- ثقلین - http://thaqalain.ir -
امام علی(ع) عبادتهای مردم را با توجه به اهداف و انگیزههای موجود در آنها، به سه نوع تقسیم میکند:
«إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللهَ رَغْبَهً فَتِلْکَ عِبَادَهُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللهَ رَهْبَهً فَتِلْکَ عِبَادَهُ الْعَبِیدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللهَ شُکْراً فَتِلْکَ عِبَادَهُ الْأَحْرَار».[۱]
گروهی از مردم، خدا را به خاطر دستیابی به نعمتهای بهشتی میپرستند. حضرت علی(ع) این نوع عبادت را عبادت تاجران نام میگذارد؛ زیرا این افراد مانند تاجران و بازرگانان به امید دریافت سود و رسیدن به منفعت، با دیگران داد و ستد میکنند.
گروهی دیگر به خاطر ترس از عذاب جهنم و برای رهایی از سختیهای آخرت، به عبادت خدا روی میآورند. این نوع عبادت، عبادت بردگان است؛ زیرا بردگان از روی ترس و به خاطر تنبیه نشدن، دستورات صاحب خود را اطاعت کرده و از او پیروی میکنند.
اما گروهی از بندگان، خدا را برای شکرگذاری از او عبادت میکنند (یعنی او را شایسته عبادت دیده و عبادت را صرفاً به خاطر خود خدا انجام میدهند). این نوع عبادت، عبادت آزادمردان و آزادگان است. این افراد خدا را با معرفت و اخلاص عبادت میکنند، و این نوع، برترین و بهترین نوع عبادت است.[۲]
ذکر این نکته بدیهی است که عبادتی که به نیت ریا و خودنمایی باشد، اساساً عبادت نیست تا در این تقسیمبندی بگنجد و این تقسیمبندی تنها در مورد عباداتی است که مقبول حق واقع میشوند اما درجات مختلفی دارند.
منبع: اسلام کوئست
پی نوشت ها
[۱]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، محقق: صبحی صالح، ص ۵۱۰، قم، هجرت، چاپ اول، ۱۴۱۴ق.
[۲]. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، ترجمه و شرح فیض الاسلام اصفهانی، علی نقی، تهران، مؤسسه چاپ و نشر تألیفات فیض الإسلام، ج ۶، ص ۱۱۹۹، چاپ پنجم، ۱۳۷۹ش.
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c%d8%b2%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%b9%d8%a8%d8%a7%d8%af%d8%aa-%d8%ae%d8%af%d8%a7-%d8%a7%d8%b2-%d9%85%d9%86%d8%b8%d8%b1-%d8%a7/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.