مسئله‌ی خوردنی هم این‌گونه است. غذا که لذیذ است، کسی که لذّت‌گرا است، تا ظرفیت دارد می‌خورد حالا خدای متعال معده را محدود قرار داده است، آدم یک مقدار در خوردن زیاده‌روی کند بالا می‌آورد و الّا اگر این بالا آوردن نبود می‌خوردند تا می‌ترکیدند. لذّت‌گرایی نمی‌گذارد برای آدم یک حد و مرزی داشته باشد. پول هم همین‌طور است. پول علاقه‌ی به ازیاد ثروت «أَلْهاکُمُ التَّکاثُرُ»[۱] تا کجا؟ «حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ»[۲].

آدم ثروتی داشته باشد بگوید حالا معلوم نیست که چند سال عمر می‌کنم ولی این برای ۵۰، ۶۰ سال من کافی است، دیگر سراغ کار نروم. سراغ دارید کسی ثروتی داشته باشد و محاسبه کند که چند سال برای من کافی است و دیگر تولید نکنم، درآمدی برای خود نداشته باشم، هر کسی این‌گونه نیست. «أَلْهاکُمُ التَّکاثُرُ» شما را تکاثر یعنی افزون‌خواهی سرگرم کرده است و این افزون‌طلبی با شما است تا شما را به مرگ برساند. «حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ» تا به قبرهای خود برسید دست‌بردار نیستید. بانک‌های خارج، داخل، حجره‌ها، شرکت‌های متعدّد مگر برای شما کافی است؟ هرگز دست‌بردار نیستیم.

امّا انسانی که از اوّل بنا دارد خودش را کنترل کند، در شهوت خودش را حفظ می‌کند، در خوراکی‌ها خودش را حفظ می‌کند، در افزون‌طلبی ثروت این‌طور نیست، محاسبه دارد، به اندازه‌ی نیاز مصرف می‌کند، به اندازه‌ی نیاز آخرت خود انفاق می‌کند، زیاد به دست می‌آورد امّا زیاد هزینه نمی‌کند، برای آخرت خود ذخیره می‌کند، انفاق می‌کند، احسان می‌کند، ایثار می‌کند، اطعام می‌کند. یک آدمی به این شکل است که وجود خودش را از بار سنگین ثروت کنار می‌کشد، بار خود را سنگین نمی‌کند «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا»[۳]. اگر می‌خواهید به قلّه برسید باید بار خود را سبک کنید، هر چه ثروت زیاد جمع کنید بالا رفتن برای شما سخت‌تر می‌شود.


[۱]– سوره‌ی تکاثر، آیه ۱٫

[۲]– همان، آیه ۲٫

[۳]–  نهج البلاغه (للصبحی صالح)، ص ۲۴۲٫