- ثقلین - http://thaqalain.ir -
این روایت که در برخی از کتابها همانند : الصطاط المستقیم، شرح احقاق الحق و الصوارم المهرقه و… ذکر شده است[۱] و همچنین در این کتب نقل شده است که این روایت، هیچ سندی ندارد و روایت بدون سند به درد استدلال نمیخورد.
ما معتقدیم که این روایات صحت ندارد و از ساختههای دودمان بنی امیه است. همان ها که میخواستند ائمه شیعه را در میان مردم با دو چهره نشان دهند.
مستدل، اول حدیث را نقل نکرده است؛ زیرا در همان منبع مورد نقل[۲] شروع حدیث این چنین است که: «روى أنّه سأل رجل من المخالفین عن الإمام الصادقعلیهالسلام وقال:…» جناب نویسنده، جمله رجل من المخالفین را حذف کرده است، چرا ؟ دلیل آن روشن است ؛ زیرا مخالف از اصطلاحات حدیثى وروایى است و به معناى سنّى مذهب است. یعنی در صدر این روایت نگاشته شده است که یک سنی مخالف از امام صادق علیهالسلام چنین سؤالی را پرسیده است. و این مسأله، احتمال تقیه را نیز به میان می آورد. احتمالی که چندن دور از ذهن نیست و حضرت برای حفظ جان خویش دست به چنین کاری می زدند.
باز هم نویسنده ادامه روایت را نیز نقل نکرده است. زیرا در ادامه روایت آمده است: شخصی از نزدیکان حضرت که این کلام را از امام صادق شنید متعجبانه امام را نگریست و عرض کرد: «ای فرزند رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، من از سخنتان در حق ابوبکر و عمر، متحیر گردیدم؛ حضرت نیز به وی پاسخ دادند: آری آن دو نفر امام هستند، امّا امام و پیشواى دوزخیان و اهل آتش، خداوند مى فرماید؛ چنانچه خداوند در آیه ۴۱ سوره مبارکه قصص می فرماید: «برای (گمراهان) امامانی را قرار دادیم که آنان را به سوی دوزخ رهنمون می کنند». و حضرت ادامه دادند که منظور من از «قاسطان»، ستمکار بود[۳]؛ چنانچه خداوند متعال در آیه ۱۵ سوره مبارکه جن می فرماید: «اما ستمکاران از هیزم های جهنم هستند»[۴].
همچنین حضرت در ادامه بیان داشتند که اگر گفتم: «عادلان»، به این جهت است که آن دو نفر از حق روى گردانده و با آن مخالفت کرده اند، و در حقیقت تفسیر این آیه اول سوره انعام است که خداوند در آن می فرماید: «سپس کسانی که کفر ورزیدند، به حق از پروردگارشان روی گردانند»[۵].
و نیز فرمودند که مقصودم از: «کانا على الحق»، به معناى مخالفت آن دو با حق و قیام علیه حق است که مراد أمیر المؤمنین علیهالسلام است. و همچنین مقصود از «وماتا علیه»، این است که آن دو نفر بر ضد حق بودند، تا این که از دنیا رفتند؛ و اگر هم گفتم «فعلیهما رحمه اللّه»، منظورم از رحمت الله، رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بود که بر ضد آنان است؛ زیرا رسول خدا رحمه اللعالمین است.
[۱]. الصراط المستقیم، علی بن یونس العاملی، ج ۳، ص ۷۳ و شرح إحقاق الحق، السید المرعشی، ج ۱، ص ۶۹ – ۷۰ و الصوارم المهرقه، الشهید نور الله التستری، ص ۱۵۵
[۲] احقاق الحق: ۱/۶۹
[۳]. شاید برای شما نیز جالب باشد که قسط به دو معناست: اگر فعل باشد معنای آن ستم کردن می شود ولی اگر مصدر باشد، معنای عدل و داد خواهد گرفت.
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%b5%d8%a7%d8%af%d9%82-%d8%b9%d9%84%db%8c%d9%87%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%8c-%d8%ae%d9%84%db%8c%d9%81%d9%87-%d8%a7%d9%88%d9%84/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.