مقدمه اول: از آیات و روایات به دست می‌آید که ارواح مردگان پس از مرگ و خارج شدن جان‌ها از بدن‌ها، زنده‌اند و در حیات آخروی زندگی می‌کنند (عالم برزخ) صاحبان ایمان و مؤمنین در عالم برزخ در عیش و رفاه و برخوردار از الطاف و نعم پروردگارند و کفار و منافقین در عذاب و شکنجه به سر می‌برند.
مقدمه دوم: یاد کردن اموات به خصوص اقوام و دوستان بسیار مطلوب و جزء دستورات اکید اسلام است. انجام دادن عمل خیر به نیابت آنها از قبیل دعاها و زیارات و انفآقات و هدیه کردن ثواب آن اعمال به انها، بسیار سفارش شده است.

 


امام صادق(ع) فرموده‌اند: «همانا نماز و روزه و صدقه و حج و عمره و هر کار نیکی، مرده را سود می‌رساند تا آنجا که بسا میتی در فشار است پس بر او توسعه می‌دهند و به او گفته می‌شود، این در ازای عمل فرزندت فلانی و عمل برادر دینیت فلانی است».(وسائل الشیعه، ج۵، ص۳۶۸).
پس شایسته است که ثواب دعا و اعمال خیر برای حضرت ولی عصر(ع) را به مردگان هدیه کنیم، به این صورت که در دعاها و اعمال خیری که برای حضرت انجام می‌دهیم از طرف آنان انجام دهیم. مثلاً وقتی در حق مولایمان امام عصر(ع) دعا می‌کنیم و از خداوند فرج و ظهورش را طلب می‌کنیم. به قصد نیابت از پدر و مادر و سائر اموات انجام دهیم.

 


دعای عهد هم یکی از همین دعاهاست که ما می‌توانیم بخوانیم و گذشتگان و امواتمان را در ثواب آن شریک کنیم.
نکته مهم این است که در خود دعای عهد این مطلب آمده است که : ما از خدای سبحان می‌خواهیم که سلام و درود مخصوص خود را که معادل عرش الهی است از طرف همه مؤمنین و مؤمنات در شرق و غرب عالم و از طرف خودم و پدرم و مادرم به خدمت امام عصر(ع) ابلاغ فرماید: «اللهم بلغ مولانا الامام المهدی القائم بامرک صلوات الله علیه و علی آبائه الطاهرین عن جمیع المؤمنین و المؤمنات فی مشارق الارض و مغاربها سهلها و جبلها و برها و بحرها و عنی و عن والدی من الصلوات زنه عرش الله و مداد کلماته و ما احصاه علمه و احاط به کتابه.

 


پس ما می‌توانیم دعای عهد را بخوانیم و ثواب آن را به ارواح مؤمنین و مؤمنات، پدر و مادر و بستگانمان هدیه کنیم.
اما قسمت دوم سؤال: (زنده شدن مؤمنین بدون خواندن دعای عهد) از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمودند: هر کس در چهل بامداد این عهد به سوی پروردگار دعا کند، از یاران ما خواهد بود. و اگر قبل از ظهور حضرت مهدی(ع) بمیرد، خداوند او را برای یاری آن حضرت زنده کند.
البته خواننده می‌داند که دستورات اسلام به هم پیوسته و یکپارچه است. که از سه بخش عقائد، احکام و اخلاق تشکیل شده است. و عمل به همه آنها موجب نجات و رسیدن به پاداش الهی است.

 


لذا اگر مسلمانی وظیفه الهی و شرعی و اخلاقی خود را انجام دهد و در عین حال منتظر ظهور حضرت ولی عصر(ع) باشد و در شوق دیدار آن بزرگوار و رسیدن به دولت و حکومت جهانی آن حضرت تضرع و زاری کند ـ اگر چه دعای عهد را نخوانده باشد ـ اما اعتقاداً و عملاً خصوصیت یاران و منتظران حضرت را داشته باشد، امید است که چنین کسی در زمان ظهور امام زمان(ع) زنده گردد و آن حضرت را یاری کند.

 


علم دانایان عالم یک سخن از علم اوست
جود و بخشش‌های حاتم یک نم از دریای اوست
هر که امروز از فراق روی او گریان بود
بی گمان فردای رجعت موسم احیای اوست

 

 

منبع:پرسمان