در رابطه با رویکرد وهابیت نسبت به مهدویت ، توجه شما را به این نکته جلب می کنم که وهابیت و اهل سنت حدود ۹۹ درصدشان در رابطه با مهدویت ، پنجاه ـ شصت درصد با شیعه هم عقیده هستند . یعنی این ها معتقد هستند که آقا رسول اکرم بشارت داده به وجود آقا حضرت مهدی سلام الله علیه که آن نازنین وجود خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد ؛ همان گونه که از ظلم و ستم لبریز شده است . در این زمینه ما اختلاف آن چنانی با اهل سنت حتی با وهابیت هم نداریم . البته اگر فرصتی شد در رابطه با مهدویت نوعی و شخصی که چه شاخصه های دارد سر فرصت بحث خواهیم کرد .
نکته جالب توجه این است که ابن تیمیه ، بزرگ تئورین وهابیت هم وقتی در برابر انبوهی از روایات در صحاح سته و حتی در صحیح بخاری و مسلم در باره حضرت مهدی مواجه می شود ، صراحتاً می گوید :
إن الأحادیث التی یحتج بها على خروج المهدی أحادیث صحیحه ، رواها أبو داود والترمذی وأحمد وغیرهم من حدیث ابن مسعود وغیره .
منهاج السنه النبویه ، ج ۴ ، ص۲۱۱ .
احادیثی که می توانیم احتجاج کنیم بر آن احادیث بر قیام حضرت مهدی ،  این احادیث صحیح هستند . این روایات را ابو داود ، ترمذی و احمد نقل کرده اند .
خود آقای ابن قیم ، شاگرد و ناشر افکار ابن تیمیه هم در این زمینه مفصل بحث کرده است و می گوید احادیث مربوط به حضرت مهدی ، احادیث حسن و صحیح هستند .
جالب تر از این ها آقای بن باز مفتی اعظم سابق عربستان سعودی، عبارت خیلی ظریفی دارد :
أمر المهدی معلوم ، والأحادیث فیه مستفیضه ، بل متواتره وقد حکى غیر واحد من أهل العلم تواترها . وهی متواتره تواترا معنویا ، لکثره طرقها ، واختلاف مخارجها ، وصحابتها ، ورواتها ، وألفاظها ، فهی – بحق – تدل على أن هذا الشخص الموعود به أمره ثابت وخروجه حق .
وقد رأینا أهل العلم أثبتوا أشیاء کثیره بأقل من ذلک . والحق أن جمهور أهل العلم ، بل هو الاتفاق : على ثبوت أمر المهدی، وأنه حق ، وأنه سیخرج فی آخر الزمان . وأما من شذّ من أهل العلم – فی هذا الباب – فلا یلتفت إلى کلامه فی ذلک .

 


مسئله حضرت مهدی علیه السلام واضح است و احادیث پیرامون آن مستفیضه بلکه متواتر است و تعداد زیادی از اهل علم متواتر بودن احادیث حضرت مهدی علیه السلام را نقل کرده اند . و تواتر آن تواتر معنوی است به خاطر کثره طرق احادیث آن، و اختلاف در لفظ احادیث و راویان و الفاظ بحق دلالت بر این دارد که این شخص موعود امر ثابتی دارد و خروج او حق است.
و ما دیده ایم که علما مسائل زیادی را با روایاتی کمتر از این ثابت کرده اند . و قول حق از علما بلکه اتفاق علما بر ثبوت مسئله مهدویت است و همین قول حق است و به حق که او در آخر الزمان خارج خواهد شد . و اما عده قلیلی از علما (در این مسئله) توجهی به صحبت درباره او نکرده اند .
مجله الجامعه الإسلامیه بالمدینه المنوره ، العدد ۳ ، السنه الأولى ۱۳۸۸ ، فی ذیل محاضره عبد المحسن العباد .
همچنین آقای ناصر الدین البانی که از او به بخاری دوران تعبیر می  کنند ، شبیه این عبارت را دارد . در مجلۀ التمدن الإسلامی الدمشقیه ، شماره ۲۷ و ۲۸ ، سال ۲۲ ، ص ۶۴۲ .
رابطه العالم اسلامی که در حقیقت مرکز فرهنگی وهابیت است ، در برج می ۱۹۷۶ رسماً اعلام کرد :
فإنّ الاعتقاد بظهور المهدی یعتبر واجباً على کل مسلم وهو جز من عقائد أهل السنه والجماعه ولا ینکر ذلک إلاّ کلّ جاهل أو مبتدع .
اعتقاد به ظهور حضرت مهدی ، یک امری است واجب بر همه مسلمان ها . این عقیده ، جز عقائد اهل سنت و جماعت است و جز جاهل و نادان و بدعت گذاری کسی نمی تواند این عقیده را انکار کند .
مشکل ما با وهابیت ، نسبت به وجود حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداه ولادت آن حضرت و این که آیا حضرت مهدی سلام الله علیه از نسل امام عسکری علیه السلام است و در سال ۲۵۵ هـ به دنیا آمده یا نه ، مورد اختلاف با وهابیت است که این ها قاطعانه در برابر این عقیدۀ شیعه ایستاده اند . علمای زیادی از اهل سنت صراحتاً در کتاب های خودشان گفته اند که حضرت مهدی سلام الله علیه در سال ۲۵۵ یا در سال ۵۸ از نرجس خاتون و امام عسکری به دنیا آمده است .آمار ۱۲۰ نفر از علمای اهل سنت جمع آوری شده است که همگی اعتراف دارند بر ولادت حضرت ولی عصر اواحنا له الفداء
نظرات علمای بزرگ اهل سنت معترف بر ولادت حضرت مهدی در سال ۲۵۵ هجری
در رابطه با شخصیت های اهل سنت که در رابطه با ولادت آقا حضرت مهدی سخن گفته اند ، فقط چند نمونه از علمای انساب که حرف اول را آن ها می زنند و بعد چند نفر از شخصیت های برجسته را عرض می کنم .
جناب ابو نصر سهل بن عبد الله از اعلام قرن چهارم در کتاب سر السلسله العلویه صراحت دارد بر این که آقا حضرت مهدی فرزند امام عسکری به دنیا آمد و او را قائم و حجت می دانند .

سر السلسله العلویه ص ۳۹


بعد می گوید : هیچ اشکالی در نسب آن حضرت نیست ؛ ولی به خاطر برخی از مسائل سیاسی برادرش جعفر آمد و ادعا کرد میراث امام عسکری را .
جناب فخر رازی از شخصیت های برجسته اهل سنت ، صاحب کتاب تفسیر کبیر ، متوفای ۶۰۶ هـ صراحت دارد :
فله ابنان وبنتان . اما الإبنان فأحدهما صاحب الزمان والثانی موسی درجه فی حیات أبیه .
امام عسکری (علیه السلام) دو تا دختر و دو تا پسر داشتند . یکی از فرزندان آن ها صاحب الزمان و دیگری موسی بوده که در زمان حیات پدرش از دنیا رفته است .
الشجره المبارکه فی انساب الطالبیه ، ص۷۸ .


جناب محمد امین که از شخصیت های بلند آوازه اهل سنت در شناخت انساب و قبائل عرب است ، صراحت دارد:
محمد المهدی وکان عمره عند وفات أبیه ، خمس سنین .
فی معرفه قبائل العرب ، ص۳۶۴
عمر حضرت مهدی ، هنگام وفات پدرش پنج سال بوده است .
جناب عمری در کتاب المجزی فی انساب الطالبین ، ص۱۳۰ و دیگر بزرگان ابن عنبه در عمده الطالب فی أنساب آل أبی طالب ، ص۱۹۹ این تعبیر را دارند .
جالب این است آقای ابن اثیر جزری ، صاحب الکامل فی التاریخ ، ج۷ ،  ص۲۷۴ صراحت دارد بر ولادت آقا امام زمان در سال ۲۵۵ هـ که در هنگام وفات آقا امام عسکری این آقا در قید حیات بوده است .
آقای ابن خلکان از استوانه های علمی اهل سنت می فرماید :
کانت ولادته یوم الجمعه منتصف شعبان سنه خمس وخمسین ومأتین .
وفیات الأعیان ، ج۴ ، ص۱۷۶
ولادت حضرت مهدی ، روز جمعه نیمۀ شعبان ، سال ۲۵۵ هجری بوده است .
آقای ذهبی در کتاب های متعددش در این زمینه سخن گفته است . در تاریخ اسلام ، دارد :
وأما ابنه محمد بن الحسن الذی یدعوه الرافضه القائم الخلف الحجه ، فولد سنه ثمان وخمسین وقیل سنه سته وخمسین .
تاریخ اسلام ، در وفیات ۲۵۱ تا ۲۶۰
همین تعبیر را در سیر اعلام النبلاء ، ج۱۳ ، ص۱۱۹ دارد . شبیه این عبارت در کتاب العبر فی خبر من غبر ، ج۵ ، ص۳۷ دارد .
حضرت مهدی ، فرزند امام عسکری سال ۲۵۸ یا ۲۵۶ به دنیا آمده است .
آقای زرکلی وهابی که در حقیقت تراث وهابیت را در کتاب الأعلامش زنده کرد ، که از وهابیون معاصر ما نیز هست ، می گوید :
ولد فی سامرا ومات ابوه وله من العمر خمس سنین . و قیل فی تاریخ مولده لیله نصف شعبان سنه خمس و خمسین و مأتین
حضرت مهدی در سامرا به دنیا آمد ؛ در حالی که پنج سال بیشتر نداشت ، پدر خود را از دست داد . می گویند او در نیمیه شعبان سال ۲۵۵ به دنیا آمده است .
برای اطلاع بیشتر مراجعه کنید به سایت موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر قسمت شبکه سلام تی وی بحث مهدویت ۱،۲،۳

 

 

 

منبع:پرسمان