صلح آری امّا صلح عادلانه، نه صلح تحمیلی که مظلوم بپذیرد که مظلوم است. طرف چون قوی است چاره‌ای نیست و ما کوتاه می‌آییم. این را قرآن قبول ندارد. این را وقتی در جامعه‌ی ایمانی قبول ندارد نسبت به کفّار به طریق اولی قبول ندارد. می‌گوید دو گروه هر دو مؤمن بودند، امّا یکی بر دیگری زور می‌گوید. شما با زور جلوی زور را بگیرید. وقتی جلوی زور را گرفتید ایجاد سازش کنید. ایجاد سازش شما بر چه مبنایی باید باشد، بر مبنای عدالت که حقّی از کسی ضایع نشود. هر حق داری را به حقّ خود برسانید.