- ثقلین - http://thaqalain.ir -
این همه ابتلائات و گرفتاریهاى ما در اثر ناشکرى و کفران نعمت هاى ما است؛ زیرا خداوند سبحان مى فرماید: «وَ لَـئـِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِى لَشَدِیدٌ »سوره ى ابراهیم، آیه ى ۷٫
اگر سپاسگزارى کنید، قطعا نعمت خود را براى شما زیاد مى کنم؛ و اگر ناسپاسى کنید، به راستى که عذاب من سخت و شدید است.
یعنى: شکر، موجب ازدیاد نعمت هاست، و اگر شکر نکردید خبرى از ازدیاد نیست، لذا اگر دیدیم ازدیاد نیست، شک نکنیم و بدانیم که شکر نیست؛ چرا که ازدیاد نعمت معلولِ علّت است که همان شکر است. پس اگر معلول (یعنى ازدیاد) نیست، براى آن است که علّت آن ـ که شکر است ـ نیست. شکر، معناىِ وسیعى دارد و منظور از آن طاعت خداست، فقط « اَلْحَمْدُللّه » زبانى نیست، هر چند آن هم یکى از مراتب شکر است. طاعت خدا، شکر خدا است. بنابراین، «لَــئِن شَکَرْتُمْ لاَءَزِیدَنَّکُمْ» یعنى: « لَئِنْ أَطَعْتُمْ لاَءَزیدَنَّکُمْ » و «وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ» یعنى « لَئِنْ عَصَیْتُمْ وَخالَفْتُمْ، «إِنَّ عَذَابِى لَشَدِیدٌ ». »
سپاسگزارى از نعمت به معناى طاعت خداست که موجب افزایش نعمت مى شود، کفران نعمت هم به معناى عصیان الهى و موجب عذاب از ناحیه ى او است.
پس هر جا گرفتارى و بلایى و عذابى بر سر ما آمد، بدانیم جلوتر از آن، زمینه ى گره و گرفتارى و ابتلا را خود فراهم کرده ایم؛ یا با ترک واجب، و یا با ارتکاب کار حرام، و یا ترک مستحّب خیلى شدید و مؤکّد، و یا با انجام شبهات. اگر ما الآن به حسب ظاهر همین که بدانیم تارکِ واجب یا فاعل حرام نیستیم، جا دارد کلاهمان را از شادمانى به هوا بیندازیم.
منبع: کتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت- جلد۱ / محمد حسین رخشاد
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%a7%da%af%d8%b1-%d9%86%d8%b9%d9%85%d8%aa-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d9%88%d8%a7%d9%86-%d9%86%d9%8a%d8%b3%d8%aa%d8%8c-%d9%82%d8%b7%d8%b9%d8%a7-%d8%a8%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%8a%d9%85-%d9%83%d9%87-%d8%b4%d9%83/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.