چقدر خوب است که همه‌ی ما، اوّل وقت نماز بخوانیم؛‌چون آقا امام زمان (ع) اوّل وقت نماز می‌خواند و اگر این‌چنین کنیم، همزمان با امام زمان (ع) نماز خوانده‌ایم؛ علاوه بر این، در روایات هم زیاد به نماز اوّل وقت سفارش شده. نماز بخوانیم و در نماز هم دعا کنیم؛‌ برای آخرت و برای دنیا، برای خودمان و برای دیگران.

عبدالله بن سلیمان می‌گوید: از امام صادق (ع) سؤال کردم: آیا در نماز واجب که نام پیامبر (ص) برده می‌شود می‌توان بر پیامبر (ص) صلوات فرستاد. یعنی بگوییم: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ».

امام صادق (ع) فرمودند: «آری، زیرا صلوات بر پیامبر، مانند تکبیر و تسبیح است.»[۱] ـ دعاست و بسیار هم ثواب دارد ـ.

محمّد بن مسلم می‌گوید: من در راه مکّه بودم، دیدم یکی از اصحاب امام صادق (ع) مرکبش گم شده بود، ابوبصیر با ما نماز جماعت خواند و در سجده‌ی نماز برایش دعا کرد که خدایا! این مرکب و ناقه را به او برگردان. تعجّب کردم که در نماز برای دنیایش دعا می‌کند. محمّد بن مسلم گوید: رفتم مکّه و خدمت امام صادق (ع) رسیدم. گفتم: یابن رسول الله! ابو بصیر، چنین دعایی در نماز می‌کرد، آیا نمازش را اعاده کند؟ حضرت فرمودند: «نه احتیاجی به اعاده ندارد».[۲]

اگر انسان در نمازش دعای مشروع دنیوی بکند، هیچ اشکالی ندارد. سعی کنیم در نماز با خدا، ارتباط معنوی پیدا کنیم و بدانیم در مقابل ما، خدای جواب و بخشنده‌ای ایستاده است. هم برای خودمان دعا کنیم، برای همه‌ی انسان‌ها و خدا هم به همه‌ی ما عنایت می‌فرماید.

خداوندا! ما را از نمازگزاران خوب قرار ده.

نشاط نماز خواند را به ما عنایت فرما تا در اوّل وقت مانند عاشقی که به طرف خانه‌ی معشوق می‌رود، ما به طرف مسجد برویم و اگر نمی‌توانیم نماز جماعت بخوانیم، در آن مکانی که هستیم با توجّه نماز بخوانیم. نماز را خوب بخوانیم تا إن‌شاء‌الله دنیا و آخرت ما آباد شود.

منبع: کتاب لحظه های عروج؛ انتشارات پیام هادی علیه السلام

 


[۱]ـ کافی، ج ۳، ص ۳۲۲، ح ۵٫

[۲]ـ کافی، ج ۳، ص ۳۲۳، ح ۸٫ سند حدیث صحیح است (مرآه العقول، ج ۱۵، ص ۱۳۰).