«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏».[۱]

«الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبَنَا حَبِیبَنَا شَفِیعِ ذُنُوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّه بَقِیَّهَ اللَّهِ فِی الْعَالَمِینَ أَرْوَاحَنَا فَدَاهُ وَ رَزَقَنَا اللَّهُ الرّضاهُ وَ اللَّعْنُ عَلِیِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».

«أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ»Sadgihi-NamazJome13961218-ThaqalainSite (1) 

تقوا زمینه‌ی رسیدن به سعادت الهی  

تقوا زمینه‌ی جلب رضای خدا و جذب عنایت و رحمت حق تعالی است. بی‌تقوایی، خدا فراموشی، دنیا و آخرت انسان را تاریک می‌کند. برای انسان مشکل ساز است. فرمود: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَهً ضَنْکاً‏».[۲]

هر کسی خدا را از یاد برد خدا زندگی او را در تنگنا قرار می‌دهد. پول برای او گشایش نمی‌آورد. مقام و موقعیّت برای او آسایش و آرامش همراه ندارد. گره‌ای بر گره‌های باطنی می‌افزاید. انسان بی‌خدا همواه در تنگناهای زندگی سرگردان است، امّا تقوا مشکلات را آب می‌کند. «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْراً».[۳]Sadgihi-NamazJome13961218-ThaqalainSite (8) 

سه چیز که در هر کسی باشد منافق است!

 تقوا در سه جبهه خیلی مؤثّر است. هم در رشد فردی، هم در انسجام خانوادگی و هم در ترقّی اجتماعی. یکی صداقت است، دوم امانت است و سوم وفا به وعده‌ها، قرارها، امضاها، پایبند بودن به قراردادها، تعهّدات است. اگر در این سه زمینه کسی اهل مراقبه نبود در روایت داریم که «ثَلَاثٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ‏»[۴] او منافق است «وَ إِنْ صَامَ وَ صَلَّى» روزه هم بگیرد، نماز هم بخواند او نمره ندارد، منافق است. ۱- «وَ إِذَا حَدَّثَ کَذَبَ»[۵] کسی در مقام گفتار دروغ می‌گوید. آدمی که زبان او به دروغ آشنا است منافق است. «مَنْ إِذَا ائْتُمِنَ خَان‏» کسی که امانت‌های اجتماعی، امانت‌های سیاسی، امانت‌های فردی به او سپرده می‌شود، ولی او به پست خود خیانت می‌کند. مسئول است، مدیر است، رئیس است، امّا به دنبال کار خود است. کاری به لوازم آن سمت ندارد یا دست او باز است و افراد خائن را در سمت‌ها می‌گمارد. چون فامیل او است، چون جزء جریان او است. فکر نمی‌کند از عهده‌ی این کار برمی‌آید یا نه. به تقوای او فکر نمی‌کند که این فردا ممکن است با سرنوشت یک مملکت بازی کند. آیا به قراردادهایی که با کمپانی‌های خارجی انعقاد می‌کند اعتمادی است یا نه؟ کسی که به امانت خیانت می‌کند که در رأس امانت‌ها این پست‌ها و مسئولیّت‌های کشورداری و سیاسی است. «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها»[۶] در این آیه‌ی کریمه سفارش ذات احدیّت این است که امانت را به اهل آن بدهید. یک امانت مطلق داریم که اهل و نااهل ندارد. همه مکلّف هستند که اگر از هر کسی سرّی به امانت دارند، مالی به امانت دارند، ارضی به امانت دارند، منزلی به امانت دارند باید امین باشند، خائن نباشند؛ خدا خائن را دوست ندارد.Sadgihi-NamazJome13961218-ThaqalainSite (15)

امّا این‌جا اهل را مطرح فرموده است. «أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها» بر حسب روایت این مسئله ولایت است، حکومت است، منصب‌های حکومتی است. کسانی که دقّت در عزل و نصب نمی‌کنند و اشخاصی را که صلاحیّت لازم را ندارند را به سرنوشت مملکت مسلّط می‌کنند علامتی از نفاق در این‌ها است. نکته‌ی سوم قول‌هایی که پدر به فرزند خود می‌دهد، مسئول به زیر مجموعه‌ی خود می‌دهد، رئیس به مرئوس خود می‌دهد. وعده‌هایی که انسان‌ها می‌دهند، اگر دیگر اعتمادی به وعده‌ها نیست و هیچ کسی به وعده‌ها اطمینان ندارد، این جامعه جامعه‌ی نفاق است. فردی که از تعهّدات خود تخلّف دارد منافق است. پناه به خدا می‌بریم.

میلاد مسعود فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها، بزرگ انسان عالم آفرینش، بزرگ الگوی موحّدان عالم، بزرگ مادر روزگار، الگوی همسرداری، اسوه‌ی فرزند داری و تربیت اولاد، قهرمان میدان نیایش و عبادت، پهلوان میدان صبر، بزرگ انسان کار و تلاش برای گرم کردن زندگی، بزرگ عنصر قناعت، زهد و ایثار و بزرگ پرچمدار جنگ نرم و مقابله با نفاق و بزرگ قربانی راه حکومت اسلامی و ولایت علوی حضرت زهرای مرضیّه سلام الله علیها و ولادت فرزند شایسته‌ی این بانو، بزرگ فقیه، بزرگ حکیم، بزرگ عارف، بزرگ سیاست مدار، ابر مجاهد، یگانه‌ی عصر خود، اعجوبه‌ی دوران، بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، امام راحل عظیم الشّأن را به محضر شریف امام زمان ارواحناه فداء و همه‌ی آزادگان عالم، جهان اسلام و جهان مستضعفان، ملّت عظیم پیرو امام راحل و دلداده به حضرت صدّیقه‌ی طاهره سلام الله علیها و نمازگزاران عزیز جمعه تهنیّت و تبریک عرض می‌کنم.

حضرت فاطمه سلام الله علیها جلوه‌ی جمال و جلال الهی

فاطمه‌ی زهرا علیها سلام انسان کامل است، اسم اعظم است، جلوه‌ی جلال و جمال الهی است. مأموریّت حضرت صدّیقه‌ی طاهره سلام الله علیها تجلّی عبودیّت محض است که شما هر جای زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها را ببینید می‌بینید که همه جا بنده است و از ما سوی الله آزاد است. بانوی آزاده‌ای که همه‌ی وجود او ذوب در ذات احدیّت است. لذا صفات حضرت زهرا سلام الله علیها مانند کفوّ او، همتای او امیر المؤمنین علیه السّلام صفات متضادّی است. در مادری، در عواطف همسرداری یک چشمه‌ی زلال و جوشان است. مظهر محبّت است، ولی در حضور در جبهه‌ی جنگ، در معالجه‌ی پدر مجروح خود در جنگ احد، در همراهی با همسر رزمنده‌ی خود که شمشیر حضرت امیر علیه السّلام را فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها شستشو می‌داد. در خانه‌داری، در رضای به قضای الهی، در تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها و در نیایش و دعا به همه‌ی شیعیان خود تا قیامت به فرزندان خود سلام ابلاغ کردند و همه‌ی انسان‌های موحّد فرزندان فاطمه سلام الله علیها هستند. او امّ الکتاب است، او امّ ابیها است و پدر او، پدر امّت است. پس او مادر امّت است و سلام او در طول تاریخ به همه‌ی ما گوارا و مبارک است. حضرت صدّیقه‌ی طاهره سلام الله علیها الگوی همه‌ی انسان‌هایی است که به ارزش انسانی می‌اندیشند، عطش آدم شدن دارند. «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها»[۷] حضرت زهرا سلام الله علیها مُعَلَّم خدا است، محدّثه است. صاحب مصحف است. همه‌ی اخبار غیب را می‌داند و خدا به او ارائه کرده است. امین وحی، سیّد ملائکه بر قلب فاطمه سلام الله علیها نازل می‌شود و کاتب فاطمه امیر المؤمنین علیه السّلام است که کاتب قرآن و کاتب وحی الهی است.

لذا «امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَک‏».[۸] بی بی عالم مصائب فرزندان خود را تا قیامت دیدند و دانسته‌اند، با خبر بودند، ولی پذیرفتند. هم مصائب خود را پذیرفتند و هم محنت‌هایی که در سنگرهای مبارزه، موالیان آن‌ها تا روز قیامت و فرزندان معصوم آن‌ها در این انقلاب‌های خونین تحمّل کردند را می‌دانست و با علم به این‌ها وارد عرصه شد و او راضیّه و مرضیّه بود. هم از حوادث و رخدادها خم به ابرو نیاورد و هم خدا از او راضی بود. «یَا فَاطِمَهُ إِنَّ اللَّهَ یَرْضَى لِرِضَاکِ وَ یَغْضَبُ لِغَضَبِک».[۹]Sadgihi-NamazJome13961218-ThaqalainSite (14) 

حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها والاترین اسوه و الگوی زنان در زندگی

 در این راستا عرض می‌کنیم که برای بانوان حضرت صدّیقه‌ی طاهره الگوی خاص است. به بانوان درس مادری، درس همسری، درس خانه داری، درس اقتصاد مقاومتی، درس همراهی با یک رزمنده‌ی همسر تا جبهه‌ی جنگ می‌دهد. هم در جبهه‌ی خانه علی علیه السّلام را یاری می‌دهد و مشک به دوش می‌گیرد و هم تا کوه اُحد برای مدد رساندن به این رزمندگان و همسر رزمنده‌ی خود حضور فیزیکی پیدا می‌کند و بعد از رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم هم یک امّت است. یک قشون پایان ناپذیر است. حضرت زهرای مرضیّه در صحنه‌ی سیاسی به امیر المؤمنین علیه السّلام و حکومت اسلامی مددهایی کرد که ما ثمر آن را به دست امام راحل چیدیم و میوه‌ی شیرین آن عاید ما شد. حضرت زهرا سلام الله علیها کوثر است. این چشمه‌ی انقلاب حضرت زهرا سلام الله علیها پایان ندارد. همچنان نیروخیز است، حکومت ساز است، نفاق ستیز است. افشاء چهره‌های نفوذی‌ها است و بی‌بی‌ عالم در این راستا در صحنه‌ی تاریخ تا ظهور امام زمان علیه السّلام حضور معنوی دارند. تابلو هستند، فلش هستند، پرچم‌دار هستند و امام راحل رضوان الله تعالی علیه به مادر خود تأسّی کردند و امام زمان ارواحناه فداء هم وقتی تشریف می‌آورند…

 فرمود: «وَلی فی إبنَهِ رَسولِ اللّه أُسوَهٌ حَسَنه» حجاب فاطمه، عفّت فاطمه، نامحرم گریزی فاطمه، آنچنان ابهّتی دارد که وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها را می‌دیدند مسئله‌ی جنسیّت زنانگی به ذهن کسی نمی‌آمد. گویا جلال و نبوّت و عظمت رسالت را در قیافه‌ی حضرت زهرا سلام الله علیها تماشا می‌کردند. سراسر وجود جلال بود، ابهّت بود، وقار بود. از این جهت دارد بر این‌که «مِشْیَتَهَا مِشْیَهُ رَسُولِ اللَّه‏»[۱۰] وقتی راه می‌رفت هر کسی می‌دید کیفیّت راه رفتن پیغمبر خدا را تداعی می‌کرد. نه تنها مشیّت به معنی راه رفتن است، بلکه سبک زندگی او، مبارزات او، جنگ او، صلح او، محبّت او، حبّ فی الله او، شدّت بر کافرین و منافقین در وجود حضرت زهرا سلام الله علیها موج می‌زد و آیینه‌ی تمام نمای جلال الله و جمال الله بوده است.Sadgihi-NamazJome13961218-ThaqalainSite (13)

بانوان تاریخ ساز و شهید پرور ایران اسلامی

امروز زنان ایرانی که در میان دو جریان تاریخی یک جریان با تعریف قالباً شرقی به تعبیر حضرت آقا رهبر بزرگوار ما که زن یک موجودی در حاشیه و بی‌تأثیر در ساختن تاریخ است و یک الگوی غربی یا زن با تعریف غربی که زن یک عنصر بازیچه، عروسک هوس بازان و بلهوسان و سبب رواج کالای سرمایه داران زالو صفت است. یک موجودی که مأموریّت او این است که وضعیّت خاص زنانگی که گوهر او را تشکیل می‌دهد بر انسانیّت غلبه کند و جنس مرد را در هوس آن هیجانی کند.

بین این دو خدای متعال حضرت زهرا سلام الله علیها را، خدیجه‌ی کبری سلام الله علیها را، زینب کبری سلام الله علیها و دیگر بانوان با عظمتی که اسلام به وجود آن‌ها افتخار می‌کند و ما به وجود آن‌ها می‌بالیم، آن‌ها زنان ایرانی ما را آنچنان در تراز انقلاب و شهداء قرار دادند که هم در معرکه‌های جهاد شهدای زیادی از زنان داریم و هم بانوانی که حجاب دارند، اصالت دارند، خانواده‌دار هستند، مایه‌ی گرمی کانون خانواده هستند. دامن آن‌ها فقیه پرور است، شهید پرور است، دانشمند پرور است، مدیر پرور است. هم در صحنه‌های سیاسی و انقلابی دوشادوش مردان همانند حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها ایفای نقش می‌کنند و هم در محراب عبادت به مقام عرفان می‌رسند. این بانوی اصفهانی هم در بعد فقاهتی و هم در بعد عرفان جزء سرآمدهای زمان ما بود.

 امروز در عرصه‌های علمی، پژوهشی، طبّی و عرصه‌های مختلف معرفتی گاهی بانوان ما بر مردان ما پیشی می‌گیرند و این هنر انقلاب است، هنر امام راحل است، هنر این رهبری پیامبر گونه‌ی آمیخته‌ی با حکمت است. از این جهت ما به بانوان کشور خود هم مباهات می‌کنیم و هم روز زن را، روز حضرت زهرا سلام الله علیها را، روز مادر را تبریک عرض می‌کنیم.Sadgihi-NamazJome13961218-ThaqalainSite (12)

مادر؛ جلوه‌ی ربوبیّت، خلاقیّت و صفات جمال الهی

بعد از مقام ربوبیّت که از شئون ربوبیّت مسئله‌ی نبوّت و امامت هم است، مقامی به درجه‌ی مقام مادری نمی‌رسد. مادر جلوه‌ی ربوبیّت است. مادر جلوه‌ی خلاقیّت است. مادر جلوه‌ی صفات جمال خدا است همانند ودود، رئوف، رحیم. این‌ها جلوه‌هایی است که در مادر دیده می‌شود و مادر بالاترین جایگاه و مقام را دارد و لذا قرآن کریم فرمود: «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَهِ»[۱۱] انسان هر قدر مقام و موقعیّت پیدا کند به مادر که می‌رسد باید بر فراز مادر پرواز نکند. جناح خود را خفض کند. مادر بالاتر از او است.. پدر و مادر هر دو کرامت دارند، ولی مادر در اسلام جایگاه خاصّ خود را دارد. در مقابل این الگو، الگوی غربی زنان است که مایه‌ی شرمندگی است. مدّتها پرده پوشی کردند و زنان دنیای شرق را فریفتند که زنان غربی آزاد هستند، راحت هستند. امروز شما از زبان زنان مسئول در کشورهای دست اوّل اروپایی که این‌ها مدّت‌ها در عرصه‌ی تبلیغ گوش فلک را کر کردند که زنان را آزاد کردند. حالا خود زنانی که صاحب سمت هستند از خشونت جنسی و غیر جنسی مردان در ادوار گذشته دارند می‌نالند. زن غربی امروز هیچ جایگاهی از هویّت انسانی برای خود احراز نمی‌کند. احساس حقارت می‌کند. در مقابل خشونت مردان ترسو است، ابتکار عمل ندارد. هم خشونت در خانواده‌های غربی و هم در میان مسئولین و زیر مجموعه‌هایی که زنان را تشکیل می‌دهند.Sadgihi-NamazJome13961218-ThaqalainSite (11)

مسئله‌ی ازدواج و تلاش برای رفع موانع آن

این‌جا مناسب است خبری را که در هفته‌های قبل از رسانه‌ها شنیدید. نخست وزیر انگلیس وزیری را به کابینه معرّفی کرد به نام وزیر تنهایی! از این جمعیّت ۵۴ میلیونی انگلستان، ۹ میلیون افراد تنها زندگی می‌کنند؛ نه همسری، نه فرزندی، نه انیسی، نه مونسی، این‌ها گاهی در اثر نداشتن کسی که با او همدردی کنند پیش طبیب می‌روند. با این‌که مریض نیستند، ولی پول می‌دهند که او زمینه بدهد و این افراد چند کلمه‌ای حرف بزنند.

 از این مسئله ناگوارتر و فاجعه آمیزتر این است که نسل بشر به مرور منقرض می‌شود. ازدواج دارد کمرنگ می‌شود. در جامعه‌ی غربی ازدواج با حیوانات دارد باب می‌شود. عکس‌های آن را بعضی جراید انداختند. به سگ لباس عروس می‌پوشانند و با او عروسی می‌‌کنند. با اسب عروسی می‌کنند. با همجنس عروسی می‌کنند. لذا رشد جمعیّت در دنیای غرب منفی است و اگر با این روند پیش برود در آینده‌ بساط بشریّت برچیده می‌شود.Sadgihi-NamazJome13961218-ThaqalainSite (10)

درورد بر اسلام، سلام بر شریعت انور، سلام بر فاطمه سلام الله علیها و فرزندانش علیهم السّلام که یکی از افتخارات حضرت زهرا سلام الله علیها «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَر»[۱۲] است. این «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَر» حضرت زهرا حکمت است، خیر کثیر است «وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَهَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثیراً»[۱۳] و حکمت همان بهشت است. «أَنَا مَدِینَهُ الْحِکْمَهِ وَ هِیَ الْجَنَّهُ وَ أَنْتَ یَا عَلِیُّ بَابُهَا»[۱۴] حضرت زهرا سلام الله علیها مطلق خیر است، هیچ شرّی در وجود او نیست و حضرت زهرا نسل کثیره است. کسانی که دل به حضرت زهرا سلام الله علیها دادید، مسئله‌ی ازدواج را جدّی بگیرید. موانع ازدواج را رفع کنید. نسل کثیر داشته باشید. آن‌ها چون اعتقادات سست دارند و الگویی مثل فاطمه سلام الله علیها و علی علیه السّلام ندارند، باید در حدّ حیوان و سگ تنزّل کنند و با آن‌ها زندگی کنند. ولی شما خانواده هستید. با جمعیّت هستید، انبوه، با رونق و گرم که قشون برای اسلام و امام زمان علیه السّلام تدارک ببینید و این کار رسانه‌ها، کار رسانه‌ی ملّی، صاحبان قلم، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، دانشجویان عزیزی که تعهّد آن‌ها به انقلاب و ولایت جزو تعهّدات برجسته است. دست به کار شوید و مسئله را جدّی بگیرد و طرح‌های نو در اندازید و امام زمان علیه السّلام خود را خشنود کنید. این‌که می‌بینید دنیا با همه‌ی امکانات فرهنگی خود برای رخنه در خانواده‌ی ایرانی تلاش می‌کند که خانواده‌ی ما هم مثل خانواده‌ی غربی‌ها شود. این سلول اوّلیّه‌ی جامعه تضعیف شود، بیمار شود، از هم بپاشد که اگر خانواده‌ از هم پاشید جامعه از هم پاشیده است. در این راستا خیلی کار کردند، وعده‌ها داده بودند.Sadgihi-NamazJome13961218-ThaqalainSite (9) 

حجاب؛ نشانه‌ی عزّت اسلامی و هویّت دینی بانوی مسلمان

 امّا الحمدلله دیدید که در زمینه‌ی حجاب دیروز یک بخشی از   نایب امام زمان علیه السّلام، رهبر عزیز ما را مشاهده کردید که بیرونی‌ها با همه‌ی تبلیغات بسیار حجیم خود از زمان رضا خان، سر نیزه و پسر رضا خان تحمیل فرهنگی در مورد حجابی کردند که زن‌های ایرانی قبل از اسلام محجّبه بودند، چادر جزء افتخارات ایرانی است. به تخت جمشید مراجعه کنید، عکس‌هایی که در آن‌جا از بانوان ایرانی ثبت است ببینید که همه با حجاب است. بی‌حجابی تحمیل است. عجب از بعضی خواص است. ما چطور به این‌ها خواص بگوییم. بعضی از کسانی که پدران آن‌ها جزء مدافعین حجاب بودند و در دین شاخص بودند، می آیند و حرف‌هایی می‌زنند، در حالی که مسئله‌ی بی‌حجابی برای ایران تحمیل است، برای مسلمان تحمیل است و حجاب‌های برای بانوی اسلامی کرامت است، صیانت است، عزّت است، سنگر است و دژ است و نشانه‌ی استقلال فرهنگی و هویّت دینی و اصالت ملّی است. ما به حجاب بانوان خود افتخار می‌کنیم و نسبت به بی‌حجابی تحمیلی از عمق جان نفرت داریم و می‌گوییم ملّت ایران همین‌طور که تاکنون امتحان خود را داده است، حال که این همه شهید دادند، زیر بار تحمیل بی‌حجابی و بد حجابی نخواهند رفت.Sadgihi-NamazJome13961218-ThaqalainSite (7)

من در همین‌جا به بعضی از مسئولین تذکّر می‌دهم. در مجالسی که تشکیل می‌شود، هم در سفری که به کرمانشاه داشتیم امام جمعه‌ی محترم آن‌جا شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها مجالسی برگزار کردند که در تراز انقلاب و شهداء و ملّت عظیم الشأن ما نبوده است و هم در تهران گرچه مسئولین عذر خواهی کردند و گفتند در جریان نبودند، ولی مواظبت کنند. کار را به دست کسانی ندهند که بعد مجبور به عذرخواهی شوند. این‌طور مسائل که حالا دیدید حضرت آقا هم به تأسّی از امام راحل رضوان الله تعالی علیه با چه استحکامی، با چه بیان لطیفی مطالب را بیان کردند. همه مسئولین ما، ادارات ما، صدا و سیمای ما، جراید ما بیایند برای خدا از حضرت زهرا سلام الله علیها الگو بگیرند و برای درس گرفتن از حضرت زهرا سلام الله علیها و تقرّب به ساحت مقدّس این بانو که شفیعه‌ی روز جزاء است، از این به بعد عوض ایجاد شبهه و فرافکنی این خانواده را تحکیم کنند و نگذارند بنای مستحکم خانواده از هم بپاشد و جوان‌ها را به متانت و دوری از ابتذال دعوت کنند.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد الحَمدُلله رَبِّ الْعَالَمِینَ».Sadgihi-NamazJome13961218-ThaqalainSite (6) 

«أُوصِیکُمْ وَ نَفْسِی بِتَقْوَى اللَّه‏»

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ * إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فی‏ دینِ اللَّهِ أَفْواجاً * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کانَ تَوَّاباً».[۱۵]

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللََّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاهُ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ وَ آلِهِ الْأَطْیَبِینَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ خَاتَمِ الْأَنْبِیَاءِ وَ عَلَی عَلِیٍّ سَیِّدِ الْأَوْصِیَاءِ وَ عَلَی فاطِمَه سَیِّدَهٍ النِّسَاءِ وَ عَلَیَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ وَ عَلَی سَادَاتِ الْمُسْلِمِینَ عَلِیِّ بنِ الْحُسَیْنِ وَ مَحَمَّدِ بْنِ علیٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ موسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلیِّ بْنِ مُوسی وَ مُحَمَّدِ بْنِ علیٍّ و علیِّ بنِ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ وَ الْخَلَفِ الصَّالِحِ الحُجَّهِ القَائِمِ وَ حُجَجِکَ عَلَی عِبادِکَ و أُمَنَائِکَ فِی بِلَادِکَ بِهِم».

«أُوصِیکُمْ وَ نَفْسِی بِتَقْوَى اللَّه‏».Sadgihi-NamazJome13961218-ThaqalainSite (5)

توبه و استغفار از گناهان

شما بزرگواران را، خوبان را، مؤمنان را، امینان را، انقلابیّون را، خدا جویان را و نفس ضعیف خود را به پناهندگی در سنگر تقوا و دین مداری و خداترسی توصیه می‌کنم و از ارتکاب گناه و آلوده بودن به رذایل اخلاقی رفعاً و دفعاً تحذیر می‌کنم. آن کسانی که آلوده نیستند پناه به خدا ببریم که دست ما را بگیرد تا نیفتیم. آن کسانی که مشکلاتی دارند خدا توبه پذیر است و چه جایی بهتر از نماز جمعه. کجا این‌قدر جمعیّت برای شما پیدا می‌شود. «یَدُ اللّهَ مَعَ الجَماعَه»[۱۶] هر چقدر جمع بیشتر باشد رحمت خدا بیشتر بر آن جمع نازل است. توبه کنید، از گناهان زبانی، از عصبانیّت‌های بی‌جا، از نیش زدن‌ها، از کم گذاشتن در حقوق، از ناسازگاری‌های خانوادگی، از کم حوصلگی‌ها و از ندانم کاری‌ها و گیر دادن‌ها. عمر مثل یخ آب می‌شود. اگر استفاده نکردیم از دست ما رفته است. خدا نکند فقیر از دنیا برویم. آمدیم که این‌جا یک چیزی ذخیره کنیم و به آن عالم ببریم. این‌جا محلّ گذر است و مرگ حق است و زندگی ابدی در پیش داریم. تمام نمی‌شود، میلیارد سال نیست. می‌رویم و دیگر برنمی‌گردیم. عالم آخرت خود را جدّی بگیریم و مواظب شئون زندگی خود، خورد و خوراک خود، رفت و آمد خود، اظهارات خود، داوری‌های خود باشیم.Sadgihi-NamazJome13961218-ThaqalainSite (4)

بنی صدر؛ از عبرت‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران

در این خطبه چند نکته به اختصار عرض می‌کنیم. یکی این‌که ۱۴ اسفند مسئله‌ی بنی صدر فراری مطرح است و یکی از عبرت‌های تاریخ انقلاب قضیّه‌ی بنی صدر است. بنی صدر سر سفره‌ی امامت و ولایت آمد، سر سفره‌ی خون شهیدان آمد. بالاخره آراء مردم را به هر کیفیّتی بود جلب کرد. رأی آوردن هیچ ملاک نیست و شما نمونه‌های فراوان در این مملکت فراوان دیدید. امّا به محض این‌که سکّان مملکت را در اختیار گرفت، خزانه‌ی مملکت در اختیار او بود، فرماندهی کلّ قوا به او سپرده شد «کَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغى‏ * أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‏»[۱۷] طغیان کرد. خود را از بدنه‌ی مردم انقلابی و حزب اللّهی شهادت طلب جدا کرد. مشتی غرب‌گرا دور او را گرفتند و سوت و کف زدند و او هم برای راضی کردن آن‌ها به متن مردم که این‌ها در همه‌ی خطرات سینه سپر کردند، جوان دادند، خود آن‌ها خط شکن هستند بی‌اعتناء شد و آن‌ها را مردم دید و دیدید که هر کسی از پرچم ولایت فاصله بگیرد که پرچم ولایت…، ولایت در اسلام هم مظهر دیانت است و هم مظهر جمهوریّت است. ولیّ فقیه در اسلام بلندگوی مردم است، حامی مستضعفان است، دلسوز توده‌هایی است که نیاز به حمایت دارند و از متن آن‌ها برخواسته است و هیچ‌گاه از توده‌ی مردم جدا نمی‌شود. لذا مسئله‌ی ولایت هم مردمی بودن است و هم متدیّن بودن است. کسی که از ولایت جدا می‌شود هم مردمی نیست و هم متدیّن نیست.

لذا این نکته باید برای همه‌ی مسئولین باشد که هر از چندگاهی با خدا خلوت کنند و ببینند که عوض نشده‌اند. کجا بودند و الآن کجا هستند. چه کسانی دور آن‌‌ها بود و الآن با چه کسانی دارند کار می‌کنند. این کسانی که برای آن‌ها سوت و کف می‌زنند آیا دوست هستند یا دشمن هستند؟ با خارجی‌ها در چه وضعی هستید؟ اگر محاسبه‌ای نداشته باشیم گرفتار سرنوشت بنی صدر می‌شویم که جزء افسانه‌های تاریخ شد و تمام شد و رفت. یک روزی دور او خیلی شلوغ بود، خیلی برو و بیا داشت، ولی امروز هیچ جایگاهی ندارد.Sadgihi-NamazJome13961218-ThaqalainSite (3)

درس اخلاق و فداکاری در جبهه‌های جنگ

مسئله‌ی راهیان نور را داریم که این جبهه‌ی هشت و اندی سال یک مقطع تاریخی نیست، یک کلاس دایری است که این کلاس با حضور شهیدان ما رونق گرفت و نفس امام رضوان الله تعالی علیه معلّمان زندگی را در کلاس جبهه‌ تربیت کرد و وضعیّت آن‌ها، روحیّه‌ی آن‌ها، تحجّد آن‌ها، ایثار آن‌ها، داوطلبی آن‌ها برای خط شکنی ظرفیّت‌ها، نترسیدن آن‌ها از تحریم در آن شرایط بسیار سخت که هشت سال جنگ کردند با نظام نه تنها مقابله نکردند، طلبکاری نکردند، بلکه گاهی بعضی از جوان‌هایی که رفتند -حضرت آقا در جمع کارگران فرمودند- کارگرانی که نیاز به مزد روزانه‌ی خود داشتند، ولی اسلام و کشور را که در خطر دیدند و رفتند.

 لذا جریان جبهه یک کلاس مستمر است، یک قانون است، یک درس اخلاق است، یک درس سیاست است. یک درس زهد است، درس ایثار است. همین‌گونه‌ که حضرت زهرا سلام الله علیها خورشید همیشه تابان است، حضرت زینب خورشید همیشه تابان است، شهدای ما و دوران دفاع مقدّس ما هم خورشید‌های هدایت هستند و این‌ جوان‌های عزیز ما که -گاهی خود ما هم توفیق داشتیم و در جمع آن‌ها مشرّف بودیم- به مناطق جنگی رفتند. این کسانی که جنگ را ندیدند در آن‌جا خاطرات جنگ برای آن‌ها تداعی می‌شود و آن کسانی که آن دوره را دیدند یا نوشتند برای آن‌ها بازگو می‌کنند و آن‌ها با ذخایر فراوان معنوی برمی‌‌گردند.

نکته‌ی دیگر مسئله‌ی جشن عاطفه است. پایان سال است و الآن هم که آدم در خیابان می‌رود این ترافیک نشان می‌دهد که تکاپو است. آخر سال دارند برای اوّل سال خرید می‌کنند. بدانید در جمع شما عزیزان و بزرگوار، از فامیل و همسایه تا حاشیه نشین‌های این مرز و بوم و تا زلزله‌ زده‌ها، ما همه جا اشخاصی داریم که این‌ها آهی در بساط ندارند ولی فرزند دارند، عاطفه دارند. شرمنده‌ی زن و بچّه هستند. بعضی‌ها به دلیل مقروض بودن، به دلیل بدهکار بودن دیه در زندان گرفتار هستند. خانواده‌ای سرپرست ندارد. لذا در این جشن عاطفه‌ها کم نگذارید «إرحَموا تُرحَموا»[۱۸].

رهبر معظّم انقلاب حفظه الله؛ مایه‌ی عزّت و اقتدار انقلاب اسلامی ایران

مسئله‌ی چهارشنبه سوری که اسلام ما با سنّت‌های ملّی هیچ وقت مقابله نکرده است، ولی تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کرده است. آنچه را که دشمن برای ما خطّ و نشان می‌کشد، ماه دی آن شورش را به پا کردند و برای بهمن نقشه کشیدند، برای اسفند هم نقشه‌ی دیگری کشیده بودند. این بصیرت، این عنایت خدا، این نظر امام زمان علیه السّلام به این مردم، این اصالت، این غیرت، این رهبری بی‌نظیر که در دنیا کسی چنین رهبری سراغ ندارد. خدا گواه است که هم امام نقطه‌ی عطف است و هم این رهبری عزیز ما عمود امنیّت است، عمود خیمه‌ی استقلال و عزّت است. حکیم است. هدایت‌گر بصیر است. «طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّه‏»[۱۹] داروها را آماده دارد. تمام سخنان او نو و نسخه‌ای است که منطبق با دردها عرضه می‌کند. شیرازه را حفظ کرده است، بصیرت‌ها را تقویت می‌کند، آینده را بهتر از گذشته می‌داند.Sadgihi-NamazJome13961218-ThaqalainSite (2)

 عزیزان ما، مسئولین نظام، شما هم مثل مردم زیر این پرچم افتخار کنید و به خود ببالید. به یک چنین رهبری که سیم او وصل است و حواس او به عائله‌ی خدا است، خودی ندارد، خودیّتی ندارد. همه‌ی زندگی او دین او است و مردم او است. ما از این درس بگیریم که چگونه این توطئه‌های عظیم جهانی که از نظر علمی برای آن‌ها کاملاً جا افتاده بود، همه را خنثی کرد. لذا مسئله‌ی چهارشنبه سوری إن‌شاءالله بعضی‌ها که توجّه ندارند بدانند که هم امنیّت روانی جامعه را به هم نریزند و هم جان خود را که همه ساله در این آتش سوزی‌ها و انفجارها چه جوان‌هایی سلامت خود را از دست می‌دهند. پیش خدا این‌طور می‌میرند، جوابی پیش خدا ندارند. دارند با یک گناهی می‌روند که توبه‌ای هم در آن نیست. صدا و سیما در این جهت کار کرده است، ولی بیشتر باید کار کند و حواس‌ها جمع باشد.

برخورد قاطعانه‌ی رهبر انقلاب با دخالت‌های نا بجای آمریکا در منطقه

آخرین عرض ما سفر وزیر امور خارجه با آن مواضع معاندانه‌ای بود که با نظام ما، با دفاع موشکی ما، با حضور منطقه‌ای ما، با اقتدار منطقه‌ای ما داشت که بالاخره به ایران آمد و جواب‌های مناسبی هم دریافت کرد، امّا این‌که او دلّال آمریکا شود و به ما بگوید که شما در منطقه باید از ما اجازه بگیرید. حضرت آقا چه حکیمانه و زیبا فرمودند که منطقه به شما چه ربطی دارد؟! آمریکا در هر جایی حضور داشته است حضور فتنه گرانه بوده است. او در این‌جا حضور داشته باشد، ولی ما با همسایه‌های خود ارتباط نداشته باشیم. ما در این جهت تاکنون اجازه‌ی مداخله به احدی ندادیم و از این به بعد هم به هیچ قدرتی اجازه‌ی این‌طور فضولی‌ها را نخواهیم داد.

«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم‏ * إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ * إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ».[۲۰]

 


پی نوشت:

[۱]– سوره‌ی طه، آیه ۲۵ تا ۲۸٫

[۲]– همان، آیه ۱۲۴٫

[۳]– سوره‌ی طلاق، آیه ۴٫

[۴]– الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏ ۲، ص ۲۹۰٫

[۵]– همان، ص ۲۹۱٫

[۶]– سوره‌ی نساء، آیه ۵۸٫

[۷]– سوره‌ی بقره، آیه ۳۱٫

[۸]– تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان)، ج‏ ۶، ص ۱۰٫

[۹]– بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏ ۳۰، ص ۳۴۷٫

[۱۰]– الأمالی (للصدوق)، النص، ص ۵۹۵٫

[۱۱]– سوره‌ی إسراء، آیه ۲۴٫

[۱۲]– سوره‌ی کوثر، آیه ۱٫

[۱۳]– سوره‌ی بقره، آیه ۲۶۹٫

[۱۴]– بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج ‏۴۰، ص ۲۰۱٫

[۱۵]– سوره‌ی نصر، آیات ۱ تا ۳٫

[۱۶]–  نهج البلاغه (للصبحی صالح)، ص ۳۱٫

[۱۷]– سوره‌ی علق، آیات ۶ و ۷٫

[۱۸]– نهج الفصاحه (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول صلى الله علیه و آله)، ص ۲۰۵٫

[۱۹]– نهج البلاغه (للصبحی صالح)، ص ۱۵۶٫

[۲۰]– سوره‌ی کوثر، آیات ۱ تا ۳٫