سؤال: لطفاً نکات و جنبه‌های تربیتی را که در مراسم عزاداری امام حسین علیه السّلام وجود دارد، بیان بفرمایید.

جواب:

ما معتقد هستیم که اهل بیت علیهم السّلام تربیت یافتگان خدا هستند، امّا براساس یک مدل زمینی هم تربیت شده اند؛ لذا باید اصول تربیت ایشان را در زندگی و در تربیت فرزندان خود به کار بگیریم. ما باید از زندگی آقا ابی‌عبدالله الحسین علیه السّلام بهره‌بری تربیتی ببریم و یکی از نکات در این راستا این است که ایّام سوگواری این حضرت را واقعاً ارج نهیم.

شناخت ویژگی های اهل بیت علیهم السّلام

همچنین می‌بایست آن رفتارهایی را که ابی‌عبدالله الحسین علیه السّلام در حوزه‌ی تربیت فرزندان داشتند و ویژگی‌هایی مثل شجاعت، انفاق، قناعت و رازی‌داری را که در کلام‌های نورانی ابی‌عبدالله الحسین علیه السّلام است، دریافت کنیم و تلاش کنیم که آن‌ها را در وجود فرزندان خود  قرار دهیم.

حضور در مجالس اهل بیت علیهم السّلام

یکی از نکاتی خیلی مهّم این است که حتماً فرزندان خود را از شیر‌خوار تا نوجوان و جوان در مجالس ابی‌عبدالله الحسین علیه السّلام شرکت دهیم.

این کار اثرات و برکات دارد؛ لذا باید من به تعبیری شیر نمکین به بچّه‌ها داد. وقتی فرزند ما شیری را که آغشته‌ی با اشک بر ابی‌عبدالله الحسین علیه السّلام است بنوشد، مهر حضرت از همان دوران کودکی در وجود او قرار می‌گیرد و انشاءالله در تربیت او و زندگی آینده او اثرات خوبی خواهد داشت.

ما باید بدانیم که این‌ عزاداری ها درس زندگی است؛ یعنی اگر کار خود را تعطیل می‌کنیم و دست زن و فرزند خود را می‌گیریم و به مجالس عزای امام حسین علیه السّلام می‌بریم، نباید فکر کنیم که زیان کرده ایم؛ بلکه اتّفاقاً سود واقعی همین است.

امروز درس را عوض کرده‌ایم!

مرحوم آقای مجتهدی رضوان الله علیه در روزهایی که مجلس عزای امام حسین علیه السّلام یا اهل بیت علیهم السّلام بود، ایشان درس‌ها را تعطیل می‌کردند و می‌فرمودند :ما امروز درس را تعطیل نکردیم، بلکه درس را عوض کردیم. امروز درس اهل‌بیت داریم و دهه‌ی محرّم زمانی است که بچّه‌های ما باید در مکتب اهل‌بیت علیهم السّلام درس بگیرند.