«أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ * رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری * وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْریَ * وَ احْللْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی‏ * یَفْقَهُوا قَوْلی‏»[۱].

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ وَ الصّلَاهُ عَلَی خَاتَمِ الْمُرْسَلِینَ طَبِیبِنا حَبیِبنَا شَفِیعِ ذُنوبِنَا أَبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْمَعْصُومِینَ سِیَّمَا الْحُجَّهُ بَقِیَّهِ اللهِ فِی الْعَالَمِینَ عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحبَتَهُ وَ اللَّعْنُ عَلَی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ».

مقدّمه

«وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاهِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ».[۲]

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ذوفضائل هستند، انسان کامل هستند، ولایت مطلقه کلّیه‌ی خدای متعال هستند، کامل آمده‌اند تا ناقص‌ها را تکمیل کنند.

خطبه‌ی شگفت‌انگیز حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

جامعیت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از خطبه‌های ایشان برای هر اهل نظری مشخص خواهد شد، این خطبه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هم توحیدی و کلامی و عرفانی است و هم از نظر حقوقی و تأسیس و تشکیل یک محکمه و محاکمه خصم دون و ظالم تاریخ خیلی قوی استدلال‌های حقوقی با استناد به دلایل محکم ارائه فرموده‌اند و هم در این خطبه شریف اشاره‌ای به گذشته‌های مهاجر و انصار، دقیقاً فلسفه تاریخ را برای جمع حاضر در مسجد بیان فرموده‌اند. چون از نظر حکمت و مسائل عقلی روشن است که هر چیزی علّتی دارد که با آن علّت بوجود می‌آید، اگر بخواهد بماند هم باید آن علّت‌ها باشد و این اصطلاح اصطلاحِ مشهوری است که علت محدثه علت مبقیه است، اگر چیزی درست شد، اگر بخواهد این ترکیب باقی بماند باید همان مواد باشد که باقی بماند، اگر شما مواد آن را کم و زیاد کردید دیگر این نخواهد بود.

تمدّن اسلام

در پیشرفت‌های سریعی که در صدر اسلام برای وجود نازنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم پیش آمد که کسی تصوّر نمی‌کرد، ملّتی که قانون و فرهنگ و تمدّن و رحم و مروّت و نظام خانواده نداشت با نزول اجلال پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم به مدینه الرسول… این گفتنِ «مدینه» برای این است که عالم بداند که ادیان الهی تمدّن را تأسیس کرده‌اند، مدنیت فرهنگ تکاملی است، فرهنگ زندگی سالم است. تمدّن اخلاق است، اگر اخلاق جامعه، باورهای جامعه، توحید جامعه درست شد، جامعه سالم از نظر تأمین نیازهای زندگی هم بهتر از دیگران رشد می‌کند، چون خیانت نمی‌کنند، حسد ندارند، جلوی کار یکدیگر را نمی‌گیرند، و این برای ما رنجنامه و دردنامه هم هست، جامعه‌ای که ادعای اسلام دارد و کاشکنی می‌کند و تنه می‌زند و ایجادِ مانع می‌کند، این کارها کارهای کفّار است، کار مسلمان نیست. در اسلام دستور این است که «تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى»،[۳] کنار تقوا بِرّ است، یعنی نیکی کردن، یعنی گره باز کردن، یعنی راه زندگی را هموار کردن.

مدینه الرسول آغاز یک تمدّن سالم بود و وجود نازنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در آن ده سال حکومت، هرچه ابزار زندگی در دنیا بود، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم همه را برای مسلمان‌ها تأمین کردند و قدرت اول شدند، لذا نامه به کسری و قیصر می‌نویسند، آن‌ها را از یک موضع بالا به فرهنگ اسلامی و اخلاق اسلام و زندگی سالم اسلامی دعوت می‌کند، و وجود نازنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم این اقتدار فرهنگی را در حال حیات خودشان روانی و روحی ایجاد کردند، دنیا تحت تأثیر بودند و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم این «الْإِسْلَامَ یَعْلُو وَلَا یُعْلَى»[۴]… اسلام همیشه بالا می‌رود و چیزی بالاتر از او نیست.

نور خورشید را دیده‌اید، اگر کسی بخواهد نور خورشید را لگد کند، معلوم است که این شخص خیلی جاهل است، خورشید بالاست، این شعاع خورشید است که اینجاست، شما نمی‌توانید خورشید را لگد کنید. بعضی‌ها به خورشید آب‌دهان می‌اندازند، این‌ها خیلی جاهل هستند، این آب‌دهان به صورت خودشان برمی‌گردد.

خدای متعال این خورشید دین و توحید و سلامت زندگی و اتحاد و انسجام خانواده و انسجام ارحام و صله رحم را… در درون خانه دختران خود را می‌کشتند، اما وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم تمدّن و فرهنگ سالم را در مدینه عملی و اجرایی کردند گفته شد انسان تا چهل پشت اقوام دارد، لذا همه توجّه داشتند که نکند یکی از بستگانشان مورد غفلت قرار بگیرد، این‌ها با یکدیگر مرتبط می‌شدند و یکدیگر را پیدا می‌کردند، بجای پشت کردن و قهر کردن و پرونده‌سازی و جنگ، به یکدیگر رو می‌آوردند و یکدیگر را تحویل می‌گرفتند، این تمدّن است، این مدنیت است.

وجود نازنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در این ده سال… با اینکه در ده سال هیچگاه نگذاشتند یک آرامشی برای مسلمان‌ها حاصل بشود که بتوانند پیشرفت‌های تمدّنی در بُعد علمی و صنعتی و از این قبیل مسائل پیش بیاید، در ده سال نظام حکومتی، وجود نازنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم با هشتاد جنگ مواجه بودند، اعم از غزوه و سریّه. غزوات جنگ‌هایی بود که خودِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در آن جنگ‌ها حضور فیزیکی داشتند و شخصاً فرماندهی را بر عهده داشتند، سرایا جنگ‌هایی بودند که وجود مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمانده قشون مشخص می‌فرمودند اما خودشان در مدینه می‌ماندند و جنگ‌ها واقع می‌شد. کسی که مرتب جنگ دارد، در عین حال یک شهری ساخت که مدینه فاضله بود، محیط سراسر محیط محبّت بود.

از سوره مبارکه حشر غفلت نکنیم، مرحوم آیت الحق آمیرزا علی آقای قاضی اعلی الله مقامه الشّریف توصیه می‌فرمودند که شب‌ها از مسبحات خمس نگذرید، التزام به خواندن این پنج سوره داشته باشید.

اهل سیر و سلوک هم به سوره مبارکه اسراء و هم به سوره مبارکه اعلی که با تسبیح خدای متعال شروع می‌شود… مرحوم آسید علی آقای قاضی اعلی الله مقامه الشّریف می‌فرمودند آن پنج سوره را که امام صادق علیه السلام سفارش فرموده‌اند بخوانید ولی سوره مبارکه اعلی را هم ضمیمه کنید. بعضی از بزرگان که مراقبه‌های شدیدتری داشتند هفت سوره را می‌خواندند، یعنی سوره مبارکه اسراء را هم می‌خواندند، و خواندن این هفت سوره در سیر روح و نفس انسان به سور تجرّد خیلی کمک می‌کند.

ولی توصیه دیگرشان این بوده است که اگر نمی‌توانید پنج سوره را تلاوت کنید سوره مبارکه حشر را ترک نکنید.

حال این آیه از سوره مبارکه حشر نشانه‌ی تمدّنی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در شهر مدینه بوجود آوردند تا دنیا بداند مؤسس تمدن، کسی که پرچم مدنیت را در تاریخ برافراشته است دین مقدّس اسلام است.

ماجرای کلّیِ فدک

می‌فرماید «لِلْفُقَرَاءِ الْمُهَاجِرِینَ الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ وَأَمْوَالِهِمْ یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا وَ یَنْصُرُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ»،[۵] این غنائم… فیء اموالی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، نظام توحیدی و اسلامی از غیرمسلمان‌ها بدست می‌آورد اما بدون جنگ و خونریزی. اگر جنگجویان و رزمندگان و مجاهدان با جنگ گرفتند، آنجا بین مجاهدین تقسیم می‌شود، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم برای سواره‌ها و پیاده‌ها یک نظم مشخصی اعمال می‌فرمودند، اما فی‌ء یعنی غنائمی که بدون جنگ بدست آمده است، مانند فدک، خدای متعال به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم دستور داد که این فدک را به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بدهد، کسی حقی در آنجا نداشت که بگویند ما زحمت کشیده‌ایم، هیچ کسی هیچ کاری نکرده بود، فدک را همینطوری به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم داده بودند، خدای متعال هم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را مأمور کرد که فدک را به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بدهد، عطیه‌ی خدا بود نه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، با دستور خدای متعال به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها داده بودند که خلیفه برای اینکه رگ اقتصادی دودمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را قطع کند، تا در خانه‌ی این حضرات بسته بشود و کسی به این بزرگواران مراجعه نکند، کسی که دست پری دارد قهرا گرفتارها مراجعه می‌کنند و یک پیوندی حاصل می‌شود، یا اگر یک تشکّلی درست شد هزینه‌ی آن تشکّل را با این تمکّنی که در دست دارد بدهد تا جمع را جمع نگه دارد، ولی وقتی که مال نبود و دستشان خالی بود قهراً پول دست آن‌هاست، هر کجا که پول هست جمعیت در آنجاست. برای اینکه امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را گرفتار غربت کنند و تنها بگذارند فدک را غصب کردند، یعنی اول محاصره اقتصادی بود.

در کشور ما اول جنگ نظامی کردند، همراه با محاصره اقتصادی. این کارها الگوبرداری از همان‌هاست، آن‌ها هم جنگ را داشتند و هم محاصره اقتصادی، فدک را از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها غصب کردند. بر خلاف همه‌ی موازین حقوقی که اگر کسی خانه‌ای در تصرّف داشته باشد، یا باغی تحت تصرّف داشته باشد، یا لباسی به تن داشته باشد، اگر کسی مدّعی شد که این باغ باغِ من است و به محکمه رفتند، محکمه به آن کسی که ادّعا می‌کند می‌گوید دلیل بیاور، به کسی که در خانه نشسته است که نمی‌گویند چرا تو صاحبخانه هستی.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در فدک تصرّف داشتند، خودشان متصرّف بودند و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در خانه‌ی خودشان بودند، آمدند و گرفتند و بعد به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها گفتند دلیل بیاور!!!

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هم امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و حضرت امّ سلمه سلام الله علیها و امام حسن مجتبی صلوات الله علیه و حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه و فضّه را شاهد آمدند و آن‌ها همه را شاهد آوردند و آن‌ها همه را رد کردند.

ضمناً دلیل خواستن و شاهد خواستن از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مقابله‌ی با نص صریح قرآن کریم است، قرآن کریم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را با عصمت معرّفی کرده است، «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا»،[۶] کسی که طهارت و عصمت او را خدای متعال به مردم اعلان کرده است، یعنی او دروغ می‌گوید و از او دلیل می‌خواهی؟ این گفته‌ی خدای متعال است.

هم از این جهت بر خلاف قرآن کریم و ارتداد و کفر و زندقه بود و هم بر خلاف موازینی که در تمام محاکم حقوقی دنیا، حتّی غیرمسلمین، در تمام عالم کسی که چیزی در اختیار دارد به او نمی‌گویند دلیل بیاور که این برای خودت است، اگر کسی مدّعی بود به او می‌گویند دلیل بیاور، اما به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها گفتند تو دلیل بیاور!

واقعاً جا دارد که انسان بمیرد، این‌ها با خاندان نبوّت سلام الله علیهم اجمعین چه کردند.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با چنین وضعی مواجه بودند.

در این آیه کریمه می‌گوید «مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ»،[۷] چرا ما به این‌ها اختصاص دادیم و نگفتیم تقسیم عمومی بشود؟ «لَا یَکُونَ دُولَهً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنْکُمْ» برای اینکه فاصله طبقاتی پیش نیاید. بعد فرمود: «لِلْفُقَرَاءِ الْمُهَاجِرِینَ»، گروهی از مکه آمدند و این‌ها فقیر بودند، مستغلاتشان در آنجا مانده بود، اگر درآمد و مغازه‌ای داشتند، همه را گذاشته بودند و با دست خالی آمده بودند، «الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ وَ أَمْوَالِهِمْ» همان فقرایی که از وطن خودشان اخراج شدند و مالشان در آنجا به غارت رفته بود، «یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانًا»، این‌ها هم به دنبال کار هستند که خودشان درآمد داشته باشند، هم می‌خواهند رضوان الهی بهمراهشان باشد. خدای متعال می‌فرماید از این فی‌ء به این‌ها هم بدهید. بعد از آنکه تجلیلی از مهاجرین که از همه چیز خودشان گذشتند و هر چه داشتند در مکه گذاشتند و جان خودشان را برداشتند و آمدند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم تنها نباشند و خودشان هم از خطر جانی رهایی پیدا کنند.

خدای متعال در مورد مردم مدینه که انصار هستند می‌فرماید: «وَالَّذِینَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِیمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَیْهِمْ وَلَا یَجِدُونَ فِی صُدُورِهِمْ حَاجَهً مِمَّا أُوتُوا وَیُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَهٌ»،[۸] کسانی که در مدینه پناه دادند و ایمان داشتند، کسانی که مهاجرت کردند و به اینجا آمدند برای مردم مدینه تحمیل نبود، این‌ها مشتاق بودند و فقرای مهاجر را با آغوش باز در زندگی خودشان سهیم کردند و ایثار کردند، ولو اینکه به آن چیزی که داشتند خیلی احتیاج داشتند، خودشان استفاده نمی‌کردند ولی به این‌هایی که بخاطر دینشان از وطن بیرون شده بودند اختصاص می‌دهند، «وَمَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» کسی که ایثار می‌کند به فلاح می‌رسد، کسی که بخل دارد به فلاح نمی‌رسد و بدبخت دنیا و آخرت می‌شود.

این مدنیت است، تمدّنی که وجود نازنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم آنجا را مدینه نامگذاری کردند، برای اینکه چنین فرهنگی را در آنجا جا انداختند، مهاجرین بخاطر دین از هرچه داشتند گذشتند، انصار هم که با این مهاجرین مواجه شدند بدون تحمیل و با اشتیاق، با اینکه خودشان نیاز داشتند زندگی‌شان را با این‌ها تقسیم کردند، این می‌شود مدنیت.

روضه و توسّل به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

اما بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بکلّی ارتجاع شد، جاهلیت برگشت، این‌ها آمدند و در مورد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نه تنها ایثار نکردند… بخشی از خطبه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فلسفه تاریخ است، شما که به مدنیت و قدرت و مکنت رسیدید بخاطر آن روحیه بود، ایثار داشتید. حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها خیلی از مهاجرین تعریف کردند که شما بخاطر دینتان از همه چیز گذشتید و به اینجا آمدید، از مردم مدینه هم تجلیل کردند که شما در گذشته دارایی خودتان را با مهاجرین تقسیم کردید، حال چه شده است که «ما هذِهِ الْغَمیزَهُ فی حَقّی»[۹] چرا وقتی نوبت به دختر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم رسیده است همه‌ی شما خفه شده‌اید؟ دارایی من را به غارت بردند، فدک مرا غصب کردند، با ما اینطور رفتار کردند. آن غیرت و ایثار چه شده است؟ چرا با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اینطور رفتار کردند؟

دل‌ها بسوزد… مرحوم علامه امینی رضوان الله تعالی علیه می‌فرمودند که ای کاش عمری داشتم و اشتغالی نداشتم مگر گریه بر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، اگر کار من شب و روز گریه بر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بود هنوز هم حق موضوع اداء نمی‌شد…

کار به کجا رسید، این‌هایی که نامشان را مسلمان گذاشتند و در جنگ‌ها در رکاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بودند، حالا هیچ غیرتی ندارند، داد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بین در و دیوار بلند شد… حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دخترِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هستند…

درست است که اعراب دخترکشی می‌کردند، اما هیچ کسی در برابر شوهر زن را نمی‌زد، این جمله‌ی حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه… وقتی شمر دستور داد به خیمه‌ها هجوم ببرند، حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه که مدهوش بودند چشم‌های مبارکشان را باز کردند، روی زانو نشستند و دست بردند به قبضه‌ی شمشیر، نتوانستند بلند شوند، جراحت و خونریزی زیاد بود، اما از همان گودی قتلگاه فریاد زدند اگر دین ندارید و آزادمرد نیستید نام شما عرب است، در عرب رسم نیست مردی زنده باشد و به زن و بچه‌ی او هجوم ببرند…

دیگر آن رسم عربیت را هم زیر پا گذاشتند و دختر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را در مقابل امیرالمؤمنین صلوات الله علیه زدند… آنقدر زدند که فریاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بلند شد، «یَا أَبَتَاهْ! یَا رَسُولَ اَللَّهِ ! هَکَذَا کَانَ یُفْعَلُ بِحَبِیبَتِکَ وَ اِبْنَتِکَ»[۱۰]… بابا! ببین با دختر تو چه می‌کنند…

لا حول و لا قوّه الا بالله العلی العظیم

دعا

خدایا! تو را به عصمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها قسم می‌دهیم امام زمان ارواحنا فداه را برسان.

خدایا! خودمان و گذشتگانمان را ببخش و بیامرز.

خدایا! ما را مشغول الذمه نمیران.

خدایا! ما را دشمن‌شاد نفرما.

خدایا! رهبر عزیزمان را محافظت بفرما.

خدایا! مریض‌های ما را شفاء عنایت بفرما.


[۱] سوره مبارکه طه، آیات ۲۵ تا ۲۸

[۲] سوره مبارکه بقره، آیه ۴۵

[۳] سوره مبارکه مائده، آیه ۲ (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْیَ وَلَا الْقَلَائِدَ وَلَا آمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَرِضْوَانًا ۚ وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا ۚ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوکُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَنْ تَعْتَدُوا ۘ وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ)

[۴] عوالی اللئالی العزیزیه فی الأحادیث الدینیه ، جلد ۳ ، صفحه ۴۹۶ (وَ قَالَ اَلنَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : اَلْإِسْلاَمُ یَعْلُو وَ لاَ یُعْلَى عَلَیْهِ نَحْنُ نَرِثُهُمْ وَ لاَ یَرِثُونَّا .)

[۵] سوره مبارکه حشر، آیه ۸

[۶] سوره مبارکه احزاب، آیه ۳۳ (وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّهِ الْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاهَ وَآتِینَ الزَّکَاهَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا)

[۷] سوره مبارکه حشر، آیه ۷ (مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَىٰ فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَىٰ وَالْیَتَامَىٰ وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ کَیْ لَا یَکُونَ دُولَهً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنْکُمْ ۚ وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ)

[۸] سوره مبارکه حشر، آیه ۹ (وَالَّذِینَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِیمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَیْهِمْ وَلَا یَجِدُونَ فِی صُدُورِهِمْ حَاجَهً مِمَّا أُوتُوا وَیُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَهٌ ۚ وَمَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ)

[۹] خطبه فدکیه

[۱۰] بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار علیهم السلام ، جلد ۳۰ ، صفحه ۲۸۷