- ثقلین - http://thaqalain.ir -

آیا حضرت مهدی وفات می کنند یا به شهادت می رسند ؟
پرسش و پاسخ پیرامون مهدویت؛رحلت يا شهادت امام مهدي (عج)

آیا حضرت وفات می کنند؟ پاسخ به این سوال براساس آیات صریح قرآن به راحتی امکان پذیر است زیرا براساس سنت الهی هر نفسی مرگ را در دنیا به همراه خواهد داشت. مرگ نه پایان زندگی بلکه گذر از مرحله ای از حیات به مرحله دیگر است.
در قرآن می خوانیم:
کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَهُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ ۖ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّهَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ [٣:١٨۵]

 


هرکسی مرگ را می‌چشد؛ و شما پاداش خود را بطور کامل در روز قیامت خواهید گرفت؛ آنها که از آتش (دوزخ) دور شده، و به بهشت وارد شوند نجات یافته و رستگار شده‌اند و زندگی دنیا، چیزی جز سرمایه فریب نیست!
کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَهُ الْمَوْتِ ۖ ثُمَّ إِلَیْنَا تُرْجَعُونَ [٢٩:۵٧]

 


هر انسانی مرگ را می‌چشد، سپس شما را بسوی ما بازمی‌گردانند.
کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَهُ الْمَوْتِ ۗ وَنَبْلُوکُم بِالشَّرِّ وَالْخَیْرِ فِتْنَهً ۖ وَإِلَیْنَا تُرْجَعُونَ [٢١:٣۵]
هر انسانی طعم مرگ را می‌چشد! و شما را با بدیها و خوبیها آزمایش می‌کنیم؛ و سرانجام بسوی ما بازگردانده می‌شوید!
لَا یَذُوقُونَ فِیهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَهَ الْأُولَىٰ ۖ وَوَقَاهُمْ عَذَابَ الْجَحِیمِ [۴۴:۵۶]
هرگز مرگی جز همان مرگ اوّل (که در دنیا چشیده‌اند) نخواهند چشید، و خداوند آنها را از عذاب دوزخ حفظ می‌کند؛

پیرامون وفات حضرت مهدی(عج) دو دسته روایات داریم. شماری وفات حضرت را مرگ طبیعی گفته اند و برخی وفات حضرت را شهادت اعلام کرده اند. درخصوص فاصله زمانی وفات حضرت تا قیامت و نیز معرفی قاتل حضرت شاید دلایل و احادیث قطعی در دست نداشته باشیم.

 


از دسته ا‌ی دیگری از روایات استفاده می‌شود که آن حضرت به شهادت خواهند رسید:
از امام حسن مجتبی(ع) روایت شده است: “به خدا سوگند، پیامبر خدا با ما پیمان بسته است که این امر [امامت] را ۱۲ تن امام از فرزندان علی و فاطمه به دست خواهند گرفت و هیچ کدام از ما نیست، مگر اینکه مسموم یا کشته می‌شود. امام صادق(ع) نیز در این باره می‌فرماید: “به خدا قسم هیچ‌یک از ما نیست، مگر این که کشته شده و به شهادت می‌رسد.
به نظر می رسد رابطه بین مرگ و شهادت عموم و خصوص مطلق است، یعنی مرگ اعم از مردن طبیعی و شهادت است و شهادت نیز نوعی از مرگ است لذا می توان روایات دسته اول که سخن از وفات حضرت کرده اند را حمل بر شهادت نمود. به دیگر بیان روایاتی که سخن از وفات حضرت کرده اند صرفا یک قانون کلی و سنت الهی را بیان کرده اند یعنی مرگ اما درخصوص کیفیت مرگ سخن نگفته اند و روایات دسته دوم از کیفیت وفات حضرت نیز سخن می گویند.

 

 

منبع:پرسمان


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d8%ad%d8%b6%d8%b1%d8%aa-%d9%85%d9%87%d8%af%db%8c-%d9%88%d9%81%d8%a7%d8%aa-%d9%85%db%8c-%da%a9%d9%86%d9%86%d8%af-%db%8c%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d8%b4%d9%87%d8%a7%d8%af%d8%aa-%d9%85/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.