- ثقلین - http://thaqalain.ir -

این تحریم‌ها نقض روح و پیکره برجام است
نمازجمعه تهران؛ آیت الله صدیقی 06 / مرداد / 1396

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ * بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْری * وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ الصَّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِین طَبِیبِنَا حَبِیبِنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّه بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحْبَتَهُ وَ نُصْرَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِم أَجْمَعِینَ».

توصیه‌ به تقوا و صبر

 «أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّه‏ِ».[۲]  

شما مهمانان خدا، شما لشکر خدا، شما رونق دهندگان بازار بندگی پروردگار متعال را، بانوان و آقایان و خود را به رعایت تقوای الهی، پرهیز از گناهان، التزام به واجبات، داشتن دغدغه‌ی دین و برحذر بودن از شیاطین ظاهری و باطنی توصیه می‌کنم. تقوا و صبر دو بالی است که انسان را از همه‌ی گرفتاری‌ها نجات می‌دهد و او را به پرواز درمی‌آورد تا به مقام قرب الهی، ولایت الهی نائل بشود. قرآن در مورد رمز عزّت حضرت یوسف (علیه السّلام) که تک ستاره‌ی آسمان عزّت و سرافرازی گردید، فرمود: «إِنَّهُ مَنْ یَتَّقِ وَ یَصْبِرْ»[۳] هر کسی تقوا داشته باشد و اهل صبر باشد، خدا اجر او را ضایع نمی‌کند.

حجاب نسیان

در خطبه‌ی اوّل در محضر ربوبی و بندگان خالص حق توفیق داشتیم که از چشمه‌ی زلال سوره‌ی مبارکه‌ی حمد جرعه‌ها بنوشیم. «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ‏»[۴] چرا از غیبت به خطاب نمازگزار تغییر وضع می‌دهد، تاکنون وصف او می‌گفت، حالا به خود او خطاب می‌کند: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ» مسئله‌ی حضور حق تعالی «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»[۵] خدا نور آسمان‌ها و زمین است. خدا همه جا حضور دارد. «ما یَکُونُ مِنْ نَجْوى‏ ثَلاثَهٍ إِلاَّ هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَهٍ إِلاَّ هُوَ سادِسُهُمْوَ لا أَدْنى‏ مِنْ ذلِکَ وَ لا أَکْثَرَ إِلاَّ هُوَ مَعَهُمْ»[۶] هیچ نجوایی، صحبت خصوصی، مجلس سرّی نیست، سه نفر باشند، چهارمی از آن‌ها او نباشد. چهار نفر باشند، پنجمین نفر او نباشد. نه کمتر و نه بیشتر. «هُوَ مَعَهُمْ» شما نمی‌توانید از حضور خدا غایب باشید، او همه جا حضور دارد. امّا ما محجوب هستیم، خود ما حجاب هستیم. گناهان ما حجاب است. رذایل اخلاقی حجاب است. غفلت حجاب است. نسیان حجاب است. تعلّقات «زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ‏»[۷] این‌ها حجاب‌ها است، برای ما بی‌دقّتی آورده است، گاهی قلم در دست آدم است، دنبال قلم خود می‌گردد، دقّت کافی ندارد. دنیا حواس ما را پرت کرده است. آدم مست متوجّه نیست، وقتی عربده می‌کشد، وقتی هذیان می‌گوید، به اطراف خود توجّه ندارد. وقتی مستی او برطرف می‌شود، خجالت می‌کشد.

اثرات نماز بر شخص نمازگزار

 فرمود: «لا تَقْرَبُوا الصَّلاهَ وَ أَنْتُمْ سُکارى‏»[۸] در حال مستی نزدیک نماز نشوید. کسانی که مست شهوت هستند، مست ثروت هستند، مست قدرت هستند، مست جلوه‌های ظاهری دنیا هستند، به این امور وهمی و خیالی خیره شدند. این‌ها با این حال نباید به نماز نزدیک بشوند. من در یک فرصتی هم خدمت شما عزیزان عرض کردم که مرحوم آیت حق، آقا شیخ محمّد حسین اصفهانی صاحب تفسیر مجد البیان از اوتاد و اولیای مسلّم الهی است. اهل شهود است، مائده‌ی آسمانی برای او نازل می‌شده است. گاهی ایام طولانی از غذاهای این عالم میل نمی‌کرد، از غیب این عالم به او می‌رسید. خیلی منکسر بوده است، خیلی گریان بوده است، خیلی نالان بوده است. به او گفته بودند: این حال را از کجا آوردی؟ فرموده بودند: هر وقت می‌خواستم نماز بروم، دو سه ساعت قبل از نماز فکر می‌کردم کجا می‌خواهم بروم، نزد چه کسی می‌خواهم بروم، با چه رویی می‌خواهم بروم، چه می‌خواهم بگویم، این تمرکز در معرفت به نماز که نماز آیینه است، فرمود: «إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ»[۹] نماز هم تخلیه است. «تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ» هم نهی دفعی است، هم نهی رفعی است. گنهکار وقتی با توجّه به سرِ چشمه‌ی نماز بیاید و عطش پاکی داشته باشد، نماز او را پاکیزه می‌کند گناهان انسان با نماز می‌ریزد و آدم مشمول عفو الهی قرار می‌گیرد و اگر پاکیزه بوده است، نماز او را بیمه می‌کند که آلوده نشود. «تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ» این فحشا و منکر حجاب است، وقتی این نباشد «وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ» آن وقت یاد خدا اکبر است. این هم نسبت به آن تخلیه اکبر است، همه چیز مقدّمه‌ی یقین است. «وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقین‏ُُ»[۱۰] و یقین «کَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقینَ * لَتَرَوُنَّ الْجَحیمَ‏َ»[۱۱] یقین علمی غیر از یقین وجودی است. یقین قلبی است. یقین قلبی شهود است، عبادت به انسان یقین می‌دهد و یقین انسان را اهل شهود می‌کند. «وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ»[۱۲] هم از این جهت که ما به مرتبه‌ی انس به خدا می‌رسیم. «جَلِیسُ مَنْ ذَکَرَنِی»[۱۳] کسی یاد خدا بکند، کسی دلی با خدا داشته باشد، کسی خانه‌ی دل را برای خدا خلوت کرده باشد، خدا همدم او است، خدا همنشین او است. دیگر احساس غیبت و غربت نمی‌کند، با خدا است، خدا را شهود می‌کند. چشم دل او جمال خدا را می‌بیند، جلال الهی را می‌بیند، ذوب جمال می‌شود، مربوب جلال می‌شود. حالت صعقه به او دست می‌دهد، از این عالم منقطع می‌شود و جز خدا چیزی و کسی برای او مطرح نخواهد شد.

شرایط کمال نماز انسان

از این جهت من نماز مرحوم شهید آیت الله مطهّری را دیده بودم. یکی از کسانی که نماز او تماشایی بود، مرحوم شهید آیت الله مطهّری بود. ایشان اساتید بزرگی دیده بودند. هم محضر علّامه‌ی طباطبایی بودند؛ آن ستاره‌ی درخشانی که از شعاع‌های وجودی مرحوم آیت حق، آقا میرزا علی آقای قاضی (رضوان الله تعالی علیه) بودند و هم خود آقای طباطبایی اهل باطن بود و هم آقا میرزا علی آقای شیرازی که اهل سحر بوده است، اهل ناله‌های شبانگاهی بوده است، آقای مطهّری با ایشان مأنوس بوده است و هم نفس امام به ایشان خورده بود. ایشان (شهید مطهّری) پیش عارفی، صاحب دلی از شاگردان آقا میرزا علی آقای قاضی حضور پیدا کرده بود آن بزرگوار گفته بودند: آقای مطهّری نماز تو چطور است؟ مرحوم آقای مطهّری گفته بودند که: در نماز توجّه دارم چه می‌گویم. یعنی به این آیه عمل می‌کنم «لا تَقْرَبُوا الصَّلاهَ وَ أَنْتُمْ سُکارى‏»[۱۴] با حالت مستی نزدیک نماز نشوید. «حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ» تا این‌که بدانید چه می‌گویید. برادران عزیز من، اهل علم عربی بلد هستند ولی شما انسان‌های شایسته‌ای که دلی با خدا دارید، حیف است لذّت نماز را نبرید. معنی حمد و سوره و اذکار نماز را پیش کسی یاد بگیرید، تا به دستور خدا عمل بکنید. «حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ» خدا فرموده است: وقتی نماز می‌خوانید، بدانید چه می‌گویید. نکند نماز بخوانیم و ندانیم چه می‌گوییم، به چه کسی می‌گوییم.

لذا توجّه به معانی نماز، حضور قلب در نماز، خشوع در نماز، لازمه‌ی کمال نماز است، لازمه‌ی اثر و نقش نماز است و الّا نماز بی‌نقش می‌شود. گفته بود: توجّه دارم چه می‌گویم. آن مرد اهل باطن به شهید علّامه‌ی مطهّری گفته بودند: پس چه زمانی نماز می‌خوانی؟ تو که در نماز توجّه به نماز خود داری؟ کسی که به خود توجّه می‌کند یا به نماز خود توجّه می‌کند، چه وقت به خدا توجّه می‌کند؟! نماز برای این است که انسان در نماز خود را کنار بگذارد. وقتی خود را کنار گذاشت، عمل خود را نمی‌بیند. خود او و نماز او فانی می‌شود، محو می‌شود. نماز جلوه‌ی حق تعالی است، در نماز باید خدابین بشویم، از خود عبور بکنیم، از هواهای خود عبور بکنیم، از هوس‌های خود عبور بکنیم، تعلّقات خود را قطع بکنیم.

ای یک دله صد دله دل یک ‌دله کن                             مهر دگران را ز دل خود یله کن

مذمّت تجارت با نماز و عبادات

 

 

یک روایتی از تفسیر شریف صافی. مرحوم فیضِ عارفِ حکیمِ اعجوبه‌ی عالم تشیّع در تفسیر شریف صافی این‌طور نقل کرده است که: وقتی «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ» می‌گوییم، «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» یعنی «لَا نُرید مِنکَ غِیرَک»[۱۵] وقتی می‌گوییم: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ» یعنی خدایا من غیر تو هیچ چیزی را نمی‌خواهم، نه خود را می‌خواهم، نه حاجت می‌خواهم، نه چیزی می‌خواهم، نه کسی می‌خواهم، آمدم که فقط تو را داشته باشم. «لَا نُرید مِنکَ غِیرَک لَا نَعبُدُکَ بِالعَوض وَ البَدَل‏» من که آمدم عبادت بکنم، عبادت من، نماز من تجارت من نیست. من نماز نمی‌خوانم که به من بهشت بدهی، من نماز نمی‌خوانم که به من امان از جهنّم بدهی، من بنده‌ی تو هستم، هر کار خواستی با من بکن ولی مقصد من تو هستی.

 مقصود من از کعبه و بتخانه تویی           مقصود تویی کعبه و بتخانه بهانه

«لَا نَعبُدُکَ بِالعَوض وَ البَدَل کَمَا یَعبُدُکَ الجَاهِلونَ بَک المَغیبونَ عَنک‏» آن‌طور که اهل جهالت تو را عبادت می‌کنند، وقتی یک کاری می‌کنند، گویا خدا را بدهکار خود کردند، نماز می‌خواند فکر می‌کند بر خدا لازم شده است که به او بهشت بدهد، او را از بلاها حفظ بکند، به او مرضی نرسد، جنگی نشود، مشکلی پیش نیاید. این‌ها برای این کلاس اوّلی‌ها است. آدم وقتی معرفت پیدا بکند، بالاتر از خدا چیزی نیست. شما خدا را داشته باشید، همه چیز دارید. امّا اگر خدا را نداشته باشید، خدا هر چه بدهد، برای شما کم است، مشکلات زندگی آدم را از بین می‌برد، باید به خود او رسید. اگر به او رسیدیم، به همه چیز رسیده‌ایم و این‌ها حرف است که این گوینده بر زبان خود می‌آورد و خود او هم بین خود و خدا خجالت می‌کشد امّا حق است، بیایید ما هم از خدا یک نمازی بخواهیم که در آن نماز خدا را ببینیم و غیر خدا از زندگی ما اسقاط بشود اسقاط الاضافات و این شدنی است.

لذّت ترک گناه

امام صادق (علیه السّلام) فرمودند که: «طَلَبْتُ حَلَاوَهَ (اللذه)۱۹:۵۲ الْعِبَادَهِ فَوَجَدْتُهَا فِی تَرْکِ الْمَعْصِیَهِ»[۱۶] من دنبال لذّت در عبادت گشتم، آن را یافتم، پیدا کردم آن در ترک گناه بوده است. در این چله‌ی حضرت موسی (علیه السّلام) که ماه ذی القعده و ذهه‌ی اوّل ذی الحجّه دورانی است که حضرت موسی (علیه السّلام) از ماسوی الله منقطع شد و با خدا بود و بالاخره برای او صعقه‌ای پیش آمد و خدا برای او تجلّی کرد و کوه وجود او را متلاشی کرد. هر چه غیر خدا بود، از او گرفته شد إن‌شاءالله در این چله ما هم بنا را بر ترک گناه بگذاریم. در خانه بداخلاقی نکنیم، مشتری‌ها را فریب ندهیم، ادارات ما وقت را ضایع نکنند، حقوق بگیرند و کار نکنند، حقوق، حقوق حلالی نخواهد بود. با مردم با تکبّر برخورد نکنند، خود را از مردم مخفی نکنند، از دسترس مردم خارج نکنند. تقوای اداری، اجتماعی، بازاری، خانوادگی را رعایت بکنیم تا خدا از این نعمت‌ها به ما عنایت بکند.

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ * بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ نَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ نَسْتَهْدِیهِ وَ نَسْتَعِینُهُ أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ * قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ * وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ»

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ وَ نَفْسِی بِتَقْوَى اللَّهِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی سَیِّدِ أَنْبِیَاء أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلَی سَیِّدِ الْأَوْصِیَاءِ، أمیرِ المُؤمِنینِ عَلِیِّ بنِ أَبِی طَالِب وَ عَلَى فَاطِمَهَ الزَّهْرَاءِ سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ عَلَی الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ سِیِّدی شِبَابِ أَهلِ الجَنَّهِ وَ عَلَی أَئِمَّهِ الْمُسْلِمِینَ عَلِیِّ بنِ الْحُسَیْنِ وَ مَحَمَّدِ بْنِ علیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ موسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلیِّ بْنِ مُوسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ علیٍّ و علیِّ بنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ بنِ عَلِی‏ وَ الْخَلَفِ الصَّالِحِ الْحُجَّهِ حُجَجِکَ عَلَی عِبادِکَ وَ أُمَنَائِکَ فِی بِلَادِکَ بِهِم نَتوَلَّی وَ مِنْ أَعْدَائِهِمْ نَتَبَرَّءُ إِلَی الله عَزَّ وَ جَلَّ‏».

 شما بزرگواران و خود را به تحصیل رضای الهی در زندگی و پرهیز از سخط و غضب خدا دعوت می‌کنم. در این خطبه مناسبت‌هایی که وجود دارد من از مقام معظّم رهبری (دامه ظله العالی) و از رئیس دفتر و دفتر آن بزرگوار و از ائمّه‌ی جمعه، شخصیت‌ها حقیقی و حقوقی که در این چند روز این طلبه را مورد تفقّد قرار دادند و پیام و تلفن و تسلیت‌های متنوّعی را ابلاغ فرمودند، اعلان فرمودند، عرض شرمندگی و تقدیر و تشکّر دارم.

دهه‌ی کرامت بحمدالله برای ما موجب کرامت است. اوّل این ماه سفره‌ی کریمه‌ی اهل بیت «یَا فَاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ ِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ‏»[۱۷] شفاعت حضرت زهرا (سلام الله علیها) در بهشت است، شفاعت سرّی است، بهشتی‌ها وارد بهشت که می‌شوند گویا منزلت‌های خود را از حضرت فاطمه‌ی معصومه (سلام الله علیها) دریافت می‌کنند و میلاد ولی نعمت ما، حضرت ابی الحسن علیّ بن موسی (علیه آلاف تحیّه و الثّناء) که زیارت ایشان از نظر آثار اسرارآمیز است، محیّر العقول است. تبریک عرض می‌کنم.

بزرگانی در چنین ایامی رخ در پرده‌ی خاک پنهان کردند. آیت الحق، آقا سیّد احمد کربلایی تهرانی استاد آقا میرزا علی آقای قاضی؛ آقا میرزا جواد آقای ملکی تبریزی (رضوان الله تعالی علیهما) و مرحوم آیت الله مشکینی که هم معلّم اخلاق بود، هم سنگر نشین جمعه بود، هم رئیس خبرگان بود و هم پرچمداری صادق راسخ حامی به تمام معنای اعتقادی و عملی ولایت فقیه بود، روزنه‌ی رحمت برای طلبه‌ها در قم بود، درگذشت این عزیزان را تسلیّت عرض می‌کنم.

تحریم‌های جدید آمریکا نقص روح و جسم برجام

مسائلی که در این ایام اتّفاق افتاده است، در رأس آن تحریم‌های جدیدی است که آمریکا کلید زده است و عن قریبٍ به نتیجه‌ای که آن‌ها فکر می‌کنند می‌رسد. این تحریم‌ها تجمیع تحریم‌های قبلی نیست، بعضی از آن‌ها هم اعلان می‌کنند که این تحریم‌های جدیدی است؛ اشخاص جدید، نهادهای جدید، مورد تحریم قرار می‌گیرند. همه‌ی مسئولین ما، مسئولین اجرایی، تقنینی، قضایی، خبرگانی همه گفتند که این تحریم‌ها هم نقض روح برجام است، هم پیکره‌ی برجام است و این‌جا است که «اتَّقُوا فِرَاسَهَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ یَنْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ»[۱۸]؛ مقام معظّم رهبری در همان اوّلین مذاکراتی که شروع شد، بدون هیچ ابهامی فرمودند: ما به آمریکایی اعتماد نداریم، به این‌ها اعتماد نکنید و شرایطی را قرار دادند که اگر آن روز آن شرایط رعایت شده بود، امروز ما این مشکلات را نمی‌داشتیم. امّا آمریکا نشان داد که به شخصی… فکر می‌شد که اگر در انتخابات فردی باشد که از نظر آن‌ها انقلابی است، این‌ها به خاطر آن انقلابی بودن تحریم‌ها را تشدید می‌کنند، سایه‌ی جنگ بالای سر ما می‌آید امّا دیدید که چنین نشد. حتّی کسانی را که آن‌ها تبلیغ می‌کردند، رأی آوردند مع ذلک می‌بینید این برخوردهای آن‌ها نشان می‌دهد که آمریکا ذاتاً با دین ناسازگاری دارد، با اسلام تضادّ دارد، با انقلاب اسلامی عنادی آشتی‌ناپذیر دارد.آن‌ها از ما راضی نخواهند شد مگر این‌که ما را به سوابق برگرداندند، وابستگی نوکری، کنیزی، تا آرزوی یک چنین چیزهایی را در ما دارند، این‌ها دست از ما برنمی‌دارند (تکبیر)

اقتصاد مقاومتی راه مقابله با آمریکا

راه علاج هم مسئله‌ی اقتصاد مقاومتی است، خودکفایی داخلی است. آنچه که مسلّم است فلسفه‌ی خلقت شیطان تکامل ما بوده است، آدم با دشمن ساخته می‌شود، واکسینه همان میکروب است که به بدن انسان تزریق می‌شود و گلبول‌های انسان با جنگ با آن دشمن خود را قوی می‌سازند و بیماری‌ها را دفع می‌کنند. این از الطاف خفیّه‌ی خدا بود که دنیا با ما جنگید و در ده سال جنگ ما به کرامت‌هایی نائل شدیم. از نظر معنوی به فتح الفتوحی نائل شدیم. از نظر روحیه‌ی انقلابی، شهادت‌طلبی، شهامت، شجاعت، سماحت و بزرگی که دنیا در نظر ما خوار شد، قدرت‌ها در نظر ما کوچک شدند، اتّکای به خدا پیدا کردیم. ده سال با شرق و غرب جنگیدیم و وعده‌ی خدا را حق دیدیم. امروز هم در این جنگ باید به آیات قرآن، به مددهای غیبی پروردگار متعال، باورهای خود را تجدید بکنیم. ما تاریخ نمی‌خوانیم. ما قدرت خدا را در دوران دفاع مقدّس یافتیم. ما در طبس دست خدا را دیدیم. ما در خنثی شدن توطئه‌ها دست غیب را دیدیم. ما امام زمان (علیه السّلام) داریم، ما کشتی نجات اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السّلام) داریم. ما دل‌های شکسته‌ی خانواده‌های شهدا و علاقه‌مندان و شیدایان به امام حسین (علیه السّلام) که کشتی نجات است را داریم. ما چه احتیاجی به این گرگ درنده داریم. ما باید از این متنفّر باشیم و از این تحریم‌ها استقبال بکنیم و این‌ها ما را می‌سازد به شرط این‌که مسئولین ما ایمان جبهه‌ای داشته باشند، زیر پرچم ولایت بیایند و با مشکلات جهادگرانه با روحیه‌ی انقلابی روبرو بشوند. مؤمنین از جان گذشته را به خود جذب بکنند، نیروهای انقلابی را دلسرد نکنند، از ادارات بیرون نکنند.

سفارش قرآن و مشی پیامبر و اهل بیت (علیهم السّلام) در عقب‌نشینی نکردن در برابر مستکبر

آن کسانی که مشکل‌گشای جنگ بودند، همان‌ها مشکل‌گشای جنگ اقتصادی خواهند بود (تکبیر) در این مقطع باید همه مسائلی را در رأس امور قرار بدهند؛ ابتدا بازگشت به توصیه‌های قرآنی و مشیء پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و ائمّه‌ی اطهار (علیهم السّلام) در طول زندگی آن‌ها و انبیاء (علیهم السّلام) دائماً با مستکبرین مقابله کردند، عقب‌نشینی نکردند. «فَلا تُطِعِ الْکافِرینَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً کَبیراً»[۱۹] اعراض از کفّار، سازش نکردن با آن‌ها، نترسیدن از آن‌ها که قرآن کریم در سوره‌ی مبارکه‌ی آل عمران دارد بر این‌که بعد از تصویری که از شهدا ارائه می‌کند؛ «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ»[۲۰] بعد آن‌ها مستبشر به راهیان راه شهدا هستند که می‌گویند: «أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ‏َ»[۲۱] به آن‌ها که در خطّ جهاد و شهادت هستند، ایثارگر هستند، سختی‌ها را با جان استقبال می‌کنند، می‌دانند در سختی‌ها چه گشایش‌ها است. «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً»[۲۲] است. در پایان می‌فرماید: خداوند اجر مؤمنین را ضایع نمی‌کند. مؤمنین چه کسانی هستند؟ یکی از خصوصیات آن‌ها این است که «الَّذینَ»[۲۳] آن کسانی هستند که وقتی مردم می‌گویند: «إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ» می‌بینید که این‌ها هم دست شدند، علیه شما توطئه دارند، بیایید کوتاه بیایید، بیایید شعارهای خود را عوض بکنید، بیایید با این‌ها سازش بکنید، آن‌ها می‌گویند: «حَسْبُنَا» خدا ما را کافی است. این‌ها چه کسی هستند که ما از این‌ها حساب ببریم و به خاطر این‌ها از مواضع خود عقب‌نشینی بکنیم. «حَسْبُنَا» آن‌ها می‌گویند: خدا ما را کافی است. آن وقت خدای متعال می‌فرماید: «فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَهٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ»[۲۴] وعده‌ی خدا حق است؛ ما هم با باور «حَسْبُنَا» بگوییم و اعتماد به دین خود داشته باشیم. تکیه‌ی مسئولین ممکلت تقوای شما باشد. «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»[۲۵] خدا بن‌بست‌ها را با کلید تقوا باز می‌کند، کلیدهای دیگر کار نکرد. کلید تقوا است. کلید ولایت است. کلید توسّل است. کلید کار و تلاش جهادگرانه است. کلید گذشتن از رفاه‌طلبی‌ها و اشرافیّت است که می‌تواند این کشور را به همین زودی از همه‌ی کشورهای بزرگ به فضل الهی از نظر علمی، از نظر اقتصادی جلوتر قرار بدهد. قدرت خدا، قدرت لایزال و لا یتناهی است، با خدا باشید که خدا با شما است.

در آستانه‌ی تشکیل دولت جدید و ارائه‌ی کابینه است. من از رئیس جمهور محترم با همه‌ی وجود خود درخواست می‌کنم قبل از آن که رضای حزبی و گروهی یا کسی را در نظر بگیرد، خود را طلبکار بداند، توجّه بکند که «قُلِ اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ»[۲۶] عزّت را خدا داده است، بدهکار خدا هستی، بدهکار کسی نیستی. لذا بدهکاری خود را به خدا و شهدا در اولویت اوّل قرار بده. به قیمت خون شهدا منِ آخوند پشت این تربیون هستم و شمای آخوند در رأس قوّه‌ی اجرایی قرار گرفتید. اگر شهیدان نبودند، اگر انقلاب دینی نبود، دنیا آخوند می‌خواهد چه کار بکند. سیاستمداران پیچیده با همان مد خود می‌آیند بر مردم حکومت می‌کنند. آخوند یعنی مظهر دین‌داری، یعنی مظهر سماجت در تقوا و پاکی و اعتلای دین و نجات بشریّت و نجات جوان‌ها. لذا در معرّفی کابینه افرادی مؤمن، معتقد، ولایت‌مدار و بی‌رنگ، بی‌تعصّب به جناح و گروه؛ متعصّب در اعتقادات حقّه و راه شهیدان را در نظر بگیرند. در این مسئله اگر غیر این بود شما به وحدت نمی‌رسید، نمی‌توانید اعتماد مردم را جمع بکنید، خصوصاً وزارت علوم و وزارت آموزش پرورش. برادران عزیز، آقای رئیس جمهور محترم این دین امانت است، این انقلاب امانت است، این قرآن امانت است، این عترت امانت است و این جوان‌ها امانت ما هستند؛ کسانی را بگذارید که دغدغه‌ی دین و اخلاق داشته باشند، دغدغه‌ی استقلال و پیشرفت این مملکت را در رأس امور داشته باشند و بدانید «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُم‏»[۲۷]

دو پیروزی جهان اسلام در لبنان و یمن

خدای متعال در این ایام دو خوشحالی به جهان اسلام ارزانی داشت؛ من هر دو را تبریک می‌گویم و مراتب سپاس خود و عزیزان را به پیشگاه خدا تقدیم می‌دارم. یکی مسئله‌ی پیروزی جدید حزب الله که بعد از جریان جنگ ۳۳ روزه که این اسرائیل غاصب طعم تلخ شکست را چدید و اسطوره‌ی شکست ناپذیری آن‌ها باطل شد و این سحر را باطل کردند، فتح عرسال در مرزهای سوریه و لبنان. این جزء پیروزی‌های استراتژیک بود و چیزی بود که اسرائیل، آمریکا، عربستان سعودی همه‌ی حامیان النّصره بینی آن‌ها به خاک مالیده شد (مفتضح شدند) و روزنه‌های امید آن‌ها بسته شد، این را تبریک عرض می‌کنم.

مردم یمن هم در اوج گرفتاری هستند امّا این مقاومت کرامت الهی است، به این‌ها داده شده است. این‌ها هم موشکی با برد ۱۴۰۰ متر را با نشان‌گیری دقیق بحمدالله به هدف زدند و یک رویکرد جدیدی است که مقاومت زاینده است، پیروزی از آن یمن و مقاومت است و آمریکا و اذناب او رو به افول هستند و به همین زودی إن‌شاءالله شکست‌های دیگری را خواهند داشت.

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ * بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ * وَ الْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی‏ خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ».


[۱]– سوره‌ی طه، آیات ۲۵ تا ۲۸٫

[۲]– الکافی، ج ۳، ص ۴۲۲٫

[۳]– سوره‌ی یوسف، آیه ۹٫

[۴]– سوره‌ی حمد، آیه ۵٫

[۵]– سوره‌ی نور، آیه ۳۵٫

[۶]– سوره‌ی مجادله، آیه ۷٫

[۷]– سوره‌ی آل عمران، آیه ۱۴٫

[۸]– سوره‌ی نساء، آیه ۴۳٫

[۹]– سوره‌ی عنکبوت، آیه ۴۵٫

[۱۰]– سوره‌ی حجر، آیه ۹۹٫

[۱۱]– سوره‌ی تکاثر، آیات ۵ و ۶٫

[۱۲]– سوره‌ی عنکبوت، آیه ۴۵٫

[۱۳]– الکافی (ط – الإسلامیه)، ج ‏۲، ص ۴۹۶٫

[۱۴]– سوره‌ی نساء، آیه ۴۳٫

[۱۵]– تفسیر الصافی، ج‏۱، ص ۸۴٫

[۱۶]– مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ‏۱۲، ص ۱۷۳٫

[۱۷]– بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج ‏۹۹، ص ۲۶۷٫

[۱۸]– الکافی (ط – الإسلامیه)، ج ‏۱، ص ۲۱۸٫

[۱۹]– سوره‌ی فرقان، آیه ۵۲٫

[۲۰]– سوره‌ی آل عمران، آیه ۱۶۹٫

[۲۱]– همان، آیه ۱۷۰٫

[۲۲]– سوره‌ی شرح، آیه ۶٫

[۲۳]– سوره‌ی آل عمران، آیه ۱۷۳٫

[۲۴]– همان، آیه ۱۷۴٫

[۲۵]– سوره‌ی طلاق، آیه ۲٫

[۲۶]– سوره‌ی آل عمران، آیه ۲۶٫

[۲۷]– سوره‌ی محمد، آیه ۷٫


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%a7%db%8c%d9%86-%d8%aa%d8%ad%d8%b1%db%8c%d9%85%e2%80%8c%d9%87%d8%a7-%d9%86%d9%82%d8%b6-%d8%b1%d9%88%d8%ad-%d9%88-%d9%be%db%8c%da%a9%d8%b1%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%ac%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b3%d8%aa/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.