- ثقلین - http://thaqalain.ir -

ارکان اربعه شیعه چه کسانی بودند؟
کلیپ صوتی از دکتر محمد حسین رجبی دوانی

سؤال: ارکان اربعه شیعه چه کسانی بودند و چرا چنین لقب گرفتند؟

 

 

پاسخ: ارکان اربعه شیعه به چهار شخصیت بزرگ شیعه گفته می‌شود که افتخار آن را داشتند به عنوان نخستین معتقدان به ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام شناخته شوند و شیعه با آن‌ها شناخته شوداین شخصیت‌های بزرگوار عبارتند از سلمان فارسی، ابوذر غِفاری، مقداد بن أسود و عمار یاسر که سلام خدا بر همه آن‌ها باد. از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم حدیث است که به امیرمومنان فرموده بود که “یا علی! انتَ و شیعُتک هم الفائزون” واژه شیعه برای پیروان حضرت علی علیه‌السلام در لسان رسول خدا به کار برده شده است و این چهار نفر که در تعابیری و احادیثی از پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم آمده است که بهشت مشتاق زیارت آن‌ها هست به سبب پایداری بر امر ولایت امیرمومنان علیه‌السلام و دفاع جانانه از حقانیت آن وجود مقدس پس از رحلت نبی اکرم و خیانت و توطئه پلید سقیفه به عنوان ارکان اربعه شیعه شناخته شدند که از نظر مقام بالاترین مقام را دارند.

 

اگرچه امیرالمومنین علیه‌السلام بعد از رحلت پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم هم یارانی داشتند که دارای مقامات بلندی هستند، همچون حذیفه بن یمان معروف به صاحب سر رسول خدا ابوالهیثم ابن التیهان، خذیمه بن ثابت معروف به ذوالشهادتین، سهل بن حنیف انصاری و عثمان بن حنیف انصاری؛ با همه مقامی که این شخصیت‌ها و شمار اندکی دیگر مانند آن‌ها دارند ولی به جایگاه رفیع این چهار شخصیت بزرگ نمی‌رسنداصطلاحا می گویند از نظر مقام این چهار نفر در درجه اول قرار دارند و این شخصیت‌هایی که بعد از آن‌ها نام بردم در ردیف دوم قرار می‌گیرند.


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%a7%d8%b1%da%a9%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b9%d9%87-%d8%b4%db%8c%d8%b9%d9%87-%da%86%d9%87-%da%a9%d8%b3%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a8%d9%88%d8%af%d9%86%d8%af%d8%9f/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.