبینی بینِ شیعیانِ عراق و شیعیان ایران می‌کنند؟

لذا بدانید «وَالْفِتْنَهُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ»[۱۲]، فتنه بسیار خطرناک است و این عدمِ تحمّلِ دنیای استکبار است، در جریان بصره کنسولگریِ ما به آتش کشیده شد و مورد حمله قرار گرفت، اما سفارت آمریکا فعّال بوده است، پول‌های عربستان فعّال بوده است، بعضی از نمایندگان مجلس عراق گفته‌اند که در این قضیّه اسناد داریم، یک وقتی باعث نشود ما ایرانی‌ها… که واقعاً عراقی‌ها در این جهت قدم‌هایی از ما جلو هستند، برای زائرِ امام حسین علیه السلام از همه چیز استفاده می‌کنند و چیزی کم نمی‌گذارند و ملّت ایران در حفاظت از امنیّتِ عراق، در حفاظتِ از عتبات عالیات دوشادوشِ مردمِ عراق خون داده‌اند، جوان داده‌اند، همه‌ی امکاناتِ خودشان را داده‌اند، این ارتباطی که با خونِ شهدای ما برقرار شده است، اگر مراقبت نکنیم، اگر ملّتِ ایران و مردم عراق مواظب نباشند یا اگر خدای ناخواسته بعضی از مسئولین در مسیرِ فتنه‌ی آمریکا و عربستان قرار بگیرند قابل جبران نخواهد بود، باید این فرصت‌ها را هرچه زودتر احیاء کرد.

هزارمین روز بازداشت شیخِ نیجریه

هزارمین روز بازداشت یک عالمِ مجاهدِ عاشقِ در صحنه حاضرِ شکارچیِ دل‌ها برای اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام از زراریِ حضرت صدّیقه‌ی طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها است ، این سیّد بزرگوار، این عالمِ برجسته که اینقدر دل‌ها را احیاء کرده است، روز قدس را در آنجا آباد کرده است و بغض اسرائیل و آمریکا را برافروخته است، هزار روز است که در زندان به سر می‌برد، در دو حادثه‌ی سنگین شش پسرِ خود را شهید داده است، چشمِ خود را از دست داده است و همچنان علی ‌رغم حکمِ آزادیِ دادگاه… این سیّد مظلومِ بزرگوار نه آشوب کرده است، نه دست به اسلحه برده است، نه شبکه‌ی ترور دارد، نه یک بهانه‌ای مقابلِ حکومتِ آنجا دارد، اما نمی‌دانم این پولِ قارونِ منطقه است یا چه علّتی دارد که با بی‌گناهان، با پاکان، با نیکان، با افتخاراتِ مملکتِ خودشان اینطور برخورد می‌کنند، ما به دولتِ نیجریّه توصیه می‌کنیم این بدنامی را ادامه ندهند و خونِ مظلوم ظالم را از بین می‌برد و این شیخ آزاداندیشِ عاشقِ اهل بیت علیهم السلام و موحّدِ واقعی را آزاد کنند.

پاسخِ موشکیِ سپاه پاسداران انقلابِ اسلامی

نکته‌ی دیگری که در این راستا قابل عرضه است این است که این حمله‌ی موشکیِ مقتدارنه‌ی سپاه قدرتمندِ نظامِ اسلامیِ ما به کانونِ توطئه و ترور و آشوبِ مخالفینِ ما در منطقه‌ی کردستان عراق هم اشرافِ اطّلاعاتیِ این عزیزان و نظامِ ما را در دنیا نرخ کرد و هم دقّتِ نظرِ این‌ها که درست نقطه‌ی فتنه را بطورِ دقیق زدند.

اغراضِ متجاسرِ معاندِ خودفروخته‌ی به آمریکا در آنجا جمع بودند و این موشک تیر غیبی بود که از دستِ غیب‌پرستان آنجا را نشان گرفت و عزّت و آبروی جدیدی برای نظامِ اسلامیِ ما و هشدارِ جدّی برای مخالفینِ منطقه و غیر منطقه شد.

لذا هم جا دارد که تحسین بکنیم، هم تحسین می‌کنیم و هم تبریک عرض می‌کنیم، خدای متعال بر قدرت و عزّت و صلابت و عشقِ آن‌ها بیفزاید و همچنان بازدارنده باشند.

مسئله‌ی ادلب

نکته‌ی آخر مسئله‌ی ادلب است که ارتشِ شجاعِ سوریه در آستانه‌ی حمله‌ی به ادلب و ویران کردنِ آخرین پناهگاهِ آدمکُش‌های حرفه‌ای، مزدبگیرانِ قاتل‌پرورِ آمریکایی قرار دارند، اما بهانه‌جویی‌های آمریکایی که از ابتدا مانندِ جریانِ قبل مسئله‌ی شیمیایی را مطرح می‌کنند، خودشان آمدند و بررسی کردند، سازمان ملل آمده است، هیچ شیمیایی در اختیارِ ارتشِ سوریه نیست، ولی به حول و قوّه‌ی خدای متعال علی رغم شانتاژهای‌شان این ارتشِ قدرتمندِ همراه با نیروهای آزاده‌ی ایران ان شاء الله آخرین سنگرِ این تروریست‌ها را به همین زودی در هم خواهد کوبید و این منطقه را از شرّ این‌ها آزاد خواهد کرد.

توصیه به دولتِ آذربایجان برای همراهی با مردم در برپاییِ مراسم عزاداریِ امام حسین علیه السلام

اما مطلبِ آخرِ ما این است که من به دولتِ آذربایجان توصیه می‌کنم با عزاداران حسینی مدارا کنند، به این دل‌های پُرعشق فشار نیاورند، موجبِ انفجار می‌شود، مردمِ آذربایجان شیعه هستند، دل‌داده‌ی به امام حسین علیه السلام هستند، عاشورا قابلِ تعدیل نیست، حتّی در کشورهای کفر مانند انگلیس و آمریکا دلدادگان به امام حسین علیه السلام با آزادی عزاداری می‌کنند و دسته راه می‌اندازند، وجهی ندارد که مردم آذربایجان از این نعمت محروم بمانند، امیدوارم که ان شاء الله بشنوند و با مردمِ خودشان در مسیرِ امام حسین علیه السلام کنار بیایند.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم * قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ * وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ»


[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ تا ۲۸

[۲] الکافی (ط – الإسلامیه)، جلد‏ ۳، صفحه ۴۲۲

[۳] سوره مبارکه آل عمران، آیه ۲۶ (قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَاءُ ۖ بِیَدِکَ الْخَیْرُ ۖ إِنَّکَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ)

[۴] سوره مبارکه بقره، آیه ۲۱ (یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ)

[۵] سوره مبارکه شوری، آیه ۲۳ (ذَٰلِکَ الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۗ قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَىٰ ۗ وَمَن یَقْتَرِفْ حَسَنَهً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ)

[۶] بحار الأنوار، جلد ۴۴، صفحه ٣٣٠ (فإنه من لحق بی منکم استشهد، ومن تخلف لم یبلغ مبلغ الفتح والسلام)

[۷] مقتل سید بن طاووس (وَ ضَرَبْنَ وُجُوهَهُنَّ قَالَ فَوَ اللَّهِ لَا أَنْسَى زَیْنَبَ بِنْتَ عَلِیٍّ ع تَنْدُبُ الْحُسَیْنَ ع وَ تُنَادِی بِصَوْتٍ حَزِینٍ وَ قَلْبٍ کَئِیبٍ یَا مُحَمَّدَاهْ صَلَّى عَلَیْکَ مَلَائِکَهُ السَّمَاءِ هَذَا الْحُسَیْنُ مُرَمَّلٌ بِالدِّمَاءِ مُقَطَّعُ الْأَعْضَاءِ وَ بَنَاتُکَ سَبَایَا إِلَى اللَّهِ الْمُشْتَکَى وَ إِلَى مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى وَ إِلَى عَلِیٍّ الْمُرْتَضَى وَ إِلَى فَاطِمَهَ الزَّهْرَاءِ وَ إِلَى حَمْزَهَ سَیِّدِ الشُّهَدَاءِ یَا مُحَمَّدَاهْ هَذَا حُسَیْنٌ بِالْعَرَاءِ تَسْفِی عَلَیْهِ الصَّبَا قَتِیلُ أَوْلَادِ الْبَغَایَا وَا حُزْنَاهْ وَا کَرْبَاهْ الْیَوْمَ مَاتَ جَدِّی رَسُولُ اللَّهِ ص یَا أَصْحَابَ مُحَمَّدَاهْ هَؤُلَاءِ ذُرِّیَّهُ الْمُصْطَفَى یُسَاقُونَ سَوْقَ السَّبَایَا وَ فِی رِوَایَهٍ یَا مُحَمَّدَاهْ بَنَاتُکَ سَبَایَا وَ ذُرِّیَّتُکَ مَقْتَلَهً تَسْفِی عَلَیْهِمْ رِیحُ الصَّبَا وَ هَذَا حُسَیْنٌ مَجْزُوزُ الرَّأْسِ مِنَ الْقَفَا مَسْلُوبُ الْعِمَامَهِ وَ الرِّدَاءِ بِأَبِی مَنْ أَضْحَى عَسْکَرُهُ فِی یَوْمِ الْإِثْنَیْنِ نَهْباً بِأَبِی مَنْ فُسْطَاطُهُ‏ مُقَطَّعُ الْعُرَى بِأَبِی مَنْ لَا غَائِبٌ فَیُرْتَجَى وَ لَا جَرِیحٌ فَیُدَاوَى بِأَبِی مَنْ نَفْسِی لَهُ الْفِدَاءُ بِأَبِی الْمَهْمُومُ حَتَّى قَضَى بِأَبِی الْعَطْشَانُ حَتَّى مَضَى بِأَبِی مَنْ شَیْبَتُهُ تَقْطُرُ بِالدِّمَاءِ بِأَبِی مَنْ جَدُّهُ مُحَمَّدٌ الْمُصْطَفَى بِأَبِی مَنْ جَدُّهُ رَسُولُ إِلَهِ السَّمَاءِ بِأَبِی مَنْ هُوَ سِبْطُ نَبِیِّ الْهُدَى بِأَبِی مُحَمَّدٌ الْمُصْطَفَى بِأَبِی خَدِیجَهُ الْکُبْرَى بِأَبِی عَلِیٌّ الْمُرْتَضَى ع بِأَبِی فَاطِمَهُ الزَّهْرَاءُ سَیِّدَهُ النِّسَاءِ بِأَبِی مَنْ رُدَّتْ لَهُ الشَّمْسُ صَلَّى.قَالَ الرَّاوِی:فَأَبْکَتْ وَ اللَّهِ کُلَّ عَدُوٍّ وَ صَدِیقٍ ثُمَّ إِنَّ سُکَیْنَهَ اعْتَنَقَتْ جَسَدَ أَبِیهَا الْحُسَیْنِ ع فَاجْتَمَعَتْ عِدَّهٌ مِنَ الْأَعْرَابِ حَتَّى جَرُّوهَا عَنْهُ.قَالَ الرَّاوِی:ثُمَّ نَادَى عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ فِی أَصْحَابِهِ مَنْ یَنْتَدِبُ لِلْحُسَیْنِ‏ ع فَیُوَاطِئُ الْخَیْلَ ظَهْرَهُ وَ صَدْرَهُ فَانْتَدَبَ مِنْهُمْ عَشَرَهٌ وَ هُمْ إِسْحَاقُ بْنُ حریه [حُوَیَّهَ] الَّذِی سَلَبَ الْحُسَیْنَ ع قَمِیصَهُ وَ أَخْنَسُ بْنُ مَرْثَدٍ وَ حَکِیمُ بْنُ طُفَیْلٍ السِّنْبِسِیُّ وَ عُمَرُ بْنُ صَبِیحٍ الصَّیْدَاوِیُّ وَ رَجَاءُ بْنُ مُنْقِذٍ الْعَبْدِیُّ وَ سَالِمُ بْنُ خُثَیْمَهَ الْجُعْفِیُّ وَ وَاحظُ بْنُ نَاعِمٍ وَ صَالِحُ بْنُ وَهْبٍ الْجُعْفِیُّ وَ هَانِی بْنُ شَبَثٍ الْحَضْرَمِیُّ وَ أُسَیْدُ بْنُ مَالِکٍ لَعَنَهُمُ اللَّهُ تَعَالَى فَدَاسُوا الْحُسَیْنَ ع بِحَوَافِرِ خَیْلِهِمْ حَتَّى رَضُّوا صَدْرَهُ وَ ظَهْرَهُ.)

[۸] سوره مبارکه زمر، آیه ۵۳ (قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ)

[۹] سوره مبارکه یس، آیه ۵۲ (قَالُوا یَا وَیْلَنَا مَنْ بَعَثَنَا مِنْ مَرْقَدِنَا ۜ ۗ هَٰذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَٰنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ) (ترجمه: و گویند: ای وای بر ما، که ما را از خوابگاهمان برانگیخت؟ این همان وعده خدای مهربان است و رسولان همه راست گفتند.)

[۱۰] المنتخب طریحی، صفحه ۱۹۷

[۱۱] قسمتی از مناجاتِ شعبانیّه

[۱۲] سوره مبارکه بقره، آیه ۱۹۱ (وَاقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَیْثُ أَخْرَجُوکُمْ ۚ وَالْفِتْنَهُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ ۚ وَلَا تُقَاتِلُوهُمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّىٰ یُقَاتِلُوکُمْ فِیهِ ۖ فَإِن قَاتَلُوکُمْ فَاقْتُلُوهُمْ ۗ کَذَٰلِکَ جَزَاءُ الْکَافِرِینَ)

 


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%b3%d8%b1%d8%a7%d8%ba-%da%af%d8%b1%d8%af%d9%86-%da%a9%d9%84%d9%81%d8%aa-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d9%88-%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af%db%8c/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.