- ثقلین - http://thaqalain.ir -

آیا امام حسین علیه‌السلام در شب عاشورا غسل کرده اند؟
پاسخ به شبهه ای در جهت تخریب وقایع عاشورا

در پاسخ باید گفته شود که با تحقیق در کتاب‌هایی روایی چنین حدیثی از معصوم ـ علیهم السّلام ـ یافت نشده است. ولی در بعضی کتاب‌های تاریخی به این مطلب اشاره شده است.

ابو مخنف می‌نویسد: «ابن زیاد نامه‌ای به این مضمون برای عمر بن سعد نوشت: چون نامه مرا خواندی، اگر حسین بر حکم من گردن نهاد و اطاعت کرد که هیچ و گرنه بی‌درنگ او را از آب منع کن. آب بر یهودی و نصرانی حلال است مگر بر حسین و اهل بیتش[۱]».
به تعقیب این دستور، از هفتم محرم، آب بر اهل خیام بسته شد، این بدان معنا نیست که امام حسین ـ علیه السّلام ـ و یارانش در این سه روز دسترسی به آب نداشته‌اند در حالی که یاران او در این فواصل با جنگ و نبرد، آب را به خیام می‌رساندند.

امام ـ علیه السّلام ـ در عصر تاسوعا به برادرش عباس ـ علیه السّلام ـ دستور داد که آب را به خیام برسانند تا اصحاب خود را پاکیزه نمایند و تن‌ها بشویند و وضو نمایند و خود را برای شهادت فردا آماده نمایند. حضرت عباس ـ علیه السّلام ـ به نقل علی اکبر ـ علیه السّلام ـ با چند تن از یاران خود به شریعه فرات رفته و بعد از جنگ سختی آب را به خیام رسانده‌اند[۲].
از اینکه یاران امام حسین ـ علیه السّلام ـ در شب عاشورا غسل نموده‌اند در میان تاریخ نویسان اختلاف است. در کتاب لهوف سید بن طاووس[۳]، به مسئله غسل کردن امام حسین ـ علیه السّلام ـ و یارانش اشاره نشده است. هم چنین در کتاب ارشاد شیخ مفید[۴] نیز به این مطلب اشاره نشده است ولی در کتاب خصائص الحسین شیخ جعفر شوشتری[۵] به غسل کردن امام حسین ـ علیه السّلام ـ در شب عاشورا اشاره شده است. و کتاب‌های معتبر تاریخی به مسئله غسل اشاره‌ای نکرده‌اند.

با وجود اختلاف در غسل نمودن امام حسین ـ علیه السّلام ـ در شب عاشورا، می‌توان این نتیجه را گرفت که

اولا: غسل کردن امام حسین ـ علیه السّلام ـ و یارانش برای شهادت بوده و آنها می‌دانسته‌اند که تا ظهر عاشورا به شهادت می‌رسند و شهادت با غسل را برای دیدار معبود خود، برهمه چیز مقدم داشته‌اند.

ثانیاً: احتمال این را نیز می‌دادند که فردا نیز همانند روزهای گذشته، از شریعه فرات آب را به خیام برسانند که همانطور آقا حضرت عباس ـ علیه السّلام ـ در روز عاشورا برای آوردن آب به طرف علقمه حرکت نمود.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

۱ـ ارشاد، شیخ مفید.

۲ـ لهوف، سید ابن طاووس.

۳ـ تاریخ عاشورا، ابراهیم آیتی.

[۱] مقتل ابی مخنف، قم، مؤسسه امام خمینی، ص۱۲۹

[۲] همان، ص۱۲۹؛ فرهاد میرزا، قمقام زخار و صمصام بتّار، انتشارات کتابفروشی اسلامیه، ص۳۷۸؛ ر.ک: جمعی از محققین، نهضت عاشورا، قم، مرکز مطالعات و پژوهشهای حوزه علمیه، ۱۳۸۱، ص۶۱

[۳] سید بن طاووس، لهوف، مترجم بخشایشی، قم، دفتر نشر نوید اسلام، چاپ هفتم، ۱۳۷۹

[۴] مفید، الاشارات، انتشارات علمیه الاسلامیه، ۱۳۸۷ق

[۵] اشک روان بر امیر کاروان، ‌ترجمه خصائص الحسنیه، مترجم شهرستانی، قم، دارالکتاب، ۱۴۱۳ق، ص۱۱۲


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86-%d8%b9%d9%84%db%8c%d9%87%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85-%d8%af%d8%b1-%d8%b4%d8%a8-%d8%b9%d8%a7%d8%b4%d9%88%d8%b1/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.