- ثقلین - http://thaqalain.ir -
قرآن کریم در ارتباط با قیامت و تجسم اعمال آدم، و جزا دیدن انسان در برابر اعمال خویش، می فرماید قیامت روزى است که انسان منتظر دیدن جزاى اعمالى است که در زندگى دنیا انجام داده، و از پیش فرستاده است. کافر به جهت سختی آن روز، آرزو مى کند اى کاش خاکى بود، فاقد شعور و اراده، و در نتیجه آنچه را انجام داده، مرتکب نشده بود، و جزا داده نمى شد: «إِنَّا أَنْذَرْناکُمْ عَذاباً قَریباً یَوْمَ یَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ یَداهُ وَ یَقُولُ الْکافِرُ یا لَیْتَنی کُنْتُ تُرابا»؛[۱] و ما شما را از عذاب نزدیکى بیم دادیم! این عذاب در روزى خواهد بود که انسان آنچه را از قبل با دست هاى خود فرستاده مى بیند، و کافر مى گوید: اى کاش خاک بودم (و گرفتار عذاب نمى شدم)!
این آیه هم زمان می تواند به نام های مختلف قیامت اشاره داشته باشد. به عنوان مثال:
۱ – از آن جا که در آن روز گروه عظیمى به دلیل عملکرد بد خود در دنیا، غرق حسرت و اندوه می شوند. کافران وقتی اعمال زشت خود را مشاهده می کنند، دچار حسرت می شوند، از این رو «یوم الحسره» نامیده می شود.
۲ – در آن روزى که انسان نتیجه اعمالش را می بیند: یَوْمَ یَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ یَداهُ، «غابن» (برنده) و «مغبون» (بازنده) شناخته مى شوند، روزى که روشن مى شود چه کسانى در تجارت خود در عالم دنیا گرفتار غبن و زیان و خسران شده اند، «یوم التغابن» می باشد.
۳ -از آن جهت که در آن روز انسان از اعمال و عقاید خلاف خود نادم و پشیمان مىگردد؛ و می گوید ای کاش خاک بودم، پشیمانى که نتیجهاى برای شخص ندارد، «یوم الندامه» می باشد.
۴ – و به دلیل آن که اعمال و عقاید انسان در آن روز آشکار و برملا می شود، می تواند اشاره به «یوم تبلی السرائر» داشته باشد.
منبع:اسلام کوئست
پی نوشت:
[۱]. نبأ، ۴۰٫
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%a7%d8%b4%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%a2%db%8c%d9%87-40-%d8%b3%d9%88%d8%b1%d9%87-%d9%85%d8%a8%d8%a7%d8%b1%da%a9%d9%87-%d9%86%d8%a8%d8%a3-%d8%a8%d9%87-%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%a7%d9%85/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.