سؤالم درباره ساخت مسکن‌ها و چگونگی ساختار آن است؛ در روایات اسلامی از امام جعفر صادق(ع) دیدم که تمام ساختمان‌ها در زمان غیبت مغایر با نظام اسلامی است و پس از ظهور قائم اصلاح می‌گردد که شامل مساجد هم هست. آیا شایسته نیست که کشور اسلامی ما از این نعمت بر‌خوردار باشد و الگوی مناسبی باشد؟

پاسخ اجمالی

در برخی از روایات مربوط به وقایع پس از ظهور امام زمان(ع) چنین آمده است: «هنگامى که قائم ما قیام کرد چهار مسجد را در کوفه منهدم می‌کند، و هیچ مسجد مشرفى را نمی‌گذارد جز این‌که کنگره و اشراف آن‌را خراب می‌کند و به حال ساده و بدون اشراف می‌گذارد. شاهراه‌ها را توسعه می‌دهد. هر گوشه‌اى از خانه‌ها که واقع در راه عمومى است خراب می‌کند، و ناودان‌ها را که مشرف به راه مردم است برمی‌دارد».[۱]


قطعاً رعایت موارد یادشده در روایت – و نیز دیگر اقدامات عمرانی متناسب با پیشرفت بشری – امری پسندیده و لازم است و بدون چنین اصلاحاتی، زندگی متمدّنانه همراه با معنویت امکان‌پذیر نیست. امروزه – و قبل از ظهور – نیز می‌توان با رعایت حقوق مردم، به برخی اقدامات عمرانی شهری همت گماشت.


درباره مساجد بسیار مجللی که مورد توصیه اسلام نیست هم باید گفت:
هرچند اصلاح بنای آنها مطلوب است، اما امام زمان این کار را به همراه آماده‌سازی شرایط فرهنگی انجام می‌دهد که اکنون فراهم نیست و بر این اساس، تخریب مساجد – هرچند نوع ساخت آن بر اساس موازین اولیه اسلامی نبوده –  امروزه توهین به شمار آمده و جایز نیست.[۲]
بله، اگر بتوان در مساجد جدید، تلاش نمود تا ساخت آنها با دستورات دینی نزدیکتر باشد، اقدامی مناسب خواهد بود.

 

 

 

منبع:اسلام کوئست


[۱]. شیخ مفید، الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، ج ‏۲، ص ۳۸۵، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، ۱۴۱۳ق؛ اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمه فی معرفه الأئمه، ج ‏۲، ص ۴۶۶، تبریز، نشر بنی هاشمی، چاپ اول، ۱۳۸۱ق.

[۲]. ر.ک«تخریب مساجد در زمان ظهور امام عصر (عج)»، سؤال  ۱۱۱۲۲؛ «تخریب مسجد»، سؤال ۳۲۴۱۸.