سند این حدیث در اهل سنت :

مستدرک حاکم نیشابوری ج۲ ص ۳۴۳ و ج۳ ص ۱۵۱

مجمع الزوائد هیثمی ج۹ ص ۱۶۸
…….

سلام بر دوستان :

پیرو مطلب قبلی از استاد عزیزم ؛اسناد حدیث فوق را برای شما می گذارم .

سند این حدیث در اهل سنت :

مستدرک حاکم نیشابوری ج۲ ص ۳۴۳ و ج۳ ص ۱۵۱

مجمع الزوائد هیثمی ج۹ ص ۱۶۸

المعجم الاوسط طبرانی ج۴ ص ۱۰ و ج۵ ص ۳۵۵ و ج۶ ص ۸۵

المعجم الصغیر طبرانی ج۱ ص ۱۳۹ – ۱۴۰ و ج۲ ص ۲۲

المعجم الکبیر طبرانی ج ۳ ص ۴۶

شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۱ ص ۲۱۸

الجامع الصغیر سیوطی ج۱ ص ۳۷۳ و ج۲ ص ۵۳۳

کنزالعمال متقی هندی ج۱۲ ص۹۴ ( حدیث ۳۴۱۴۴ ) و ص ۹۵ ( حدیث ۳۴۱۵۱ ) و ص ۹۸ ( حدیث ۳۴۱۶۹ )

فیض القدیر مناوی ج۲ ص۶۵۸

الدر المنثور سیوطی ج۳ ص ۳۳۴

تاریخ بغداد ( خطیب بغدادی ) ج۱۲ ص۹۰

المعارف ابن قتیبه ص ۲۵۲

مناقب علی علیه السلام ( ابن مردویه ) ص ۲۱۴

امتاع الاسماع مقریزی ج۱۱ ص ۱۷۸

فضائل امیرالمومنین ( ع ) ( ابن عقده کوفی ) ص ۴۴

الفصول المهمه ابن صباغ ج۱ ص۱۴۱ -۱۴۲

ینابیع الموده قندوزی ج۱ ص ۹۳ – ۹۴ و ج۲ ص ۹۰ و ۱۰۱ و ۱۱۸ و ۳۲۷ و ۴۴۳ و ۴۷۲

ذخایر العقبی محب الدین طبری ص ۲۰

المطالب العالیه ج۴ ص ۷۵

مشکاه المصابیح ج۴ ص ۱۷۴۲

عیون الاخبار ابن قتیبه ج۱ ص ۲۱۱

تفسیر نیشابوری ج۲۵ ص ۲۸

نظم در السمطین زرندی حنفی ص ۲۳۵

تفسیر ابن کثیر ج۴ ص ۱۲۳

مناقب ابن مغازلی ص ۱۳۳ حدیث ۱۷۵

نور الابصار شبلنجی ص ۱۲۶

اسعاف الراغبین ص ۱۲۰

حلیه الاولیاء ابی نعیم اصفهانی ج۴ ص ۳۰۶

مسند الشهاب ابن سلامه ج۲ ص ۲۷۳ و ۲۷۵

الانباه علی قبائل الرواه ( ابن عبدالبر ) ص ۴۱

شواهد التنزیل حسکانی ج۱ ص ۳۶۲

تفسیر فخر رازی ج۲۷ ص ۱۶۷

تفسیر ابن عربی ج ۱ ص ۳۲۲

الکامل ابن عدی ج۲ ص۳۰۶

النهایه ابن اثیر ج۲ ص ۲۹۸

لسان العرب ابن منظور ج۳ ص ۲۰

تاریخ الخلفا سیوطی ص ۵۷۳ ط المیمنیه

الخصایص الکبری سیوطی ج۲ ص ۲۶۶ ط حیدر آباد

احیاء المیت سیوطی ص ص ۱۱۳ ط المصطفی حلبی

مفتاح النجا بدخشی ص ۹ مخطوط

الفتح الکبیر علامه نبهانی ج۳ ص ۱۳۳

ارجح المطالب عبیدالله حنفی ص ۳۲۹

السیف الیمانی المسلول علامه محمد بن یونس تونسی ص ۹ ط الترقی شام

الکنی و الاسماء دولابی ج۱ ص ۷۶

التمثیل و المحاضره ثعالبی ص ۳۳ ط عیسی الحلبی قاهره

ثمار القلوب ثعالبی ص ۲۹

العدل الشاهد علامه عثمان مدوخ ص ۱۲۳ و ۱۴۲

کنوز الحقایق مناوی ص ۱۴۱ ط بولاق مصر

نزهه المجالس عبدالرحمن الصفوری ج۲ ص ۲۲۲

الشرف الموید لآل محمد علامه نبهانی ص ۲۸

تفسیر آلوسی ج۲۴ ص ۳۲

این بود گوشه ای از مدارک اهل سنت مبنی بر صحت حدیث فوق. به نظر شما با وجود این همه سند و مدرک ( که کاملا به صورت اختصار بیان شد ) آیا می توان در تواتر آن شک کرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!

و یک نکته نغز و زیبا :

ابن حجر مکی در کتاب ( الصواعق المحرقه ) که در رد شیعه نوشته است در ص ۲۱۲ ( چاپ الحقیقه در ترکیه به سال ۱۳۸۲ شمسی ) در قسمت ( الآیات الوارده فیهم ) آیه هفتم ( در شان اهل بیت ) می گوید :

و جاء من طرق عدیده یقوی بعضها بعضا ( انما مثل اهل بیتی فیکم کمثل سفینه نوح من رکبها نجا ) و فی روایه مسلم ( و من تخلف عنها غرق )

یعنی : و از طرق بسیار زیاد ، که هر یک دیگری را تایید می کند ، آمده است که : منحصرا مثال اهل بیت من در میان شما مانند کشتی نوح است که هر که بر آن سوار شود ، نجات می بابد. و در روایتی که مسلم ( صاحب صحیح مسلم ) نقل کرده آمده است : و هر که از آنها تخلف کند ( اطاعت نکند ) غرق میشود .

حال این سوال مطرح است که :

چگونه در زمان ابن حجر مکی ، این روایت در صحیح مسلم موجود بوده است ولی در حال حاضر اثری از این حدیث در صحیح مسلم نیست ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!

 

 

منبع:پرسمان