عملکرد خبرگان رهبرى در انتخاب مقام معظم رهبرى، براساس احراز دقیق و کامل شرایط و صلاحیتهاى مذکور در آموزههاى اسلامى و اصل پنجم و اصل یکصدونهم قانوناساسى، صورت پذیرفت. در اینجا به صورت خلاصه به پارهاى از ویژگىها و صلاحیتهاى حضرت آیهاللّه خامنهاى براى احراز منصب رهبرى نظام، که مد نظر خبرگان رهبرى در شناسایى و معرفى ایشان به عنوان ولىفقیه جامعالشرایط و شایستهترین فرد براى رهبرى بود، اشاره مىشود:

یک. صلاحیت علمى

یکم. تأیید اجتهاد از سوى مراجع بزرگوار:

اجتهاد آیهاللّهخامنهاى از سوى بسیارى از مراجع و بزرگان ـ از جمله حضرت امام (رحمه الله) ـ از قبل تصدیق شده بوده است. چنانکه حضرت  امام (رحمه الله) بارها صلاحیتها و صفات والاى شخصیت ایشان را در تعابیرى مختلف بیان کرده بودند و مىفرمایند: «… جناب عالى را یکى از بازوهاى تواناى جمهورى اسلامى مىدانم و شما را چون برادرى، که آشنا به مسائل فقه و متعهد به آن هستید و از مبانى فقه مربوط به ولایت مطلقه فقیه جداً جانبدارى مىکنید، مىدانم و در بین دوستان و متعهدان به اسلام و مبانى اسلامى، از جمله افراد نادرى هستید که چون خورشید، روشنى مىدهید».[۱] و آیهاللّه فاضل لنکرانى، از مراجع عظام تقلید نیز مىفرماید: «بنده به عنوان کسى که هم عضو مجلس خبرگان هستم و هم این که آشنایى با آیهاللّه خامنهاى دارم، عرض مىکنم که ایشان اهل نظر و اهل اجتهاد هستند… به نظر من ایشان یک فقیه و یک مجتهد است».[۲]

 

دوّم. تأیید جامعه مدرسین:

همه رسالههاى عملیه نوشتهاند که اگر دو  نفر عادل خبره به اجتهاد کسى شهادت دهند، اجتهاد او قابل قبول است؛ این در حالى است که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ـ که مرکب از دهها مجتهد مطلق و چندین مرجع تقلید است ـ ایشان را به مرجعیت پذیرفتند. همچنین در اساسنامه جامعه مدرسین آمده است: چیزى به عنوان نظر آن جامعه معتبر است که حداقل شانزده تن از اعضا آن را امضا کرده باشند. بنابراین اعلامیه جامعه مدرسین به این معنا است که حداقل شانزده تن از مجتهدان و خبرگان در فقه، ایشان را مرجع مىدانند.

 

سوّم. درس خارج مقام معظم رهبرى:

شرکت بسیارى از فضلاى حوزه در درس خارج ایشان در حالى که همگى به وزانت علمى ایشان شهادت مىدهند؛ دلیل بر بنیه علمى نیرومند و ملکه اجتهاد ایشان است. این توان علمى سابق بر رهبرى و حتى ریاست جمهورى ایشان است؛ نه اینکه ایشان پس از رهبرى، درس خوانده و به این رتبه از دانش رسیده باشند.[۳]

 

 

دو. صلاحیت اخلاقى (عدالت و تقواى لازم)

صلاحیت اخلاقى مقام معظم رهبرى نیز از امورى است که در رفتار و عملکردهاى فردى و اجتماعى ایشان ـ از زمان کودکى، جوانى و مبارزات سیاسى ـ و نیز مسئولیتهاى متعددى که در بعد از انقلاب در شرایط حساس داشتهاند به روشنى قابل اثبات بوده و تمام اشخاصى که از نزدیک با معظمله در ارتباط اند، گواه بر این مدعا هستند. چنانکه آیهاللّه العظمى بهاءالدینى (رحمه الله) از علما و عرفاى بزرگ معاصر مىفرمایند: «… از همان زمان، رهبرى را در آقاى خامنهاى مىدیدم، چرا که ایشان ذخیره الهى براى بعد از امام بوده است. باید او را در اهدافش یارى کنیم.باید توجه داشته باشیم که مخالفت با ولایت فقیه، کار سادهاى نیست».[۴]

 

 

سه. توانایىهاى شخصى

در بند سوم اصل یکصد و نهم «بینش صحیح سیاسى و اجتماعى، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافى براى رهبرى» از جمله شرایط و صفات رهبر دانسته شده است.

یکم. مقصود از «بینش صحیح سیاسى و اجتماعى» آن است که رهبر، آن چنان از مسائل و موضوعات و قضایاى سیاسى آگاه باشد که بر آن اساس، هم قادر به اداره امور جامعه باشد و هم در جهتگیرىهاى ظریف بینالمللى، تصمیمات بجا، شایسته و مفید به حال جامعه اتخاذ کند.

دوّم. «مدیریت و تدبیر» عبارت از مجموعه استعدادهایى است که در شرایط خاص، در رهبرى بارز و ظاهر مىشود و او را در اجراى وظایف سنگین خود یارى مىکند. کشف این استعدادها از جمله مواردى است که در تعیین رهبر، به یقین باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

سوّم. «قدرت و شجاعت» نیز از جمله شرایطى است که یا از برجستگىهاى علمى و اخلاقى ناشى مىشود و یا آنکه در زمره استعدادهاى درونى رهبر به شمار مىرود. به هر حال مقام شامخ رهبرى چنین مراتبى را مىطلبد و به هنگام تعیین و انتخاب رهبرى، باید به این موضوع توجه جدّى داشت.

مقام معظم رهبرى تاکنون توانایىهاى فوقالعادهاى در راستاى رهبرى و مدیریت جامعه، خصوصاً در مواقع بحرانى و سرنوشتساز، از خود بروز دادهاند. از دیگر سو ایشان از بینش صحیح سیاسى و اجتماعى و قدرت و شجاعت بالایى برخوردار مىباشند. این مهم با مرورى بر سوابق و فعالیتهاى فرهنگى، سیاسى و مبارزاتى ایشان در قبل از انقلاب، و همچنین، پیشینه مدیریتى و سوابق درخشان ایشان در شوراى انقلاب، مجلس خبرگان رهبرى، مجلس شوراى اسلامى، دوران ریاست جمهورى، سختترین شرایط ناشى از جنگ و محاصرههاى بینالمللى، بیش از یک دهه رهبرى نظام و با موفقیت بیرون آمدن از فراز و نشیبها و مشکلات متعدد داخلى و بینالمللى، به خوبى قابل اثبات است و مبین کارآمدى، شجاعت، صلابت در سخن و پایدارى در هدف، تدبیر و مدیریت تواناى ایشان در مسئولیتهاى خطیر مىباشد.[۵]

 

آخرین مرحلهاى که شایسته است مورد توجه قرار گیرد، انتخاب قانونى ایشان از سوى خبرگان رهبرى است. این انگاره خود متأثر از دو عامل است که هر کدام به تنهایى، مهمترین دلیل بر شایستگى ایشان براى رهبرى نظام اسلامى است:

۱ – دارا بودن شرایط لازم براى رهبرى در حضرت آیهاللّه خامنهاى و احراز این شرایط از سوى خبرگان، به عنوان بهترین و شایستهترین فردى که قدرت و توانایى رهبرى نظام را دارد. این مسئله از سوى اکثریت قاطع اعضاى مجلس خبرگان تأیید شد.

۲ – تأکید امام خمینى (رحمه الله) بر شایستگى آیهاللّه خامنهاى براى رهبرى نظام؛ حضرت امام در موارد متعددى به شایستگى ایشان تصریح کردهاند. حجتالاسلام و المسلمین هاشمى رفسنجانى در مجلس خبرگان رهبرى در سال ۶۸ در حضور شاهدان این قضیه را نقل کرد: در قضایاى مهدى هاشمى همراه با آقایان خامنهاى، موسوى اردبیلى و میرحسین موسوى خدمت امام (رحمه الله) رسیدیم و سید احمد خمینى نیز حضور داشت، در آنجا به امام گفتیم: شما با اقدامات خود ما را درباره رهبرى آینده در بنبست قرار مىدهید. امام با اشاره به آقاى خامنهاى فرمود: «در میان شما کسى است که شایسته رهبرى است و شما در بن بست قرار نخواهید گرفت». مرحوم حجتالاسلام سیداحمد خمینى (رحمه الله) نیز نقل نموده که امام راحل فرمود: «آقاى خامنهاى شایسته رهبرى است»؛ و همچنین ایشان خطاب به مقام معظم رهبرى مىگویند: «حضرت امام بارها از جناب عالى به عنوان مجتهدى مسلم و بهترین فرد براى رهبرى نام بردند».[۶]

 

تبریک و تمجید علما و شخصیتها:

پس از این انتخاب، مراجع بزرگوار تقلید، علما و شخصیتهاى مذهبى، سیاسى، فرهنگى و…، هر یک در پیامها، سخنرانىها، مصاحبهها، با تمجید فراوان از این انتخاب، آن را «هدایتى الهى»، «انتخابى شایسته»، «مایه دلگرمى و امیدوارى ملت ایران و یأس دشمنان» شمرده، از ایشان با عنوان «شخصیتى ممتاز»، «واجد همه شرایط رهبرى» و «صالحترین فرد براى این منصب» نام بردند.[۷] به عنوان نمونه آیهاللّه العظمى اراکى (رحمه الله) در پیامى به مقام معظم رهبرى فرمودند: «انتخاب شایسته حضرت عالى به مقام رهبرى جمهورى اسلامى ایران، مایه دلگرمى و امیدوارى ملت قهرمان ایران است».[۸] و آیهاللّه العظمى گلپایگانى (رحمه الله) در بخشى از پیام خود خطاب به ایشان چنین مىنگارد: «از خداوند متعال مسألت دارم که تأییدات خود را بر شما در منصب حساس رهبرى جمهورى اسلامى ایران مستدام بدارد»[۹] و آیهاللّه یوسف صانعى نیز چنین بیان مىنماید: «آیهاللّه خامنهاى، نه تنها مجتهد مسلّم مىباشد، بلکه فقیه جامعالشرایط واجبالاتباع مىباشد».[۱۰] و آیهاللّهالعظمى میرزا هاشم آملى نیز چنین بیان داشت: «انتخاب شایسته شما از سوى مجلس خبرگان، موجب امید و آرامش گردید؛ چرا که شما شخصیتى متفکر، عارف به اسلام و صاحب درایت و تدبیر هستید».[۱۱]

 

 

پی نوشت ها


[۱] – صحیفه نور، ج ۲۰، ص ۱۷۳٫

[۲] – روزنامه رسالت ۲۲/۳/۶۸ ؛ و جهت آشنایى بیشتر با سایر دیدگاهها ر.ک: زندگینامه مقام معظم رهبرى، مؤسسه فرهنگى قدر ولایت، ص ۲۴۲٫

[۳] – به عنوان نمونه، ر.ک: سخنان آیت اللّه فاضل لنکرانى، پیشین ؛ زندگینامه مقام معظم رهبرى، پیشین.

[۴] – آیت بصیرت، ص ۱۳۱٫

[۵] – احمد جنتى، نشریه دانشگاه امیر کبیر، ویژه مجلس خبرگان دوره سوم، ص۳۸ ؛ حسن صدرىمازندرانى، حکایتنامه سلاله زهرا علیهاالسلام، قم: مشهور، ۱۳۸۱٫

[۶] – روزنامه رسالت ۱۶/۳/۱۳۶۸٫

[۷] – پرسشها و پاسخهایى درباره مجلس خبرگان رهبرى، پیشین.

[۸] – روزنامه جمهورى اسلامى ۲۲/۳/۶۸٫

[۹] – على مؤمن، قیاده آیهاللّه الخامنهاى، ص۹۱٫

[۱۰] – حکایتنامه سلاله زهرا علیهاالسلام، ص۲۲۵٫

[۱۱] – قیاده آیهاللّه الخامنهاى، پیشین، ص ۹۲٫